auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Vectra 2003: Vectra C 2003 2.2 Direct (Z22YH) - Storing bij koude motor

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: Z22YH

Goedendag,

De storing aan de motor van mijn Vectra begon ongeveer een maand geleden zo:
==========
Verleden:
Met wegrijden bij een echt koude motor, hield deze kort flink in met als gevolg motorstoring indicatie/noodprogramma. Dus verminderde prestaties: cruise control werkt niet meer, minder snel accelereren (minder vermogen in de lagere toerentallen), hoger verbruik.
Als de motor enigszins warm was en ik deze af zette en weer startte, dan was het probleem als sneeuw voor de zon verdwenen.
Uit laten lezen gaf een berg storingscodes: P0120, P0530, P1120, P1550, P0190, P1112 & P1113. Laten resetten en verder geen actie ondernomen.

Daarna heeft de auto een tijdje probleemloos gereden, geen storingscodes geen haperingen.
==========
Actueel:
Sinds kort het volgende probleem: Koude start --> hevig schokkende motor bij stationair, geen vermogen bij (weg)rijden, soms zelfs uitvallen.
Storingscodes: P0190, P1112, P1113 & P1555.
Als de motor ook maar een beetje warm is en afgezet wordt en daarna gestart, is het probleem weg. Voorbeeld: vanmorgen reed ik schokkend en stotend naar de garage, een ritje van 5 minuten. Daar aangekomen motor afgezet. Toen ik de motor weer startte om de monteur te laten beleven wat er aan de hand is, liep de motor prima.

Is er aan de hand van deze klachtomschrijving i.c.m. de foutcodes te zeggen in welke richting ik moet zoeken? De motor heeft geen EGR klep meer (blindplaat gemonteerd).

Geplaatst door

MW (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoe weet je zo zeker dat je foutcode P1555 (met een "P" van Pieter) hebt?
Want de screenshot laat C1555 zien (met een "C" van Charlie).
Nu is die C-code voor een EOBD/OBD2 wel heel vreemd, dus is de rest dan wel te vertrouwen?
Ik zou met Opel-specifieke apparatuur uitlezen, heb je ook een betrouwbare tekst bij de codes.

De Z22YH heeft directe injectie met een geregelde hoge benzinedruk in het inspuitsysteem.
Als code P0190 klopt dan kan die druk niet gemeten worden en kan er vrij veel fout gaan.

De oude code P0530 kan een aanwijzing zijn. Als de Airco druk sensor stuk is kan de 5 volt voedingsspanning van een aantal sensoren in elkaar storten en dan krijg je ook al die foutcodes.

oldford 0
badge

10 jaar

Bedankt voor je reactie.

Mijn excuses, dit moet inderdaad C1555 zijn.
Als ik het goed begrijp kan de door jou genoemde spanningsval dit soort storingen veroorzaken?

MW 0

10 jaar

heeft je accu vodoende vermogen/amp bij koude start? dit kan veel tijdelijke storing veroorzaken

antoonio 60

10 jaar

Op een idee gebracht door "oldford".... Een aantal weken geleden mijn airco uitgezet in het menu.
Vandaag aangezet en toch dezelfde storing maar toch iets anders. Wel schokkend en met een storingslampje na het starten maar in dit geval alleen met storingsmelding P1112.

De OBD2 ingeplugd en bij een bedrijfswarme motor de ECU fout gewist. Daarna weer probleemloos rijden.
Ik beschik helaas niet over elektrische schema's en kan dus niet bepalen of P0530 anders werkt met airco aan of uit.

MW 0

10 jaar

lijkt op een vaker voorkomend probleem: de raildruk sensor defect en/of de drukregelaar defect.

Opeltje 0
badge

10 jaar

Brandstofpomp en drukregelaar zijn vervangen. De auto heeft een aantal dagen goed gereden.
Vanmorgen vroeg (eerste keer bij een lage buitentemperatuur) gestart: toch weer hetzelfde probleem.

MW 0

10 jaar

Kan dit ook door de distributieketting (niet op tijd) / spanner (versleten) veroorzaakt worden? Dit is het volgende waar de garage naar wil gaan kijken.
Bij stationair hoor je de ketting niet. Er schijnt een modificatie geweest te zijn op de ketting maar wat deze inhield en of deze uitgevoerd is, is mij onduidelijk.

Bij de huidige buitentemperatuur is het echt drama. Starten, onregelmatig lopen en afslaan. Totaal geen reactie op het gaspedaal.
Zojuist nog eens geprobeerd. Bij de derde poging bleef de motor zowaar stationair lopen. Echter bij gaspedaal vol ingedrukt, kwam het toerental van de motor niet boven de 2600 / 2700 rpm.

MW 0

10 jaar

deze defectcodes hebben te maken met een defect in uw brandstofststeem en niet met timing/distributie problemen.

Opeltje 0
badge

10 jaar

De gedachtengang is dat als de motorolie bij een heel koude start dikker is, in combinatie met een versleten roller, de distributieketting problemen geeft.
Kan het niet gewoon een simpele sensor zijn die defect is? Is het wijs om één voor één stekkers van sensoren af te halen om te kijken hoe de motor dan start?

Het koud / warm verhaal blijft vreemd, lijkt me wel te verklaren door olie. Maar of de distributie hier nu schuldig aan is...

MW 0

10 jaar

Hier de foutcodes in het nederland.

P190 Hogespanning brandstofdruksensor.
P190 Lagespanning branstofdruksensor

P 1112 Solenoideklep poortdeactivering cicuit spanning te hoog
P 1112 Wervelklep vastgelopen
P 1112 Wervelklep aanpassingsfout

P 1113 Stroomkring vermogenstrap wervel- klepactuator, spanning te laag
P 1113 Stroomkring wervelklepsensor, spanning te hoog
P 1113 Stroomkring wervelklepsensor,spanning te laag

P.Rutser 0

10 jaar

Elektronica klachten dus... Dan misschien toch de accu? K had m gemeten, tijdens het starten kwam t voltage niet onder de 10.5 V

MW 0

10 jaar

Stelmotor wervelkleppen defect. Komt (veel) vaker voor.

Petje57 0
badge

10 jaar

Zou iemand hier een foto van kunnen plaatsen? Ik zie deze motor en bijbehorende stang naar dfe kleppen niet zitten.

Zou het ook een defecte MAP sensor kunnen zijn, en waar kan ik deze vinden?

Bvd

MW 0

10 jaar

Dat je deze niet ziet, kan kloppen. Ding zit onder het inlaatspruitstuk verstopt en is daarom nagenoeg niet te zien.
Als je deze wilt vervangen, moet het hele inlaatspruitstuk er af. Redelijk klusje. Ter info: ding kost ongeveer 385,- euro.
Meteen de wervelkleppen schoonmaken.

Petje57 0
badge

10 jaar

Dit is zoeken op basis van de foutcode P1112, maar verklaart dit ook de problemen die de motor geeft (bij koud) en de lage brandstofdruk?

MW 0

10 jaar

Denk zelf aan je motor temperatuur sensor die verkeerde wasrde aangeeft kapot dus

kleijn 0

10 jaar

Zit die binnen bereik? Als ik de stekker eraf haal zou ik verschil moeten merken....

MW 0

10 jaar

Sensor er uit halen (denk aan kvs)
Controleren in een pannetje met water.
Anders een nieuwe zo duur zijn die niet.

P.Rutser 0

10 jaar

Hallo mw,

Ooit een oplossing gevonden voor je probleem ?

benno56 0
badge

10 jaar

Hi benno,

Gelukkig wel!
Ik heb een tijdje probleemloos rond gereden met een nieuw gasklephuis, maar dat bleek schone schijn toen de buitentemperatuur weer onder een bepaalde temperatuur gezakt was. Dus uiteindelijk kon mijn oude gasklephuis weer teruggezet worden (gelukkig had ik die bewaard, ondertussen schoongemaakt dus dat scheelde me een hoop geld).

Probleem was nog niet weg maar bij een warme motor verdween de klacht vanzelf, dus gebruikte in de auto wel voor woon-werkverkeer. Op een keer kwam de klacht na een minuut of 5 a 10 nadat ik vertrokken was richting werk. Auto langs de kant, motor afgezet. Niet meer te starten. ANWB kwam erbij. Deze zeer vaardige man heeft na een uur (!!) troubleshooten de conslusie getrokken dat de brandstofdruksensor defect moest zijn. Uiteindelijk ben ik weggesleept. De garage heeft deze sensor vervangen en het probleem is nooit meer teruggekeerd.

Ik heb geen idee of het dezelfde sensor betreft als de "raildruk sensor" die hierboven door "Opeltje" werd benoemd. Hopelijk heb je hier iets aan.

MW 0

10 jaar

Hoi MW,
Bedankt voor je speedy antwoord ! Fijn om te horen dat het voor jou opgelost is na het vervangen van de raildruksensor , kan het alleen van geen kant rijmen met alle andere foutcodes die tegelijkertijd optreden !? Heb nl een Zafira B Z 22 YH met dezelfde codes, zie je eerste bericht hierboven , die optreden vooral bij koude motor .
Daarna bij warme motor niet meer . Heb al de stekkers van de ecu gereinigd vanwege een soort uitlopend gel in de contacten , dacht dat het weg was maar komt dan toch de volgende dag weer met dezelfde codes ! Wervelkleppen zijn ook gewoon gangbaar !

benno56 0
badge

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.