Opel Vectra: Vectra DTI start na drie uur niet meer...

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 DTI 16V

Goededag allemaal, dit is mijn eerste bericht op het forum. Had niet gedacht dat ik na 6 jaar 335.000km (een auto van 9 jaar oud) probleemloos rijden hier een bericht zou moeten schrijven aan de hand van een probleem dat ik nu heb.

Nu is het zo dat mijn auto na 3 uur stil staan even wil aanslaan maar direct weer stopt en niet meer is te starten d.m.v. startmotor, dus motor draaid soepel maar slaat niet meer aan? Let wel er gaat geen storingslampje branden. Na het slepen van zo`n 50 meter slaat hij aan en draaid weer perfect, hem stoppen en binnen 3 uur starten is ook geen probleem. Hij rookt niet, motor draaid echt lekker zonder schokken en tijdens rijden trekt hij perfect. Accu laten controleren was in goede staat en tijdens draaien geeft hij 14 volt.

Wat gedaan brandstoffilter + rubbers vervangen, systeemreiniger in de dieseltank, luchtfilter vervangen, bij de garage injectorrubbers laten vervangen en gelijk het hele inlaat systeem laten reinigen, zat goed dicht, en alle vacuumslangen + T-stukjes laten vervangen .

Wat op valt is alleen dat de hoeveelheid brandstof Lt/100km op de boordcomputer erg schommeld?

Wie zou mij in de juiste richting kunnen sturen, ik kan niet geloven dat het de brandstofpomp is toerental is rustig auto rijd verder echt perfect allen die grens van 3 uur snap ik niet?

Groet Jack.

opel-vectra-DTI

Geplaatst door opel-vectra-DTI (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

62 Reacties

keesiewortel (0), 14 jaar geleden

Zeer waarschijnlijk de retourslangetjes.
Die lopen van de verstuivers onderling, naar de brandstofpomp.

Groet Kees

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Dat wat kees zegt, dacht ik ook al aan, ze hoeven niet eens te lekken trouwens, maar misschien de moeite waar dit eens te controleren.

Gr Stefan

opel-vectra-DTI (0), 14 jaar geleden

Beste Kees en Stefan,

Deze slangen a 25 euro de meter + 3 T-stukjes + retourslang zijn ook al vervangen direct met het vervangen van de ringen van de injectoren.

Ik vind de storing gewoon te vaag waarom zou een motor na 3 uurtjes niet meer lopen, mensen nog een idee?

Hartelijk bedankt voor het meedenken Kees en Stefan.
Groet Jack

opel-vectra-DTI (0), 14 jaar geleden

Heb via google iemand met het zelfde probleem gevonden, alleen is het in het engels. Zou iemand dit kunnen uitleggen wat hij bedoeld?

Update.. The Vectra wouldn’t start the next morning so off to the Vauxhall main dealer.
Called at the workshop firstly and had a word with one of the mechanics and asked if it would be the spill pipes needing replacement. Unlikely he said, it’s almost certainly the injector seals, which need replacing. It’s a 4-hour job at £56.65 per hour plus vat.
Round to the stores and bought a length of new rubber spill pipe which cost me £10.00 for one metre.
It is now a different type of rubber pipe, the existing is a rough textured one and the new type is a solid rubber.
The storeman added his twopennorth and said, “it’s your injector seals mate we do them all the time here. Ask the service manager next door” which I duly did. Told him my problem and again he made the same diagnosis and asked if I wanted to book it in.
The same night I called at a friend who is a mechanic with a large company who run a large fleet of Vectra DTI for their reps.
His diagnosis was that it would almost certain to be the spill pipes. “In nine out of ten cases we find this is the problem and you won’t see them leaking either”.
He called the next night and replaced them in ten minutes after first checking that a very tiny spring in the filter head was in place. Apparently this spring is there as a safety measure in the event of a roll over and it would shut the fuel off from the filter. Sometimes this spring can get knocked out while changing the fuel filter. Also cleaned a sensor in the manifold, which he says is always blocked and it was.
He then said these cars are a devil to start and this is the method they use. He drained part of the fuel from the filter and replaced it with Fortes additive. Removed the air cleaner top and while I spun the engine over he injected a spray can of the modern equivalent of Kigas.
The engine fired up after only a few seconds and he said he was confident it would be cured.
As predicted the car fired up instantly the next morning. Discussing why Vauxhall instantly go for the injector seals as the fault he said his company worked inwards starting with the easiest possibility first and moving on. He thought possibly Vauxhall do the seals and would automatically replace the pipes but not consider this was what cured the fault.
Anyway he certainly knew these cars even to the extent where he went straight to a torx bolt down near the fanbelt which he says always come loose and they have had one drop into the belt and cause damage. Sure enough it was only finger tight.
Hope this may help someone with similar problems in the future.
alvin.

Weblink: http://www.honestjohn.co.uk/forum/post/i...

Groet Jack.

longdude6634 (0), 14 jaar geleden

Update. Vectra wouldn ’ t begint weg de volgende ochtend zo aan de belangrijkste handelaar Vauxhall. Geroepen op de workshop ten eerste en had een woord met één van de werktuigkundigen en vroeg of zou het de morserijpijpen vereisend vervanging zijn. Onwaarschijnlijk zei hij, het ’ s bijna zeker de injecteursverbindingen, die het vervangen vergen. Het ’ de S.A.baan van 4 uur bij £56.65 per uur plus vat. Ronde aan de opslag en gekocht een lengte van nieuwe rubbermorserijpijp die me £10.00 voor één meter kost. Het is nu een verschillend type van rubberpijp, is het bestaan ruwe geweven en het nieuwe type is een stevig rubber. De voegde zijn twopennorth toe en bovengenoemde magazijnmeester, “ het ’ s uw injecteursverbindingen wij de hele tijd hier doen hen koppelen. Vraag de de dienstmanager volgende deur ” die ik behoorlijk deed. Verteld hem mijn probleem en maakte hij opnieuw de zelfde diagnose en vroeg of wilde ik het binnen boeken. De zelfde nacht die ik bij een vriend heb geroepen die is een werktuigkundige met een groot bedrijf dat in werking stelt een grote vloot van Vectra DTI voor hun rep. Zijn diagnose was dat het bijna bepaald de morserijpijpen te zijn. “ in negen van de tien gevallen die wij dit is het probleem hebben gevonden en u won ’ t ziet hen lek één van beide ”. Hij riep de volgende nacht en verving hen in tien minuten na eerst het controleren dat de zeer uiterst kleine lente in het filterhoofd op zijn plaats was. Blijkbaar is deze lente daar als veiligheidsmaatregel in het geval van een broodje over en het zou de brandstof van de filter isoleren. Soms kan deze lente uit geklopt worden terwijl het veranderen van de brandstoffilter. Maakte ook een sensor in de verzamelleiding schoon, die hij zegt altijd wordt geblokkeerd en het was. Hij zei toen deze auto's een duivel om zijn te beginnen en dit de methode is die zij hebben gebruikt. Hij voerde een deel van de brandstof van de filter af en verving het met additief Fortes. Verwijderde de luchtzuiveringstoestelbovenkant en terwijl ik de motor over hij inspoot een nevel kan van het moderne equivalent van motor Kigas.The spon die omhoog na slechts een paar seconden in brand wordt gestoken en hij zei hij zeker was het worden genezen. Zoals voorspeld stak de auto omhoog onmiddellijk de volgende ochtend in brand. Het bespreken waarom Vauxhall onmiddellijk voor de injecteursverbindingen als fout gaat zei hij zijn bedrijf dat binnenwaarts om te beginnen met de gemakkelijkste mogelijkheid eerst wordt gewerkt en zich beweegt. Hij dacht Vauxhall doet misschien de verbindingen en zou vervangen automatisch de pijpen maar dit niet was zou overwegen wat de fout genas. In elk geval kende hij zeker deze auto's zelfs in de mate waar hij rechtstreeks naar een torxbout neer dichtbij fanbelt ging die hij los altijd gekomen zegt en zij hebben één daling in de riem gehad en schade veroorzaakt. Zeker genoeg was het slechts vast vinger. Hoop dit iemand met gelijkaardige problemen in de toekomst kan helpen

longdude6634 (0), 14 jaar geleden

Humor: bovenstaande laten vertalen door Word.

Kern van het verhaal:

spill pipe: retourleiding
injector seals: injector rubbers

Daarna heeft ie het over een veer in het brandstoffilter wat los kan schieten tijdens het wisselen van het brandstoffilter en vervolgens de brandstof toevoer kan blokkeren. Hij heeft een deel van het brandstof in het filter afgetapt en vervangen met Fortes additive.

Ook heeft hij een sensor schoongemaakt in het inlaatkanaal (turbodruk sensor?) Die zat helemaal dicht.

Ergo: retourleiding en injector rubbers vervangen. Hij heeft de auto gestart met behulp van Kigas (ik denk remmenreiniger) oid.

De volgende morgen startte de auto zonder problemen.

Succes!

Arjan

stefan84 (0), 14 jaar geleden

haha als je het zo vertaald, komt het er in gebakken nederlands eruit..

Jack, je kunt ook bij google even 'translate' invoeren, op de link klikken en de webpagina invoeren, dan krijg je hetzelfde als hierboven vertaald staat, het gaat met elke site die je vind.

Gr Stefan

opel-vectra-DTI (0), 14 jaar geleden

Super ik ga het gelijk na laten kijken, misschien zit het probleem er tussen. Jullie horen hoe het is afgelopen.

Groet Jack.

Hans4040 (330) PRO, 14 jaar geleden

Bij Google translate komt er nog meer onzin uit; die vertalen seals als zeehonden...hi hi

opel-vectra-DTI (0), 14 jaar geleden

Vraagje? Waar zit die sensor precies? Kan hem niet vinden. Het brandstoffilter was in orde.

Ook heeft hij een sensor schoongemaakt in het inlaatkanaal (turbodruk sensor?) Die zat helemaal dicht.

Groet Jack.

keesiewortel (0), 14 jaar geleden

Ik weet bijna zeker dat je brandstof niet in het vacuum blijft staan.
Dit is geen sensor probleem!!
Anders krijg je hem ook niet aan gesleept.

Groeten Kees

opel-vectra-DTI (0), 14 jaar geleden

Kees nu snap ik er helemaal niets meer van? Je denkt dat ik toch ergens anders moet zoeken? Je hebt gelijk ik heb maar 25 a 50 meter nodig en hij draaid weer, het is echt vaaaaag!!!

Had nog meer pech, nu ben ik nog een van mijn autosleutels verloren. Gelukkig start mijn auto niet anders gaan ze misschien nog joyriden.

Groet Jack.

Leo6503 (0), 14 jaar geleden

Hoi,

Vervang je retourleidingen tijdelijk voor doorzichtige (dikke) plastic slang.
Dan kan je zien op welke retourleiding of injectorafdichting lekt.

Ik heb ook zoiets gehad met een 2.0 X DTH maar dan na 24 uur. Ontluchten en weer lopen en na 24 uur weer stil enz.
Bij mij zat het uiteindelijk in één afdichting op een injector.
Ik heb eerst tijdelijk de retourleidingen vervangen door doorzichtige plastic slang.
Bij één zag ik na een paar uur stilstand motorolie in de retourleiding komen, die injectorafdichting was de boosdoener, vervangen en nooit meer last gehad.

Leo

opel-vectra-DTI (0), 14 jaar geleden

Hallo Leo,

Goede tip, heb je nog een adres waar ik die doorzichtigeslang kan vinden? Dan koop ik hem direct al het andere werkt tot op heden niet. Maar nog steeds starten na even aantrekken.

Vraagje, we hebben wel de injectorringen allemaal vervangen + slangen etc. zou het dat dan nog steeds kunnen zijn?

Groet Jack

Leo6503 (0), 14 jaar geleden

De dikke plastic slang heb ik bij een goed gesorteerde doe het zelf boer vandaan, het was eigenlijk een soort van doorzichtige benzineslang.

Er hoeft maar één ringetje of plastic T stukje te lekken en je hebt vacuumlekkage.............
Zitten alle slangen helemaal op de injector bruggen en is er geen T stukje gescheurd of gebarsten ????

opel-vectra-DTI (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor je reaktie Leo. Had vanochtend bij de scooterwinkel een stuk slang gekocht maar slang bleef leeg? Moet deze normaal vol staan met diesel? Zeg maar een circulatie naar de pomp. Heb hem niet geprobeerd aan te trekken want anders weet ik nog niets, alleen gestart op het contact. Accu begint nu wel af te nemen na al dat starten.

Groet Jack.

opel-vectra-DTI (0), 14 jaar geleden

vraag 1:Zou iemand uit kunnen leggen hoe de dieselpomp nu precies werkt. Dit i.v.m. met dat vacuum, je bouwd toch een druk op met de pomp vanwaar dan nu dat vacuum precies. Eventueel een foto of afbeelding zodat ik het wat beter begrijp. Een link naar een website waar ze hier wat meer aandacht aanbesteden mag ook, ben echt nieuwschierig geworden hoe dit nu in elkaar zit.

vraag 2:Is het zo dat een vectra 2.0DTI helemaal niet voorgloeid boven de 4 graden? Maar dat compressie genoeg moet zijn om de diesel te ontbranden?

Groet Jack.

Leo6503 (0), 14 jaar geleden

Ook bij hogere temperaturen wordt wel gegloeid, maar daar merk je niks van, het voorgloeilampje gaat pas branden als de temperatuur zo laag is dat je echt even moet VOORgloeien voordat je start.

En over de pomp de simpele versie:

Je dieselpomp is een dieselverdeelpomp die de druk opbouwd, en beurtelings op het juiste moment bij elke cilinder diesel inspuit. Het verdelen per cilinder is te vergelijken met de stroomverdeler bij een benzinemotor. Dit is ook de reden dat de pomp op de distributiekettingen staat. Als je precies wil weten hoe de pomp werkt moet je maar eens Googelen op Bosch VP44 dieselpomp, dat is namelijk het type.
Behalve dat er diesel onder hoge druk naar de verstuivers wordt gepompt blijft er ook iets over bij het sluiten van de verstuiver. Deze diesel komt terug via de retourtleidingen waar door de pomp een licht vacuum op wordt gezet. Vloeistoffen zijn minder samendrukbaar dan lucht. Als er lucht in het systeem zit dan wordt in plaats van dat de diesel door de verstuiver word geperst, de lucht in de leiding voor de verstuiver samengeperst en wordt er geen diesel richting en door de verstuiver geperst. ALs de druk in de leiding weer afneemt expandeert de lucht gewoon weer, dus de pomp staat alleen de lucht in de leiding steeds samen te persen en tussen twee inspuitingen in expandeert deze lucht steeds weer.

Overigens, om misverstanden te voorkomen, er zijn twee soorten retourleidingen, de ene soort zijn de dunne zwarte slangetjes met T-stukjes van de inspuitbruggen naar de pomp en de andere is de veel dikkere retourleiding van de pomp terug naar de brandstoftank.
Nu ik dit zo schrijf, je hebt toch wel de boel ontlucht door geforceerd diesel via de dikke retourleiding van de pomp naar de brandstoftank te pompen?

opel-vectra-DTI (0), 14 jaar geleden

Ben net thuis van mijn werk. Bedankt Leo voor je uitleg,het is mij duidelijk. Heb ook gegoogled op Bosch VP44 en een paar filmpje bekeken.

Ik zou niet weten of de garage dat heeft gedaan? Hoe gaat dit dan precies in zijn werk, kan ik dat zelf ook en belangrijk zou hij dan gewoonlijk starten op het contact of moet hij toch aangesleept worden?

Misschien heb je nog een antwoord hierop? Ik zou graag weer in de opel rijden op dit moment rij ik een Vitara maar met deze wind word je daar niet echt blij van:-(

Groet Jack.

Leo6503 (0), 14 jaar geleden

Het zou wel een hele erge beungarage zijn als ze niet ontlucht hebben.............................
Als het in een garage is gedaan zou ik ze daar ook het probleem laten oplossen..............

Het ontluchten moet altijd gedaan worden nadat het brandstofsysteem open is geweest, volgens Opel zelfs na het vervangen van het brandstoffilter (na vervangen brandstof filter heb ik het zelf nooit gedaan).
Het ontluchten wordt gedaan door een 12v brandstofpompje in de dieselretourleiding te zetten tussen de dieselverdeelpomp en de brandstoftank.
Ik doe het zelf met een vacuumpomp en een opvangreservoirtje tussen de verdeelpomp en de vacuumpomp e.e.a. met doorzichtige slang zodat ik kan zien of de luchtbellen weg zijn.

Je kan trouwens ook wat gemakkelijker doorstarten en zien of er diesel ingespoten wordt door de gloeipluggen even te verwijderen. Zodra er diesel wordt ingespoten krijg je mooie (en stinkende) dieselnevel uit de gaten van de gloeipluggen.

opel-vectra-DTI (0), 14 jaar geleden

Dat doe ik maar durf het ze bijna niet vragen "we zijn toch niet achterlijk" zou het antwoord kunnen zijn. Maar ik waag het erop.

Maandag zal ik het laten weten.
Groet Jack

Leo6503 (0), 14 jaar geleden

Ze zijn wellicht niet achterlijk, maar voorlopig is er wel iets aan de hand waardoor je auto na drie uur niet meer start, en dat is wel achterlijk................

Ik weet niet of het een officiele Opel gaage betreft, maar als dat niet zo is kan het ook nog zijn dat ze de inspuitbruggen zomaar hebben geplaatst, terwijl het bij Opel is voorgeschreven om daar speciaal gereedschap voor te gebruiken.


[url=http://img41.imageshack.us/i/km6318q.gif...][img]http://img41.imageshack.us/img41/4844/km...[/img][/url]

opel-vectra-DTI (0), 14 jaar geleden

Leo de garage heeft ervaring met deze bruggen, ze hebben deze rubbers vaker vervangen bij dit type auto.

Geconstateerd dat er geen lucht in de leidingen zit?Zou de auto bij deze temperatuur 9 graden of kouder kunnen starten zonder dat de diesel uberhaubt maar enigzins verwarmt wordt als hij langer dan 3 uur niet gestart is?

Op dit moment start hij alleen door een gas in te spuiten of de auto aan te trekken. Daarna helemaal geen enkel probleem draaid goed, soepel en na het stoppen direct weer starten. Zou hij na 3 uur weer te koud zijn?

Gekke is alleen dat er geen enkele storing wordt gemeld op display dat er een storing zou zijn m.b.v. het gloeisysteem. Ergens heb ik wel iets gelezen over een 80amp zekering maar krijg je daar een melding van?

Mooi plaatje trouwens Leo. Wel makkelijk als je dat hebt is dit uit een boek speciaal voor de Vectra en is deze ergens te koop?

Groet Jack "Hopeloos op dit moment, nog steeds in de Vitara gelukkig geen wind meer."

keesiewortel (0), 14 jaar geleden

Als er problemen zijn met voorgloeien blijft het motor managment lampje zo'n 20 seconden branden na de koude start.

Groeten Kees

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Je kan de kabels anders eens volgen die van de gloeiers afkomt, als het goed is loopt deze eerst naar de zekering, als die kapot zou zijn, gloeit hij dus ook niet, wat betekent dat hij ook niet of zeer slecht start,

Je kunt bij koude motor eens meten of er spanning op de gloeiers aanwezig is, is dit wel het geval, is de zekering ook in orde, alleen zie je niet of de gloeiers werken, daarvoor zou je een ampere tang over de dikke + kabel kunnen hangen om het amperage af te lezen.

Gr Stefan

opel-vectra-DTI (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor de reakties, we gaan er morgen weer naar kijken. En als ik de oplossing heb gevonden zal ik dit zeker melden.

Groet Jack.

opel-vectra-DTI (0), 14 jaar geleden

Probleem nog steeds niet gevonden, zekeringen,relais zijn in orde? En raar nu brand het voorgloeilampje niet meer.

Oplossing heb ik dus nog niet, helaas. Komt wel snel hoop ik.

Groet Jack.

Leo6503 (0), 14 jaar geleden

Als je toch met je gloeispiralen bezig bent zou ik ze er eens uitdraaien en dan starten.
Als je meteen mooie dieselnevel krijgt uit de gaten van de gloeispiralen weet je of je nu wel of niet een (vacuum) probleem hebt in de dieselleidingen.
Als je wel nevel hebt kan je dat uitsluiten.

opel-vectra-DTI (0), 14 jaar geleden

Nou Leo het word toch de brandstofpomp venieuwen, ook al snap ik niet waarom hij probleemloos rijdt als hij eenmaal gestart is? Als hij vervangen is laat ik het even weten of het probleem is opgelost. Maar dat zal toch wel.

Groet Jack.

Leo6503 (0), 14 jaar geleden

Duur gokje...............
Veel succes, ik heb dat afgelopen maart ook gehad, kapotte brandstofpomp tijdens de vakantie in Tsjechië.
Nadat de auto terug was heb ik die er zelf ingezet.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Jack

Rij nog eens langs een Bosch diesel specialist en laat het hun eens beoordelen..laat de wagen desnoods een dag daar..

Een pomp heb je snel gekocht, maar het is zonde als het niet voor 100% zeker is.

Daarbij zijn sommige pompen vrij prijzig, en dat zijn meestal niet 1 maar 5 ribben uit je lijf.

Gr Stefan

opel-vectra-DTI (0), 14 jaar geleden

Jullie hebben gelijk zal morgen even bellen voor een afspraak. Ik heb wel een revisiepomp gevonden bij een bedrijf in Groningen voor 550 euro excl. 19% BTW. Beter dan 2000 a 2500 voor een nieuwe.

Misschien hebben jullie een adres ietsjes dichter bij, ergens rond Rotterdam? Maar volgens mij mag ik dit niet vragen volgens de regels van dit forum? Ik weet het niet helemaal zeker? Als het toch de brandstofpomp is zou ik wel een betrouwbaar adres willen hebben anders lost het mijn probleem niet op. Ik hoop dat ik deze vraag hier wel mag stellen?

Groet Jack.

JoeNeL (0), 14 jaar geleden

Interessante topic. Nog nieuws? Het lijkt me trouwens heel straf dat je brandstofpomp defect zou zijn, terwijl hij na het starten probleemloos rijdt. Zijn die brandstofretourleidingen nou vervangen of niet?

Ik heb lange tijd hetzelfde probleem gehad. Uiteindelijk bleek de eigenlijke oorzaak mijn batterij te zijn. Terwijl ze ruim 12V gaf bij stilstaande motor, na een nachtje staan.
Ik wil maar zeggen ... soms moet je het niet te ver zoeken.

Maar die pomp zou dan ook problemen geven tijdens het rijden. Vooral als de injectors open staan (bij optrekken bijvoorbeeld)...

opel-vectra-DTI (0), 14 jaar geleden

Accu geeft 12 volt, tijdens starten zakt hij naar 9 volt. Als hij draaid staat hij op 14 volt.

Zit er nu wel of geen opvoerpomp in de brandstoftank?

Fuel System - General Information from Cummins

The VP44 is an electronic fuel injection pump manufactured by Bosch®, that can vary fueling and injection timing based on input from the electronic control module (ECM). This pump has its own electronic control unit, the fuel pump control module (FPCM), which contains fueling, timing, and diagnostic data. The fuel pump control module (FPCM) communicates with the engine controller (ECM) to obtain information on desired fueling and timing. The fuel pump control module (FPCM) responds to the ECM's commands by consulting the fueling data and timing in its memory and actuating the fueling and timing solenoids.
A fuel temperature sensor is located inside the VP44 pump to compensate for changes in the temperature of the fuel. The pump also contains a speed sensor (IAT) that gives the fuel pump control module (FPCM) data on the position and speed of the pump shaft. A reference pulse that marks top dead center (TDC) of cylinder No. 1 is sent from the ECM once every pump revolution. By comparing this reference pulse from the ECM to the position signal from the speed sensor (IAT), the fuel pump control module (FPCM) can reference the pump's position in relation to the engine's position. This allows the fuel pump control module (FPCM) to adjust the pump timing to compensate for minor position differences between the fuel pump shaft and the engine camshaft. If the difference between the pump position and engine position becomes too great, then a fault will be logged in the fuel pump control module (FPCM).


In addition to the engine position reference pulse, the fuel pump control module (FPCM) also receives timing and fueling commands from the ECM. The fuel pump control module (FPCM) controls the timing and fueling through two solenoids located in the pump. The timing solenoid controls the position of a cam ring inside the pump by varying internal transfer pump pressure. The cam ring has evenly spaced lobes around its inner diameter. The pumping plungers ride on rollers that rotate inside this cam ring. The rollers follow the inner diameter of the cam ring and push the pumping plungers inward whenever a cam lobe is encountered, thus building injection pressure. By rotating the cam ring with the timing solenoid, the fuel pump control module (FPCM) is able to advance and retard the injection timing by making the rollers contact the cam lobes either earlier or later.
The second solenoid in the pump is used to meter fuel to the injectors. The solenoid opens the fuel metering valve to allow fuel from the supply pump to flow into the pumping chamber. Once the pumping chamber is charged with fuel, the solenoid valve closes. This traps the fuel in the chamber and allows injection pressure to build. The fuel is routed to the correct injector by the pump distributor. The distribution port on the distributor aligns with one of the six outlet ports to distribute fuel to a given injector. Once the desired amount of fuel has been injected, the solenoid valve opens, causing the pressure in the pumping chamber to bleed down, which ends injection. The cycle then begins again for the next cylinder.

The fuel injection pump (VP44) is an electronic rotary distributor pump. The pump performs four basic functions:

Producing the high fuel pressure required for injection
Metering the exact amount of fuel for each injection cycle
Distributing the high-pressure, metered fuel to each cylinder at the precise time
Varying the timing relative to engine speed.
A cam ring with three plungers, a rotor, and an electronically controlled fueling solenoid valve is used to develop and distribute the high pressure required for injection.
A worn or damaged internal transfer pump, plunger, or fueling valve can affect the pressure and the amount of fuel injected, thus reducing the power from the engine. Generally, if the fuel-injection pump is injecting fuel from one outlet, it will deliver from all outlets.

VP44 Timing Principles

Timing in the VP44 is controlled by an internal timing piston coupled to a cam ring inside the pump. The timing piston is moved by fuel pressure. The amount of fuel pressure in the timing piston assembly housing is controlled by an internal transfer pump and a pulsating timing solenoid valve. As the pump speed increases, the fuel pressure to the timing piston assembly also increases.
Based on the inputs from the fuel pump control module (FPCM), the timing solenoid valve pulses to vary the pressure to move the timing piston, which results in the cam ring moving to the desired position to achieve the commanded timing. The more pressure created by the internal transfer pump and timing solenoid valve, the more the timing will advance; therefore, timing range capability is increased at higher rpms.

The ISB engine is equipped with an electric-powered lift pump. Fuel flow begins as the fuel lift pump pulls fuel from the supply tank. This electric lift pump supplies low-pressure fuel (10 to 12 psi) to the filter head, through the filter, and then to the electronic distributor injection pump.
The electronic distributor pump builds the high injection pressures required for combustion and routes the fuel through individual high-pressure fuel lines to each injector.
When the high-pressure fuel reaches the injector, the pressure lifts the needle valve against the spring tension to let the fuel enter the combustion chamber.
Any leakage past the needle valve enters the fuel drain manifold in the cylinder head. The fuel in the manifold exits at the rear of the cylinder head and is routed to the fuel tank. The fuel that is returned from the fuel injection pump is also routed back to the fuel tank.

What other engines use the VP44 Injection Pump?

BMW 320d
Ford Focus td
Opel dti
Saab
VAG V6 tdi
John Deere 6.8L diesel
Case tractors and construction equipment

stefan84 (0), 14 jaar geleden

9 Volt tijdens het starten is erg laag, waarschijnlijk is je accu zowiso al aan vervanging toe..Een nieuwe of goede accu komt amper onder de 10,5 volt uit..

JoeNeL (0), 14 jaar geleden

Ik ben het volledig eens met Stefan.
Ter info, er zit geen opvoerpomp in de tank. Er zit wel zoiets als een voorpomp in de brandstofpomp. Die zuigt de brandstof aan uit de tank en brengt hem op lage druk binnen. Daarachter zit nog een pomp die de druk opvoert (zoals je in de laatste paragraaf kan lezen...)

opel-vectra-DTI (0), 14 jaar geleden

Ga met een collega vanavond na het werk proberen met startkabels de auto te starten, hij heeft een vrij sterke accu van een mercedes vito.

Zit er ook zoiets als een voorverwarmings systeem voor de diesel in de vectra buiten de gloeibougies.

Groet Jack.

opel-vectra-DTI (0), 14 jaar geleden

Stefan, gister avond gestart met extra power op de accu draaied snel rond loopt echt snel maar niet een keer aangeslagen? Aanslepen 50 meter starten?

Groet Jack

JoeNeL (0), 14 jaar geleden

Dat is wel minder goed nieuws. Heb je m nog aan de praat gekregen? Had je voordien eigenlijk problemen in de aard van weinig power bij versnellen ofzo?

opel-vectra-DTI (0), 14 jaar geleden

Heb totaal geen problemen als hij eenmaal draaid. Trekt perfect houd niet in echt helemaal niets aan de hand. Hij start zelfs in een keer, alleen na drie uurtjes een zeer korte reaktie of hij wil starten daarna doet hij niets meer alleen de startmotor die de de motor draaid.

Wilde de pomp vervangen maar steeds zeggen de mensen dat het helemaal niet daaraan kan leggen omdat hij als hij eenmaal draaid geen storingen vertoond.

Groet Jack

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Toch zou ik eens langs een dieselspecialist rijden om hun de pomp te laten controleren, de pompen gaan toch regelmatig kapot, of het ligt misschien aan de print boven op de pomp, deze kun je laten solderen..

Gr Stefan

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Jack

Zie ook : http://www.ecu-tronic.nl/index.html

keesiewortel (0), 14 jaar geleden

[quote=opel-vectra-DTI]Bedankt voor je reaktie Leo. Had vanochtend bij de scooterwinkel een stuk slang gekocht maar slang bleef leeg? Moet deze normaal vol staan met diesel? Zeg maar een circulatie naar de pomp. Heb hem niet geprobeerd aan te trekken want anders weet ik nog niets, alleen gestart op het contact. Accu begint nu wel af te nemen na al dat starten.

Groet Jack.[/quote]
Is er nu uitgesloten dat je retour leidingen in het vacuum blijven staan?
Je zegt hier, retour leiding blijft leeg.
Ik geloof nog steeds in een probleemin je retour!!

Groet Kees

JoeNeL (0), 14 jaar geleden

Ik dacht dat die retourleidingen + T-stukjes al in de garage vervangen werden. In de eerste post wordt er gesproken over:
[quote=opel-vectra-DTI]Wat gedaan brandstoffilter + rubbers vervangen, systeemreiniger in de dieseltank, luchtfilter vervangen, bij de garage injectorrubbers laten vervangen en gelijk het hele inlaat systeem laten reinigen, zat goed dicht, en alle vacuumslangen + T-stukjes laten vervangen[/quote]
[quote=opel-vectra-DTI]Had vanochtend bij de scooterwinkel een stuk slang gekocht maar slang bleef leeg?[/quote]
Maar wat er met slang bleef leeg bedoeld wordt begrijp ik toch ook niet. Die slang moet juist vollopen. Mogen geen luchtbellen te zien zijn als je de motor aantrekt. Je moet hem natuurlijk wel eerst eens laten lopen nadat je die slang ertussen geplaatst hebt.

Indien deze testen gebeurd zouden zijn, zou ik eens langs een Bosch-service center langsrijden om die pomp te laten nakijken, zoals eerder door Stefan werd aangegeven. Ik vermoed dat zij rechtstreeks de pomp kunnen uitlezen.

opel-vectra-DTI (0), 14 jaar geleden

Heb een mooie besvhrijving gevonden plus tekeningen, hierop staat dat de pv44 wel een opvoerpomp heeft in de benzinetank?

http://www.innovam.nl/RPTPowerUp/Zelfstu...

Groet Jack

realcestmoi (0), 14 jaar geleden

Weet niet of dit wellicht helpt hetzelfde probleem had een vriend van mij met een BWW diesel motor.

Na c.a. 3 uur stilstaan niet meer meer willen starten, wanner 15 mintuten na starten uitzetten en dan weer starten geen enkel probleem, liep ook als een zonnetje.

Nieuwe modules ingezet door BMW , krukassensor vervangen hielp allemaal niets, het bleken slechte kontakten in een stekker te zijn, deze met contactspray ingespoten en probleem was verholpen.

Mvg,
Michel

Mondy (0), 14 jaar geleden

Interessante topic, behalve indien het je zelf betreft.
Heb je al eens bv ieder uur getart, aan laten slaan en direct weer uit zetten, zodat de motor koud blijft. Dit over de gehele dag herhalen. Indien hij elke keer normaal blijft starten zit het naar mijn idee toch in het brandstofsysteem en dan met name de retourleiding. Dit bv herhalen met iedere 2 uur.

Suc6
Mondy

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Ik ben bang dat we er zo niet uit gaan komen,

Misschien is het verstandig als je even langs iemand rijd die van deze motor kaas heeft gegeten, of toch ff langs een bosch dieselspecialist rijden..Laat de auto een dag achter en kijk wat uit de bus komt..

Zo vervang je niet onnodig onderdelen, en word dit topic geen 100 antwoorden lang..

Niet lullig bedoelt, maar ook beter voor jezelf.

Gr Stefan

realcestmoi (0), 14 jaar geleden

Begin gewoon met alle contacten te reinigen, beetje contactspray kost je de kop niet.
Mijn vriend was een dikke 1000 euro kwijt en bleek een slecht contact te zijn..

opel-vectra-DTI (0), 14 jaar geleden

Ben vanmiddag bij de opel garage in Rotterdam zuid geweest. Storingen waren volgens veroorzaakt door de accu, ik blij vervang maar. Koste 225 euro. Heb weer drie uurtjes gewacht en net om half zes de auto gestart, niet dus. Morgen weer terug. Zet hem daar vanavond al voor de deur kan hij gelijk afkoelen.

Groet Jack.

kleijn (0), 14 jaar geleden

zeg maar dat marcel er naar moet kijken

realcestmoi (0), 14 jaar geleden

heb je alle kontakten al gereinigd?

Dat was het probleem bij een vriend van mij met dezelfde storing als jij had.

opel-vectra-DTI (0), 14 jaar geleden

Grappig Marcel? Eef en Huub?

Heb een contact schoongemaakt maar weet je hoeveel er zijn, heel veel Michel.

Het heeft tot nu toe niet geholpen helaas, bedankt voor je reaktie.

Groet Jack.

realcestmoi (0), 14 jaar geleden

1 contact gaat het niet doen: mijn vriend heeft een module laten vervangen en de krukas sensor was een hele dure grap en bleek een vuil contact in een stekker te zijn.

Uitlezen gaf niet het gewenste resultaat.

Contactspray en wat werk is goedkoop;)

kleijn (0), 14 jaar geleden

eef en huub die doen niet veel aan je auto
marcel is de specialist ga altijd naar hem toe .

opel-vectra-DTI (0), 14 jaar geleden

Allemaal ten eerste de beste wensen voor 2010.

Auto vandaag opgehaald bij de garage, had al aangegeven dat het geen haast had vandaar de lange tijd tussen dit en het laatste bericht.

Ben eigenlijk niet meer bij Eef en Huub geweest ze hadden het druk en de afspraak was voor mij te ver weg en ga toch liever bij m`n garage waar ik al jaren kom in de Waalhaven z.z. had aangegeven dat ze het maar rustig aan moesten doen en heb ze de gegevens over de brandstofpomp doorgegeven die ik had gekregen van een medewerker van Eef en Huub dat het nooit aan de pomp zou kunnen leggen.

Vandaag hoorde ik dat de auto klaar is en ze hebben hem vier dagen stil laten staan om te testen of hij het nog deed en jawel in een keer starten. Probleem is dat ze het brandstoffilter hebben overbrugt met een stuk rubberslang en dat ik het filter moet vervangen voor een tweedehands of een nieuwe.

Vraagje wat is die stekker bovenop het filter waar dient deze voor? En wat zou een nieuw brandstoffilter gaan kosten, anders moet ik wachten tot maandag want dan kan ik pas de dealer bellen.

Want ik kan deze topic wel sluiten maar ik weet nog niet wat de oorzaak is dat het bandstoffilter de oorzaak is. Had enkele weken geleden ook al het filter plus de daarbij behorende rubbers vervangen dus vewacht niet dat dit een probleem zou kunnen zijn. Dit was dus trouwens nadat de storing was opgetreden.

Groet Jack

kleijn (0), 14 jaar geleden

veel voorkomend bij deze storing is de rubber ring van het brandstof filter die (niet goed zit beschadigd is of niet vervangen ) schijnt die zijn druk te verliezen .
volgens het hand boek maar daar zullen ze wel naar gekeken hebben lijkt mij
mvg willem2

filter is ongeveer 17.50 stekker is volgens mij van brandstof voorverwarming

stefan84 (0), 14 jaar geleden

[quote=opel-vectra-DTI]Vraagje? Waar zit die sensor precies? Kan hem niet vinden. Het brandstoffilter was in orde.

Ook heeft hij een sensor schoongemaakt in het inlaatkanaal (turbodruk sensor?) Die zat helemaal dicht.

Groet Jack.[/quote]
Het filter was dus niet in orde ? Of waren het toch de aansluitingen op het filter die voor deze problemen zorgde ? Ik zou geen 2e hands filter monteren, voor je het weet zit deze ook weer dicht, gewoon een nieuwe kopen, de sensor zal inderdaad voor de voorverwarming zijn.

Gr Stefan

opel-vectra-DTI (0), 14 jaar geleden

update: Een paar dagen starte de auto goed na het vervangen van nieuw brandstoffilterhuis 93 euro(incl filter).
Vandaag was het weer raak de motor sloeg niet aan. Gelukkig had ik een spuitbus bij me want dat aantrekken is te omslachtig.

Totale kosten tot nu toe:
*200 euro arbeidsloon voor vervangen vacuumslangen etc.
*100 euro materiaal.
*225 euro accu + arbeid + uitlezen comp. (bij de dealer)
* 93 euro brandstoffilterhuis
* 50 euro arbeid

Info ingewonnen over brandstofpomp, iemand schreef "als de brandstofpomp kapot gaat doet hij het helemaal niet meer" volgens de monteur van de opel garage kan de vacuumpomp in de brandstofpomp defect zijn en de kleinste lekkage kan het zijn dat hij niet start. Dus waarom wel met aantrekken of gas in de inlaat?

Kan iemand dit bevestigen want de een zeg wel de pomp wissellen en de ander zegt dat het daar niet aan kan liggen.

Vacuumpompje? Lijkt me een kleinigheid, heeft iemand hier ervaring mee?

Anders is het voor mij duidelijk revisie pomp erin. weken bezig en wil graag eindigen met een antwoord op mijn probleem zodat ik dit topic kan sluiten.

Groet Jack

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Jack

Het lijkt wel verdacht veel dat het probleem iets in de pomp is, het beste is om het af te leveren bij een Bosch diesel service..Dan kun je of de pomp laten repareren, dan wel een andere erop laten zetten als hun er iets verdachts aan zien of een probleem kunnen ontdekken, zo blijf je gissen en kom je niet verder, buiten dat de beurs alleen maar leeg getrokken word.

Gr Stefan

kleijn (0), 14 jaar geleden

IN VERBAND MET DE AANLEG VAN DE ZUIDERPARKWEG IS DE CHARLOISSE LAGEDIJK IN ROTTERDAM DEFINITIEF AFGESLOTEN VOOR DOORGAAND AUTOVERKEER.

ALTERNATIEVE ROUTES vanuit Barendrecht:
. Rhoonse Baan, Rivierweg,
Groene Kruisweg
. Carnisserbaan, Vrijenburgweg,
Langenhorst, Slinge, Krabbendijkestraat
. Rijksweg A15 richting Europoort,
afslag 19 Charlois.


dit is een specialist maar die zul je wel kennen karel gauw
moet je van af de driemanssteeg inrijden oude weg naar baris
maar dat zul je wel weten maar je het is weer geld en daar heb je ondertussen al genoeg van uit gegeven
mvg willem2

opel-vectra-DTI (0), 14 jaar geleden

Nou auto doet het weer, laat een ander van mijn fouten leren. Heb je diesel zoals die van mij meer dan 300.000km gelopen begin dan maar eerst met het vervangen van de brandstofpomp want anders ben je veeel meer geld kwijt. Heb nu als laatste de pomp vervangen en dat was dus het probleem. Er zit in deze pomp een soort vacuumpompje die de brandstofaanzuigt en samen met de andere onderdelen in deze pomp zijn deze gewoon versleten. Revisie pomp gekocht bij XXX, perfect geholpen oude pomp ingeleverd en klaar. Het ging bij mij om het typ vp44 pomp nr: 0470504011 misschien hebben andere mensen hier nog wat aan.

Topic kan afgesloten worden, bedankt allemaal voor jullie reacties.

Groet Jack.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.