Opel Calibra: veranderen van motor

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2000cc 8v

ben aan het overwegen van de eerste keer een andere motor in mijn calibra te stoppen.
zie mijn vorige post (olie bij koelvloeistof)
vriend van mij heeft een 2.0 motor blok liggen dat uit een corsa komt.
mag ik mij aan veel problemen verwachten voor montage van dit motorblok.
heeft eveneens een 16v blok liggen dat uit een vectra A komt,wel zonder koppeling.
past mijn koppeling van de 8v daar dan ook op?
moet er iets aan de electronica verandert worden voor het plaatsen van zo een blok.
ik zou eerder opteren voor het 8v blok van de corsa omdat dit er indentiek uitziet als mijn huidige blok en de 8v ook minder problemen oplevert dan de 16v

grtz bart

calibra8180

Geplaatst door calibra8180 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Calibra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Opeltje (0) PRO, 16 jaar geleden

vele dingen gaan niet passen...kabelboom,aandrijfassen,motorsteunen, computer, mogelijk bak enz......weet waar je aan begint!

calibra8180 (0), 16 jaar geleden

het is tocht enkel maar de motor die ik zou vervangen, mijn aandrijfas en koppeling die nu aanwezig is in mijn calibra blijven behouden.
mijn nonkel liet mij net op de gsm weten dat het ook een c20ne motor is, volgens mij toch zelfde als de huidige die in mijn calibra steekt. kabelboom blijft ook behouden.
in mijn vorige post verwees ik ernaar dat er olie in mijn koelvloeistof komt.
dit zou er op 1ste zicht op wijzen dat mijn koppakking stuk of lek is.
het olie verbruik valt nog geringt mee en roken doet de wagen ook niet.
al vrees ik er eerder voor dat ik met haarscheurbartsjes in mijn cilinderkop zal zitten.
is het niet zo als de koppaking lekt het water bij de olie komt normaal en wanneer je met haarscheurtjes zit dan de olie bij het water kan komen.
ik kan natuurlijk ook verkeert zijn.
daarom overweeg ik van de eerste keer te veranderen van motor wegens het hoge aantal km.

revisie zou me ook enorm veel geld kosten. zou dan eerder op zoek gaan achter een 2de hands motor met minder km.

alvast bedankt voor het antwoord ;-)

Opeltje (0) PRO, 16 jaar geleden

als het ook een 8v motor is verwacht ik geen problemen als de motorcode hetzelfde is (c20ne)

Willem12089 (0) PRO, 16 jaar geleden

Motorsteunen van de C20NE 8V en C20XE 16V zijn gelijk
koppeling is wel anders
bak kan je gewoon van de 8V gebruiken
assen kun je ook gewoon van de 8v gebruiken.

bij ombouw naar 16V heb je alleen een 16V koppeling en de draadboom nodig om het werkend te krijgen.

uitlaat spruitstuk van de 16V is nodig om de uitlaat passend te krijgen.

Willem

calibra8180 (0), 16 jaar geleden

dus als ik het goed begrijp past alles van mijn 8v om een 16v te monteren.
de koppeling zou zoiezo toch een nieuwe worden terwijl alles er toch uitligt.
de kabelboom, word hieronder verstaan de gehele kabelboom die dus tot binnen loopt en al of gewoon de aansluitpinnen van de motor naar de aansluitkabels in motorcompartiment.
ik heb in mijn huidige motorruimte namelijk nog redelijk veel stekkers waar helemaal niets op aangesloten ligt.

toch bedankt voor alles nuttige info hieromtrend ;)

mvg, bart

Willem12089 (0) PRO, 16 jaar geleden

elektronica:

* computer van de 16V nodig
* draadboom compleet (dus vanaf computer naar de motoronderdelen) (is 1 geheel trouwens)
* een motor waar alles van aanwezig is

meer info kan je vinden op: www.opel-forum.nl

Willem

calibra8180 (0), 16 jaar geleden

vandaag mij een andere 2de hands calibra aangekocht die goed is voor afbraak.
met wel nog een goed lopende motor die 160.000km heeft, mijn huidige motor 252.000km
ik zou nu graag die andere motor in mijn wagen steken, betreft ook een 2000cc 8v motor, ware het niet dat ik enkele verschillen heb opgemerkt in het motorcompartiment, oa, de aandrijfriem voor de dynamo en servo pomp gebeurt door 2 smalle V riempjes op de pas aangekochte calibra en de dynamo werkt ook met een externe koelschroef en niet zoals een interne zoas het bij de mijne het geval is met een multirib riem.
veronderstel dus ook dat de distributie riem een 116tands zal zijn die gewoon op de waterpomp loopt en tevens ook dienst doet als spanrol en niet zoals bij mij een 145 (kan ook 146tanden) riem zijn met aparte spanrol.
verder is de koppeling een automaat maar daar heb ik nu het probleem niet mee.
ik had graag mijn huidige dynamo.,distririem en waterpomp overgebouwd op de andere motor, omdat deze onderdelen nog maar recent vernieuwd geweest zijn zou het mij een zonde zijn deze niet meer te kunnen gebruiken.
reden voor het veranderen van motor is omdat de huidige motor toch hele rare geluiden met zich meebrengt, namelijk tikkent geluid soms aan bestuurderszide, een hoog verbruik van benzine, niet meer beneden de 12l/100km te krijgen terwijl mijn vorig verbruik maar slechts 7l/100km was, onregelmatig toerental, bij stationair toerental verbruik van 1.8L per uur en niet meer 1.3Lper uur bij stationair toerental, ik dacht ergens een klep die blijft hangen of iets anders, al heel veel dingen vernieuwd,oa bougies en luchtfilter ook met een mooie verbranding die wit met een heel licht kastanje kleurtje hebben.
ik wist echter niet dat er in de C20ne motor er nog andere versies waren dan mijn huidige.
groetjes bart.

calibra8180 (0), 16 jaar geleden

soms iemand ook een idee hoe het komt dat mijn brandstofverbruik ineens zo hoog is geworden? bij koude start heb ik de geur van benzine en komen er precies druppels benzine uit de uitlaat, na 10min draaien is het gewoon lichte condens die ik heb
grtjs bart

calibra8180 (0), 16 jaar geleden

heel vreemd, ben mijn wagen aan het strippen omdat deze in de loop van de week binnen gaat bij de carrosier om helemaal in een nieuw kleurtje te steken.
omdat ik met andere electriciteitsbenodigheden zit die moeten worden afgekoppelt heb ik de accu afgekoppelt om dit alles veilig te laten verlopen.
daarna weer de accu aangesloten en nu terug een zacht draaiende motor met terug een normaal zuinig verbruik. het getik zit er nog wel altijd in.
zou het kunnen dat door het loskoppelen van de accu de computer een reset heeft gekregen?
grtjs bart

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Calibra of stel zelf een nieuwe vraag.