Ik heb vandaag een schakelaartje geplaatst om de extra hoge stand van de ventilator te kunnen benutten onder zware/warme omstandigheden. Op advies van Basje heb ik de draden bruin/rood en bruin met elkaar geschakeld. Ik denk wel dat het goed is, maar weet het niet zeker. Ingeschakeld lijkt de ventilator iets meer wind te geven. Maar bij mijn vorige omega 2.0 16V leek het wel een straaljager die aanging. Is er misschien nog een derde stand?
vast bedankt
Andre
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
meestal heb je 2 standen, misschien heb je nu de eerste stand te pakken of deze auto heeft maar 1 stand.
groeten ramon
Ik heb 2 van de 4 draden geschakeld, je zou kunnen zeggen probeer een andere combinatie, maar je kunt er zo moeilijk bij
20 jaar
ja probeer een ander combinatie.
een collega van mij had buiten de termostaat om een schakelaar gemaakt zodat hij de ventilator kon aanzetten wanneer hij wil,werkt goed in de bergen.
succes ramon
20 jaar
haal de thermostaat eruit :) goed voor in de zomer ma in de winter is brrrrrr eer da ge warm hebt :)
20 jaar
wil er niet uit helaas.....krijg je echt problemen....
NOOIT de thermostaat er uit halen,daardoor gaat de koelvloeistof heel snel ciculeren zodat de achterste cilinder geen goede koeling meer krijgt met alle gevolgen van dien.
Hans
Het gaat mij er eigenlijk om, om zeker te weten of ik met de draden bruin/geel en bruin de juiste combinatie heb om de hoogste stand van de ventilator te gebruiken. Ik heb eigenlijk niet zo`n zin om de boel weer los te halen en draden uit te proberen. Het valt mij gewoon op dat zodra ik hem zelf aanschakel hij wel iets meer wind geeft als wanneer hij zichzelf inschakeld. Bij mijn vorige omega B gaf hij echter veel meer wind (en lawaai). Misschien hoort het wel zo hoor uiteindelijk is dit een diesel en er zit bij de huidige ook een extra ventilator voor de airco.
bedankt
André
20 jaar
wwarom wil je eigenlijk meer wind? wordt de motor te heet?
zo niet dan hoef je er toch niets aan te veranderen?
als hij via die schakelaar die je gemaakt hebt goed koelt is er toch niks aan de hand?
succes
ramon
20 jaar
ik dacht dat thermostaat alleen diende om auto zo snel mogelijk op bedrijf temp. komt dan de water verder te laten circuleren door de radiator.weet wel dat het slecht is aangezien dat de auto het minst afziet op bedrijfs temp.was als grapje bedoeld.ma snap nie hoe dat de water sneller gaat circuleren?lijkt me toch raar.
20 jaar
Salih,
Even een uitleg aan jou,zoals je weet heeft een thermostaat een klep die op een klein kiertje staat wanneer de motor op bedrijfs temp.is.
Door de thermostaat er uit te halen krijg je een grote doorstroming en aangezien een waterpomp een over capaciteit heeft gaat de koelvloeistof snel circuleren.
Hans
sterker nog, als je een dubbelwerkende thermastaat hebt met meerdere aansluitingen klopt de doorstromoming ook niet meer en raakt de motor aan de kook....
zo lere we bij he :-)).
20 jaar
en zo is het..
Maar nu voor mij het belangrijkste welke draden moet ik nu schakelen? Want volgens mij heb ik toch de langzame stand geschakeld. Opeltje?
met vriendelijke groet
André
20 jaar
ik heb geen idee......
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar