close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: Verminderd vermogen.

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: C 1,6 NZ

Ik ben in het bezit van een Astra Stationwagon C 1,6 NZ uit 1993, GLS-uitvoering. Enkele dagen geleden heb ik voor het eerst de nieuwe E10-benzine getankt in Duitsland. Vandaag, ik had toen zo'n 80km op deze benzine gereden, viel ineens de toerentellermeter terug tot 0. Vervolgens sprong de toerenteller weer naar 1500 toeren, zakte ineens weer naar 1000 toeren en van 1000 toeren weer naar 0. Alles heel stoterig terwijl de auto toch normaal liep( dus zonder te stoten). Opeens ging ook het oranje "motorblok"-lampje branden. Ik ben gestopt, heb auto uitgezet en opnieuw gestart. Oranje lampje ging weer branden. Was kort bij huis en ben naar huis gereden. Oranje lampje bleef branden en de toerenteller bleef op 0 staan. Als ik gas bijgaf merkte ik dat de auto niet direkt aanpakte. Thuis heb ik de motorkap geopend en met de gaskabel enkele keren gas gegeven. Ook nu pakte de auto niet direkt aan en ook dacht ik op te merken dat het volledige vermogen er niet was. De uitlaatgassen stinken ontzettend.
Wat kan hier aan de hand zijn?
Wie kan me helpen.
Alvast bedankt!!

Geplaatst door

Rondo (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

uitlezen met een paperclip om de code uit te lezen.

Klimt wel als een massa probleem trouwens.

Willem

Willem12089 0
badge

13 jaar

Vaag probleem, even laten uitlezen.

pe3hmp 0
badge

13 jaar

Ik zou ook zeker geen E10 meer tanken in het vervolg. De auto is er niet geschikt voor.
Ook ben je gewoon duurder uit dan met de oude vertrouwde euro-super.
Het klinkt alsof de motor veel te rijk staat.

Hoe is de koude start?

oldford 0
badge

13 jaar

Allereerst bedankt voor jullie reacties.
Heb contact gehad met Opeldealer. Ze zeiden daar dat als het oranje "motorblok"-lampje gedurende 30 seconden heeft gebrand de foutcode uit te lezen zou zijn.
Ben naar Opeldealer gereden en lampje heeft onderweg 5 van de 7 km gebrand. Zaak laten uitlezen. Zónder resultaat. Ook vandaag weer 20 km gereden. Oranje lampje blijft tijdje branden, gaat weer uit, gaat knipperen en de toerenteller geeft, ondanks dat ik een constante snelheid blijf rijden, toeren aan tussen 0 en 2500 en valt zelfs lange tijd terug naar 0. Wat nu?

Rondo 0

13 jaar

Uitlezen op het moment dat het lampje brandt. Parkeerplaats zoeken en motor laten draaien.
Uitlezen kun je zelf. Zie: http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_code...

oldford 0
badge

13 jaar

Koude start is slecht.
Ik moet meerdere keren achterelkaar starten voordat de motor aanslaat. Hij komt erg moeizaam op gang.
Ook komt het voor als ik een stuk gereden heb dat de motor op een hoog toerental blijft hangen.
Als ik hem thuis heb afgezet en 's-morgens weer start is het toerental weer normaal.
Ook merk ik dat als ik met een snelheid van 50 km rijd en gas wil bijgeven de auto stottert. Hij pakt niet direkt aan. Ik moet dan de koppeling intrappen, paar keer gas geven en dan beetje spelen met gas en koppeling om te accelereren. Ik kan me voorstellen dat dit de gevolgen zijn van het tanken van E10.
Garage zegt over de storing van het brandende "motorbloklampje". Oorzaak ligt waarschijnlijk aan stuurapparaat of aan ontsteking. Kan dit?

Rondo 0

13 jaar

is het toevallig zo dat als de toerenteller het goed doet dat dan het storings lampje niet brand?

tijne 0

13 jaar

Hallo Tijne, ja dat klopt meestal wel.

Rondo 0

13 jaar

denk dat je het dan bij de krukas senzor moet gaan zoeken.

stekker die slecht kontakt maakt of dat de zensor af en toe hapert.

de zensor zit aan de kant van de dis/multie/v riem en dan helelaam onder aan aan de achterkant van de motor op de riem poly.

gr tijne

tijne 0

13 jaar

Hallo Tijne, zaterdag 26-03-2011.
Heb zojuist auto gestart (koude start). Sleutel omgedraaid en géén gas gegeven. Auto slaat niet aan.
Pas bij de derde keer slaat motor aan en je hoort dat het van heel diep moet komen alvorens hij op 1000 toeren zit. Na ongeveer een halve minuut stationair draaien begint het oranje "motorbloklampje" te knipperen
en gaat motor ook wat onregelmatig lopen. Oranje lampje knippert eerst een tijdje met gelijke tussenpozen maar gaat dan onregelmatig en snel achtermekaar knipperen. Motor uitgezet en de kabel (blauw/groen) van de krukassensor afgehaald. Daarna auto weer gestart. Toerenteller geeft direkt 1000 toeren aan en motor blijft weer ongeveer 30 seconden regelmatig lopen. Daarna begint het oranje lampje weer te knipperen.
De sensor is dus niet kapot, denk ik. Als ik de auto start en de poelie begint te draaien geeft de krukassensor dan direkt een signaal naar de toerenteller?
Hoe is de volgorde in het electrische systeem die er uiteindelijk voor zorgt dat de toerenteller werkt? Van welke sensoren komen welke impulsen vandaan?
Alweer bedankt voor je antwoord.
Groeten. Rondo.

Rondo 0

13 jaar

de toerenteller krijgt zijn singaal van de stuur computer en die haalt het toerental singaal van af de krukas senzor.

maar denk dat je hem dan toch even aan de computer moet hangen en eventuweel gaan rijden met de auto om te kijken wat er gebeurt.

ik weet niet waar je woond maar als je in de buurt van moerdijk woond moet je het maar zegen dan kan ik dit doen voor je.

gr tijne

tijne 0

13 jaar

Hallo Tijne, heb toch nog een vraag.
Jij schrijft dat de krukassensor het toerentalsignaal af geeft aan de stuurcomputer en dat de stuurcomputer het signaal weer doorgeeft aan de toerenteller.
Als ik de stekker van de krukassensor los trek is dus de verbinding met de stuurcomputer verbroken.
Hoe kan het dan tóch dat als ik de auto start de toerenteller uitslaat?
Groeten. Rondo.

Rondo 0

13 jaar

dat vind ik heel erg vreemd want deze motor heeft geen nokken as senzor.

weet je wel zekker dat je de goede las getrokken hebt? is een 3 poolige stekker he? uit me hoofd gezegt zit de stekker tussen het kleppen deksel en het inlaat spruitstuk in.

gr tijne

tijne 0

13 jaar

e10 benzine is alleen geschikt voor bi fuel motoren

kleijn 0

13 jaar

Deze Astra moet gewoon op 95RON rijden...

Hans4040 1320
badge vip badge

13 jaar

dat ben ik hellemaal met jullie eens of je moet een andere octaan stekker hebben maar dan nog.

maar daar ligt het probleem van de toerenteller niet in lijkt mij.

gr tijne

tijne 0

13 jaar

Hallo Tijne, op 25 maart schrijf je mij:
denk dat je het dan bij de krukas senzor moet gaan zoeken.
stekker die slecht kontakt maakt of dat de zensor af en toe hapert.
de zensor zit aan de kant van de dis/multie/v riem en dan helelaam onder aan aan de achterkant van de motor op de riem poly.
Op 26 maart schrijf je:
dat vind ik heel erg vreemd want deze motor heeft geen nokken as senzor.
weet je wel zekker dat je de goede las getrokken hebt? is een 3 poolige stekker he? uit me hoofd gezegt zit de stekker tussen het kleppen deksel en het inlaat spruitstuk in.
Wat is nu waarheid? (Misschien had ik moeten vermelden dat mijn auto van mei 1993 is.)
Ik heb gisteren de sensor gezocht bij de poelie van de distributieriem zoals door jou beschreven.
Heb het kabeltje (blauw/groen) van de sensor afgetrokken en auto weer gestart. Toerenteller geeft dan gewoon 1000 toeren aan, zoals reeds medegedeeld.
Als dit nu niét de sensor is die zorgt voor het signaal voor de toerenteller welke functie heeft deze sensor dan wél? Waar moet ik bij mijn auto (bouwjaar mei-1993) de sensor zoeken die zorgt voor de werking van de toerenteller?
Bedankt voor je antwoord!

Rondo 0

13 jaar

nou als we praten over een c16nz motor heeft die alleen een krukas senzor daar meer weet de stuur comp in welke positie de krukas staat en dat gebruikt hij voor het ontstekings tijd stip (als er een dis ontsteking op zit) en hier meet hij het toerental van de motor enz.

nieuwere motoren hebben ook een nokken as senzon en dan zou hij het van een van de twe kunnen hallen maar die heb je niet.

als je de krukas senzor hebt en geen verdelerkap weet het stuur aparaat dus niet in welke stand de motor staat en zal hij dus ook nooit starten.

dus heeft je motor dis ontsteking (zwart recht hoekig blok waar de bougy kabels op zitten of een ronde verdelerkap waar de kabels op zitten??????????

dus de toerenteller word echt aan gestuurt door de krukas senzor want deze motor heeft zo ver ik weet geen andere senzor die de rpm van de krukas/nokken as meet

tijne 0

13 jaar

Bij deze motor zit de krukaspositie sensor in de stroomverdeler (ronde kap)

Hans4040 1320
badge vip badge

13 jaar

Hans4040, bedankt voor je antwoord.
De krukaspositie sensor is dat hetzelfde als de hall-gever?

Groeten.
Rondo.

Rondo 0

13 jaar

Ik heb allereerst het stuurapparaat uitgebouwd.
Toen ik het apparaat een beetje tordeerde ging de auto correct lopen.
Heb een 2ehands apparaat ingebouwd en probleem is opgelost.

Allemaal bedankt voor jullie antwoorden.

Rondo 0

13 jaar

[quote=tijne]dat vind ik heel erg vreemd want deze motor heeft geen nokken as senzor.

weet je wel zekker dat je de goede las getrokken hebt? is een 3 poolige stekker he? uit me hoofd gezegt zit de stekker tussen het kleppen deksel en het inlaat spruitstuk in.

gr tijne[/quote]
Sterker nog, Deze heeft ALLEEEEN maar een nokkenas sensor:

[img]http://i427.photobucket.com/albums/pp356...[/img]

Willem

Willem12089 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.