Opel Astra: egrklep x16xel

Bouwjaar: 1995

Hallo,

Ik heb wat problemen met het stationair toerental van mijn auto.
De motor start perfect als hij koud of warm is.
Hij trekt goed op en reageerd goed. Soms lijkt de motor te schokken maar kan ook zijn dat ik nu teveel op alles let.

Als hij warm is en ik laat het gas los op de snelweg dan gaat na een tijdje het Motormanangement lampje branden. Het lijkt er op dat dit gebeurd als ie onder de 2500 toeren komt. Het lampje gaat ook branden als ik afrem voor het stoplicht en ik trap pas op het laatst de koppeling in. Het gebeurd ook dat als ik bij de 2500 toeren de koppeling in trap en het gas loslaat dat ie terug valt naar minder dan 500 toeren en dan meteen weer probeerd om het toerental op 800 te krijgen. hierbij gaat dan ook het lampje branden. soms slaat ie ook gewoon af. Als het lampje brand dan loopt ie vaak erg onregelmatig stationair. ergens tussen de 300 en 800 toeren schomelt het. Als het lampje eenmaal brand dan gaat ie niet meer uit. Als de motor afgeslagen is en ik laat dan de koppeling weer opkomen (als ik nog genoeg snelheid heb) dan slaat ie meteen weer aan en gaat het lampje wel meteen weer uit.
De stappenmotor heb ik al vervangen door een gloed nieuwe.
De lambda sensor heb ik vervangen door een andere die ik van de sloop heb gehaald. hierna heb ik de computer uit laten lezen door de Opel dealer toen het lampje branden maar de motor al afgeslagen was. Hieruit kwam naar voren dat de Lambda sensor en de EGR klep problemen hadden.
Ik heb nu de EGRklep er uit gehaald. ik kan die klep heeeel makkelijk indrukken. De klep veert ook heel makkelijk weer terug. Ik voel helemaal geen weerstand ofzo. Er zit ook een torx schroef in. dien kan ik ook heel lichtjes ronddraaien zonder dat daar kracht voor nodig is.
is dit wel normaal bij een EGRklep???
Kan de Opel daeler een losse EGRklep testen als die uitgebouwd is?
Ik hoop dat ik het wazige probleem een beetje goed uitgelegd heb. Als er toch nog vragen zijn dan hoor ik het wel.
Alvast bedankt allemaal voor het meedenken.

Dennis69xx

Geplaatst door Dennis69xx (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Opeltje (0) PRO, 19 jaar geleden

dat is inderdaad normaal voor een egr klep. maar de electronica in de klep kan ook defect zijn...en dat is niet los te controleren helaas.

Dennis69xx (0), 19 jaar geleden

Ok lijkt allemaal op de EGR klep maar toch twijfel ik een beetje. Het gekke is namelijk dat als de motor koud is het probleem zich niet voordoet. Na het afslaan van de motor doet ie het ook weer even goed. Ik heb de electrische stekker van de EGR klep los gehaald. Nu gaat meteen storingslampje branden, wat natuurlijk logisch is, maar het probleem is ook nog steeds het zelfde. Als ik de stekker uit de EGR klep trek dan kan die toch niks meer beinvloeden? Hij zou dan toch dicht moeten blijven staan als het mechaniek verder soepeltjes beweegt?
Ik vind het namelijk zonde om een nieuwe klep van 180 euro er in te zetten als achteraf blijkt dat dat het niet is.

Opeltje (0) PRO, 19 jaar geleden

koud werkt de egr regeling niet....dus dat kan kloppen...

zeker weten doe je het nooit..maar je moet toch ergens beginnen he.

Dennis69xx (0), 19 jaar geleden

Ok vandaag dan toch maar tegen mijn gevoel in de EGRklep vervangen.
Helaas het probleem blijft het zelfde. Het enige wat ik me nog kan bedenken is dat het de gasklep sensor is die de stand van de gasklep bijhoud of de ECU is gewoon helemaal van slag af. Als de motor namelijk onregelmatig loopt en ik druk een heel klein beetje het gas in dan draait ie heel stabiel 1000 toeren.
Zo te zien moet het hele gasklephuis los om die sensor te vervangen. Kan je bij de x16xel motoren gewoon de ECU uitwisselen of moet er dan ook het een en ander geprogrammeerd worden? Als iemand nog een ander idee heeft wat het kan zijn dan hou ik me aanbevoelen.

Opeltje (0) PRO, 19 jaar geleden

ecu uitwisselen lukt niet altijd. hangt er vanaf of je en transponder in je sleutel hebt zitten. inderdaad moet het gehele gasklephuis gedemonteerd worden.

Dennis69xx (0), 19 jaar geleden

na heel veel speurwerk ben ik er toch uit gekomen wat de veroorzaker van het probleem is.
Ik had namelijk tijdelijk een oude radio ingebouwd.
Omdat de problemen niet meteen naar boven kwamen maar pas na 2 dagen viel niet meteen het muntje dat het de radio kon zijn.
Na wat testen ben ik er achter dat het probleem zich niet meteen voordoet als de oude radio ingebouwd word. Meestal pas na 1 of 2 dagen. Wat wel opvalt is dat de auto iets minder snel optrekt bij een laag toerental.
Het uitlezen van het motormanagement geeft echt aan dat de EGR klep en de lambda sonde niet in orde zijn. Ik heb de auto uit laten lezen bij de Opel garage. Alle symptonen lijken ook op die van de stappenmotor en/of EGR klep. (slecht stationair, schokken, etc)
Die autoradio's kunnen dus echt een hoop ellende veroorzaken.
Ik kan me dus ook voorstellen dat een radio die defect raakt de boel behoorlijk in de war kan sturen.
De raad die ik iedereen wil geven bij vreemde wazige problemen, denk ook eens aan de radio en/of navigatiesysteem. Het is misschien 10 minuutjes werk maar kan een hoop zoeken en ergenis voorkomen.
iedereen bedankt voor het meedenken en succes allemaal.

chrisje (0), 18 jaar geleden

pfffff lijkt wel of ik hier het verhaal van mijn eigen opel corsa bj 2000 lees en je raad het al na het vervangen van de stappenmoter en het bestellen van een egrklep is de radio kapot, radio eruit om op te sturen en het lampje brand niet meer dus we wachten af of het bij mij ook aan de radio lag.

groetjes chrisje

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.