Hoi Forumleden.
(Een nieuw lid maar al jaren een zoeker, meelezer, naar oplossingen)
Nu heb ik een Opel Adam (2013) met wat vreemde verlichtings klachten.
De achterlampen is mij wat vreemd als ik in het boekje kijk. De auto is tweedehands aangeschaft en vermoedelijk zijn de originele achterlichten ooit eens vervangen. Het boekje is hier in wat onduidelijk wat daar nou origineel in moet? Als ook dat er staat dat hier alleen de richting-aangeef-lampen vervangen kunnen worden? De links-achter-rem-licht is nu met een oranje laag waardoor deze doffer brand dan rechts die helder wit is (logisch ergens)
Als beide lampen-units gedemonteerd zijn en de stekkers liggen los, blijft er een 6v spanning opstaan, klopt dit?? De wagen staat dan geheel uit, zonder sleutel in het contact.
Tevens zit er een gekheid in de knipperlichten. Beide zeiden gaan sneller knipperen na een tijdje naar links of rechts (net welke kant je kiest) maar doet dit dan weer niet als je de alarmlichten activeert.
Alles oogt netjes en schoon verder, dus is t voor mij even een raadsel wat dit alles kan veroorzaken. Beetje gekkig ook want soms doen de knipperlichten het weer een tijd goed. Het is wat jagen achter een spook ofzo 🫣,
Alvast mijn dank voor de hulp.
Mvg
Dirk
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De juiste soorten lampjes voor de AK6 units zijn als volgt:
(AK6 unit is zonder Led verlichting)
Remlicht lampje = W16W (helder glas / geen kleur)
verlichting lampje = W3W (helder glas / geen kleur)
richtingaanwijzer lampje = WY16W (oranje glas)
*De achter verlichting units zijn zowel met als zonder Led verlichting geleverd (afhankelijk van de uitvoering)
in het boekje wat je hebt staat vermoed ik alleen de Led uitvoering beschreven,
hiervan zijn idd alleen de richting aanwijzer lampjes vervangbaar (gloeilampje).
wat betreft het af en toe snel knipperen van de lampjes, dit kan o.a. komen doordat de verkeerde lampjes gemonteerd zijn, corrosie / aanslag op de contact vlakken van zowel de lamphouder als het lampje zelf, er is een richting aanwijzerlampje kapot, of het "interne" relais heeft zijn beste dagen gehad,
Het Remlampje met de oranje kleur is sowieso niet het juiste lampje, als je het juiste lampje (W16W) monteerd zal het remlicht weer fel genoeg branden.
waarom er 6 volt spanning op de stekker blijft staan durf ik niet te zeggen, ik vermoed dat dit komt doordat de systemen nog niet in rust zijn op dat moment.
Hoi beste, wat super fijn en duidelijk met de lampjes. Ik doe alles rondom even nieuw en naar correcte waardes. Ja die 6v vond ik een wat vreemde, daar waar de auto toch al een geruime tijd uit stond (ook met de sleutel eruit)
Afijn bij het begin beginnen zal ik maar zeggen.
Bedankt voor je reactie
Mvg
Dirk
3 weken
Hoi beste,,
Heeft iemand toevallig al eens het knipperlicht-relais gevonden ?? Ik hoor t geknipper wel uit de linker speaker komen,, maar t relais is even een zoektocht.
Dank
Dirk
3 weken
Dat het knippergeluid via de speaker (of apart piezo speakertje) te horen is, is bij meerdere auto`s zo,
Ik heb op het electrisch schema helaas geen apart knipperlicht relais kunnen zien ,
dus ik vermoed dat de richting aanwijzers via een intern relais in de
BCM module (body control module) bestuurd worden, (dit relais is niet zo maar uit te wisselen),
indien de richtingaanwijzers nog steeds geregeld sneller knipperen is het misschien een
optie om de bcm module (richting aanwijzers) uit te laten lezen bij de Opel garage.
Hoi beste, dank voor je reactie en hulp. De bcm bekroop mij al een beetje idd.
Ik zit zelf zonder de schema’s van de bedrading hiervan, maar geschat zit deze aan de bestuurders kant, zeg maar links boven het koppelingspedaal,, klopt dit?
Bij uit lezen komt er helaas ook niet veel extra info uitrollen dan knipperlicht links achter, en knipperlicht rechts achter.
De lampen zijn allen nu vervangen op de juiste waardes en de houders zien er netjes en schoon uit.
Vandaar dat t een beetje een onderbuik gevoel geeft.
Mvg
Dirk
2 weken
De BCM zit idd links onder het dashboard, veel kun je er zelf helaas niet aan controleren,
(sowieso nooit de stekkers van de bcm er zo maar uit trekken, daar kan ie niet zo goed tegen),
wat je wel zou kunnen controleren is of de bcm niet nat is of in de buurt van de bcm,
dus bij het uitlezen geeft hij wel een storing/fout aan op achterste richting aanwijzers ?
misschien dat daar dan toch iets niet in orde is,
als de richting aanwijzers weer sneller gaan knipperen zou je eens kunnen controleren
of de achterste richting aanwijzers op dat moment wel mee doen,
anders zou dat het af en toe sneller knipperen kunnen verklaren.
Nou t was even wachten tot de nieuwe achter knipperlichten binnen waren, en ondertussen rijdt de auto er alweer even mee rond, desondanks dat de “oude” lampen qua waardes t zelfde waren (opschrift) is toch hier mee t euvel verholpen. Beetje gevoelig spul? Wellicht, maar blij dat t achteraf zo simpel was gelukkig. Ieder wel hier bedankt voor het meedenken natuurlijk. Mvg Dirk
5 dagen
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel ADAM of stel zelf een nieuwe vraag.
3 weken