close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: verlichting kachel,aanjager,standenschakelaar

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: X16XEL

de lampjes branden niet meer is het veel werk om die te vervangen en waar zitten de schroefjes.

Hans

Geplaatst door

ghans (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Knop van de aanjaager kun je zo er af trekken. Daarachter zit 1 lampje. Oook die kun je er zo uit trekken en vervangen. That's all.

Gr.

Petje57 0
badge

16 jaar

[quote=Petje57]Knop van de aanjaager kun je zo er af trekken. Daarachter zit 1 lampje. Oook die kun je er zo uit trekken en vervangen. That's all.

Gr.[/quote]
pfffffff dat zit vast ik ben bang dat ik kapot trek weet je zeker?

gr Hans

ghans 0

16 jaar

Heb je een versie met airco of zonder airco ?

De versie met airco trek je zo de knop eraf, de versie zonder airco moet je het hele middenconsole demonteren.
Mocht je die laatste hebben, vervang ze dan ook gelijk van je TID / MID.

Gr. Arjan

juffer1 0

16 jaar

ik heb ze vervangen ik heb een astra g en daar moet dus de radio,en midden console los gemaakt worden.Bij een astra voor 1998 kan je de knop er af halen bij de versie na 1998 niet meer.(heb ik mij laten vertellen)
Een ieder in ieder geval bedankt voor de mogelijke oplossingen en antwoorden.
gr Hans

ghans 0

16 jaar

Verschil zit hem [b]niet[/b] in het bouwjaar maar in de versie met en zonder airco.

Ik heb een '99er sport zonder airco en moet ook het hele middenconsole uitbouwen,
mijn schoonvader heeft een '99er CDX met airco en daar trek ik zo de knop eraf.

Gr. Arjan

juffer1 0

16 jaar

das raar ik een bj 2000 cdx met airco maar ik moest hem helemaal uit bouwen.
gr Hans

ghans 0

16 jaar

Heren, en dames ook.

Mijn vriendin heeft een astra cabrio van 1995. Een mooie kar, dat wel. Maar och och, wat zit dat dashbord/middenconsole truttig in elkaar. De verlichtingslampjes zitten zéker niet in de draaiknoppen. Dat zou zeker te simpel zijn.

De verlichting van de de drie draaiknoppen (temperatuur-aanjager-warmteregeling, geen airco) deed het niet meer. Dus de drie steeklampjes vervangen. Maar hoe doe je dat. Eerst goed kijken en vooral geduld en geduld en geduld. Markeer alle onderdelen en schroeven, zodat je weet waar ze bij samenbouwen thuishoren!. Vaak maak ik ook foto's. O zo handig, want een mens wil wel eens wat vergeten....

Hierbij een uiteenzetting van mijn stappen in de reparatie.

1. linker en rechter stelknop kun je met een tangetje (let op voor beschadiging) er makkelijk af trekken. De middelste voor de aanjager zit vastgeklikt. Draai die knop op de stand "0". Aande rechterkant van die knop zie je dan een gaatje. Druk daarin een dunne stift, bijv. een dunne inbussleutel, en trek dan rustig de knop eraf.

2. Achter de linker en de rechterknop zitten twee schroeven. Draai die eruit.

3. Onder dit console zie je verdiept in het front paneel nog twee plaatschroeven zitten. Draai die eruit.

4. Als je een radio hebt met een los display:

4a. verwijder de 4 inbusboutjes uit de hoeken van het radiofront. Druk in de gaten de bij de radio meegeleverde trekbeugels tot ze klikken en trek dan de radio met enige kracht uit het dashbord. De radio zit in een soort docking station. Heb je die beugels niet (meer), dan kun je het proberen met dunne spijkers. Druk die in de 4 gaten en probeer met een schroevendraaier de radio naar voren te duwen.

4b. Het docking station zit in het dashbord geschoven en is vervolgens gefixeerd door een aantal lipjes, achter de voorrand, naar beneden te drukken. Peuter die lipjes weer naar boven. Aan de buitenzijde van dit frame zitten op elke zijde een nok. Om het frame naar buiten te trekken moet je het midden van elke zijde een beetje naar binnen duwen. Gelijktijdig het frame naar uit het dashbord trekken.

4c. Achterop het frame zit een connectorblok en de antenne-ansluiting. De eerste kun je verwijderen door de twee blokkerlippen op te lichten. De tweede heeft drie getande lippen. Deze naar binnen drukken. Het frame is nu verwijderd.

5. Verwijderen van de stuurasbekleding:

5a. De bekleding rondom de stuuras bestaat uit twee helften. De bovenste helft zit op de onderste geklikt met aan beide zijden een lip (ter hoogte van het dashbord). Trek de bovenzijde omhoog, naar voren omkantelen en verwijderen.

5b. De onderste helft blijft hangen op drie schroeven en de afdekring van het contactslot. Deze rubberring heeft aan de achterzijde een dunne (tere) ring die in een groef rond het contactslot past. Trek met een dunne schroevedraaier voorzichtig deze afdekring van het contactslot af.

5c.Vervolgens de drie schroeven aan de onderzijde verwijderen. Let op: de lengte van de twee plaatschroeven. De achtste schroef is een er een met normale draad. Kantel de bekleding aan de stuurzijde naar beneden en trek gelijktijdig de zijkant ervan over het stuurslot heen. Verwijder ook deze beplating.

6. Het verwijderen van de twee middelste luchtblazers. De werkwijze voor de linker en de rechter is hetzelfde:

6a. Plaats een dunne schroevedraaier in de spleet tussen de ene zijkant en de dashboardbekleding. Trek de blaasmond aan die zijde iets naar buiten. Doe hetzelfde met de andere zijde. Vervolgens kun je de complete blaasmond naar buiten trekken en verwijderen.

6b. Achter de linker blaasmond zie je een trekstang zitten (bedient de luchtklep). Deze kun je simpelweg naar rechts uit de kunststof houder drukken.

7. In de bovenrand van het console (in de opening waar de blazers zaten) zitten twee plaatschroeven. Deze verwijderen.

8. Verwijder het rubber matje op het tablautje onder het display. Nu worden vier plaatschroeven zichtbaar. Verwijder deze schroeven. Trek het display naar buiten en verwijder de aansluitsteker. Verwijder ook het kunststof frame waarin het display is geschoven.

9. Links van het uit te bouwen console, onder het dashboard en achter het stuur, zit in een richel (heel geniepig) twee plaatschroeven. Deze twee verwijderen. (Daarom moet die beplating rond de stuurkolom eraf).

10. Met moed, beleid en trouw kun je met wat wringen het front van het middenconsole verwijderen.

11. Trek voorzichtig de kachelbediening naar voren. aan de achterzijde ervan, in het midden zie je een zwart kunststof strip zitten, met faston, male stekers. Daar draait het nu allemaal om.

12. Achter dit unit zitten ook drie zgn. bowden-kabels met een stijve draad. Deze kabels zijn @#$-kort. Als het even kan laat je de linkse zitten (de kabel die van rechts komt en naar de linker knop gaat). Gaat niet aan de bevestiging trekken, want je hebt maar weinig kracht nodig om de blokkering de breken (wat mij dus gebeurde; kost dus een nieuwe kabel *&%%##@). De bevestiging zit met een haaklip aan de achter-onderzijde. Zet daar een schroevendraaier tussen en de lip klikt los. De draad zit op een kunststof stift. De aansluiting is een soort spiraal-oog en deze kun je met een schroevedraaier eraf wringen.
De rechtse twee moeten in ieder geval af.

13. Nu pas ben je in staat de zwarte strip te verwijderen. Deze strip zit met blokkerhaken gefixeerd. Druk deze weerhaken iets naar buiten en trek intussen de strip uit de unit.

14. Wowwww. je staat oog in oog met de drie lampjes (à € 0,60 per stuk!!!), stuk. Trek de drie lapjes uit hun fitting en monteer drie nieuwe. (ja, vervang ook dat lampje dat het nog deed. Want deze exercitie wil je geen tweede keer meemaken. Toch?

Inbouwen gaat in omgekeerd volgorde.

Let op: het monteren van de linker bowdenkabel is tastwerk. Druk de unit in het dashbord. Van bovenuit kun je met een hand erbij om de kabelbevestiging weer op zijn plaats te klikken. Druk dan het draadoog weer op de stift.

De tijd en datum moeten weer worden ingesteld.
De radio zal wel een beveiligingscode hebben. Deze moet je na montage weer invoeren.

Code invoeren:

Zet de radio uit.
Zet de motor op contact (controlelampjes branden) of start de motor.
Druk op de AS-toets (houd deze vast) en zet de radio aan.
in het display verschijnt: SAVE
Vervolgens zie je iets als: 10 _ _ _ _
De streepjes corresponderen met de code die op je radiopas staat.

De eerste positie voer je in met de 1-toets (voor het getal 3 moet je daarop 4x drukken)
De tweede positie voer je in met de 2-toets
De derde met de 3-toets
De vierde met de 4-toets.

Druk nu langdurig op de AS-toets, totdat je een piep hoort. En de radio begint direct te spelen.

Welnu. Hierover is door het Opel Ingenieu(r)s Team zorgvuldig nagedacht. Hulde. Maar niet echt.

Ik hoop dat jullie hiermee iets kunnen aanvangen.

Groet,
Olleke

olleke 0

15 jaar

Olleke: mooi dat je dit meldt maar een dashbord van een Astra uit 1995 zit heel anders in elkaar dan van een Astra uit 2000.

Daarom: case nu [img]http://www.comicguide.net/images/smilies...[/img]

moderator 0
badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.