Opel Vectra: Vectra B2 Y22DTR

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: Y22DTR

Beste lezers,

Heb sinds kort weer een vectra b2 y22dtr, heb deze nml al eens eerder gehad > totall-loss.

Begon ermee dat motor slecht aansloeg en sindsdien komen er steeds meer problemen bij..

Gedaan:

- 2 x uit laten lezen met tech II; 1ste keer na aanschaf ; 16 storingen mbt pomp / ernstige systeemstoring / temp. sensor / krukas-sensor / solanideklep etc. > gewist > na 15 kilometer en aardig wat gasgeven sprong motorstoringslampje 2 sec aan, motor hield in > en ging gelijk weer goed lopen > keer of 3 gebeurd

Verder getest; LMM = oke / EGR-klep = oke / Vacuumklep voor inlaat = oke
andere klepjes (rechts naast accu en links naast motor) = oke

- Brandstoffilter + huis + clips om brandstofleidingen vervangen
- T-stukjes + retourslangen vervangen
- Krukas-sensor vervangen (storing)
- 2 x temperatuursensor + thermostaat vervangen
- Gloeibougies getest + spanning gemeten = oke
- Oliepeil gecontroleerd + brugstukrubbers v/d verstuivers = oke
- Inlaathuis + EGR + vuldruksensor schoongemaakt incl. nieuwe pakkingen
- Koelvloeistofslang (ivm gescheurd, nvt op verhaal)

(Begin) Motor slaat na 6+ uur stilstand zeer slecht aan, pas na 20 a 30+ keer rondgaan.
Na wat remmenreiniger in te spuiten > "redelijk" snel aanslaan

Grijze rook vlak na 1ste start > na even gereden te hebben = oke

Met warme motor = starten lopen

Spontaan onder het rijden; valt in noodloop en toerenteller schommelt elke keer of wijzer onderin terwijl motor loopt, weer uit laten lezen > krukas-sensor > vervangen > oke

Na ongeveer 10 a 15 kilometer gereden te hebben, temperatuur 90gr > 10 minuten stationer lopen (brandstofhuis ophalen..) > wijzer temp. meter ligt helemaal onderin > koelvloeistofpeil oke, circulatie te zien in reservoir > meter loopt weer op onder het rijden, blijft rond 80gr hangen

Brandstoffilter-/huis vervangen, met diesel afgevuld > starten lopen (warme motor)

Motor slaat nog steeds zeer slecht aan met koude motor

Pakking inlaathuis kapot, stuk tussen uit geblazen > geen vermogen > uit elkaar gehaald, schoongemaakt
en pakkingen vervangen

Nu:

Al gelijk nadat hij loopt blijvende grijze / blauwe rook, enorme hoeveelheid, na 2 kilometer of even stationer gaat motorstoringslampje branden en motor houdt in, lijkt of de turbo niet mee doet
Bovendien lijkt motor continue op 3 cilinders te lopen, bokt, hort en stoot > is niet normaal mee te rijden

Kan geen of amper gasgeven terwijl motorstoringslmapje nu niet brandt

Tot zover wat ik aan uitleg heb, mocht me iets te binnen schieten post ik het, waarschijnlijk kan ik hem morgen w
weer even opnieuw uitlezen en heb ik foutcodes.

Wie heeft er nog ideeen?

Alvast bedankt,

Grt

Homer1

Geplaatst door Homer1 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

Homer1 (0), 12 jaar geleden

Nog geen mogelijkheid gehad om uit te lezen.

Slaat nog steeds heel slecht aan met koude motor, met wat remmenreiniger lukt het wel
maar ook moeilijk

Post weer zodra hij uitgelezen is

Grt

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.