Mensen,
Het volgende probleem: onze Astra F 1.7DTL uit '95 is tijdens een rit plotseling afgeslagen. Het accu lampje ging branden en het was meteen einde verhaal. Het leek net alsof je gewoon het contact uitzette. Het vreemde is, dat het contact nu ook niet meer werkt.. Je zou dus zeggen dat er iets mis is met het contact of de accu!
Nu is het geval dat het contactslot een tijdje terug stuk is gegaan, we hebben toen schakelaars ingebouwd als vervanging van het contactslot. Ik dacht dus in eerste instantie dat er een verbinding los was geschoten van de aansluitingen die we gemaakt hebben. Echter dit bleek niet zo te zijn, we hadden dat ook best wel degelijk in elkaar gezet en het werkte prima. Ook is de accu gewoon vol, want de toeter en verlichting doet het prima! De zekeringen lijken ook nog allemaal prima in orde te zijn!
Herkent iemand het probleem of heeft iemand een suggestie? Dan hoor ik het graag!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zou zeggen controleer je distributie-riem eens.
Als er iets mis zou zijn met de distributie-riem, zou de contact stand toch gewoon moeten werken? Voor zover ik weet hebben die niet met elkaar te maken.
15 jaar
Je hebt schakelaars ingebouwd om een kapot contactslot te overbruggen als ik het goed begrijp. Wat bedoel je precies met 'de contactstand zou moeten werken'? Hoe heb je 't slot omzeild? (dus hoeveel schakelaars, gebruik je nu een aparte drukknop om te starten etc...). Draait de startmotor rond als je probeert te starten?
mvrgr
Peter
15 jaar
Peter,
We hebben 1 schakelaar (met 2 standen, aan en uit) ingebouwd. En inderdaad 1 drukknop om te starten. De startmotor draait niet rond, sterker nog, er gebeurt nu niets meer als ik de schakelaar omzet om het contact in te schakelen.
Daarom dacht ik aan gewoon een simpele kabelbreuk om losgeschoten verbinding. Maar we hadden die schakelaars behoorlijk degelijk aangesloten, en er is inderdaad niets te zien aan de verbindingen. Ook de schakelaar is niet stuk, al gecheckt!
15 jaar
Staat er wel spanning op de draad die naar de schakelaar gaat die je nu als contact gebruikt?
Hans
Dus de laadstroom- en oliedruk lampjes geven ook geen blijk van leven meer? Zit er in de draad naar de schakelaar toe misschien een zekering die door is? Is die draad afgetakt VOOR het defecte contactslot? Ik noem maar wat...
suc6
Peter
15 jaar
als je nu eens gewoon op de sloop een slotcilinder gaat halen
en dat over zet ben je voor een 15 euro klaar
practisch alle cilinders passen je krijgt alleen een andere sleutel.
wat u doet blijft de starter motor meedraaien
als ik het goed begrijp met die schakelaar
mvg willem2
15 jaar
[quote=Hans4037]Staat er wel spanning op de draad die naar de schakelaar gaat die je nu als contact gebruikt?
Hans[/quote]
Nee, niet meer! Dit was eerst wel het geval. Er moet dus inderdaad iets tussen de accu en die draad zitten, wat stuk is gegaan.
[quote=Peter Schouten]Dus de laadstroom- en oliedruk lampjes geven ook geen blijk van leven meer? Zit er in de draad naar de schakelaar toe misschien een zekering die door is? Is die draad afgetakt VOOR het defecte contactslot? Ik noem maar wat...
suc6
Peter[/quote]
Nee klopt, de hele contactstand werkt gewoon niet meer. Ik heb in de zekeringkast gekeken, maar daar zijn alle zekeringen nog in orde. Ik weet niet hoe de bedrading werkt en wat er allemaal tussen zit helaas.
Er zat wel een startonderbreker in die met een cijfer code werkte. Deze hebben we eruit gehaald. Ik dacht er zou misschien iets achtergebleven kunnen zijn. Maar die kans lijkt me niet zo groot aangezien de auto al zeker 3-4 uur gedraaid heeft nadat we die startonderbreker verwijderd hebben.
Is er een website met bedradingsschema's?
15 jaar
Dan haal je toch ergens anders een geschakelde plus vandaan waarmee je het door jou gemaakte contactslot voeding geeft.
Hans
Ja.. klinkt eigenlijk als helemaal niet zo'n gek idee :D
Gewoon het probleem omzeilen in plaats van oplossen!
Maar mis ik dan niet een ingebouwde veiligheid oid?
15 jaar
Dan plaats je een zweefzekering van 30 amp in de draad is de boel toch gezekerd.
Hans
Mooi, ga ik morgenmiddag zeker even testen!
Wat trouwens ook apart is, is dat de accu na een paar dagen weer helemaal dood is. Donderdagavond deed de verlichting en toeter etc. het nog prima, en vanmorgen (zaterdagochtend) zat er echt helemaal niets meer in... En het is een gloednieuwe accu!
15 jaar
Dan zal er moet er iets zijn wat spanning gebruikt en de accu leeg trekt.
Hans
waarschijnlijk ergens een lekstroom,maar dat verklaard het probleem van het contact niet echt..normaal loopt een dikke rode plus kabel van accu naar contactslot,in dit geval dus de schakelaar..
Kun je die kabel niet volgen ?
Gr Stefan
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar