Hallo,
Ik heb problemen met de aanjager, soms draait deze normaal en dan kan ik alle standen gebruiken.
Ook al zet ik de schakelaar op 0 en later weer aan dan is er geen probleem.
Alleen als ik de motor uitzet en alles van het contact haal en daarna weer aanzet dan doet de ventilator geheel niets.
In zeer enkele gevallen gaat deze onder het rijden aan, dan is het net of doet hij een slag en dan nog eens en vervolgens gaat deze draaien.
Ventilator zou het niet kunnen zijn aangezien ik de schakelaar op nul zet dat deze dan normaal kan worden aangezet.
Zekering kan het ook niet zijn, maar waar mijn vermoedens naar uit gaan is dat een relais op een of andere manier blijft hangen op plakken.
Weet iemand welke relais dit zou kunnen zijn of heeft iemand een ander idee wat dit kan zijn?
Al vast bedankt...
Groetjes Richard Trinks
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
voor schakel weerstand waarschijnlijk .
als je schakelaar niet kapot is .
mvg willem2
Waar is deze voorschakel weerstand te vinden?
Ik meende als de weerstand defect is dat de ventilator alleen op de hoogste stand blijft draaien.
Het vreemde is als hij eenmaal draait dat het goed is en blijft.
Totdat de motor uit is geweest dan doet ie het niet meer.
Het is begonnen dat hij af en toe niet werkte en onder het rijden dat deze vaak weer aan ging.
Maar nu zeer zelden dat deze weer aangaat.
Als je nog een tip voor me hebt of waar ik die weerstand kan vinden hoor ik het graag.
Vriendelijk groet Richard Trinks
15 jaar
staat hier al op de site even zoeken
het is awel wat werk
mvgwilllem2
15 jaar
Ventilatormotor gaat vaak stuk ,dan heb je dezelfde klachten als bij jou. als je aan de 2 draden van de motor (achter dashboardkastje) rommelt gaat hij vaak weer draaien. groet mup
Achter het dashboard kastje heb ik de aanjager gevonden. Daarbij ook de twee draden (rood en bruin) hier even mee aan het rommelen geweest maar helaas zonder resultaat. Nu heb ik deze twee draden ook gemeten en blijkt dat hier gewoon 12,38 Volt op staat en dat in stand 1,2,3 en 4
Op de nul stand is de spanning weg. Als ik nu vanuit het dashboard kastje de ventilator bekijk zie ik dat er links op de aanjager een zwart kastje zit. Op dit zwarte kastje zit een stekker waarvan maar twee draden zijn aangesloten hier meet ik continu een spanning van 9,8 volt.
Dit meet ik op alle standen ok inclusief de 0 stand. Misschien nog een enig idee wat dit kan zijn, gaat het nu om de aansturing van de aanjager of is de aanjager zelf defect?
Al vast bedankt... Richard
15 jaar
meestal is de aanjager weerstand kapot
kun je zien als je hem er uit haal zal er ergens een gaatje ingebrand
zijn ze zijn nogal duur ?? even op de sloop kijken
mvg willem2
15 jaar
Hallo Willem2,
Als eerste bedankt voor de snelle reactie en het meedenken hiervan.
Zit deze in dat kleine zwarte kastje?
Ik meende als de weerstand defect is dat deze alleen op de hoogste stand kon draaien ongeacht welke stand de schakelaar staat.
Ik wil de weerstand graag controleren alleen waar is deze te vinden?
Nogmaals bedankt.. Richard
15 jaar
zit naast de aanjager motor
15 jaar
Willem2 bedankt voor de snelle reactie.
Ik ga deze controleren.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar