Opel Astra: versnellingsbak astra f,hakerig,deel 2!!

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6i

Helaas,na het olie vervangen, door de garage,het smeren van het stangenstelsel,het stellen van de koppeling nog geen verbetering,in het schakelen.

Nu heb ik op het forum een paar keer een artikel gelezen over een schakelpennetje,in het schakelmechanisme van de astra f.

Maar ik begrijp niet goed hoe ik moet controleren of, dit te veel speling heeft of niet.
en waar,en welk deel, van het schakelmechanisme dit precies is!

Misschien ook belangrijk,wanneer ik niet rij,en ik schakel,dan heeft die nergens last van,wanneer ik ga rijden dan blijft hij vooral hakerig terugschakelend,van 3 naar 2.

opel astra 1.6i,
188.000km.

overigens,wanneer het dat schakelpennetje niet is,zijn het dan de synchrome's,en kan ik daar dan een hele tijd mee door rijden?soms moet ik hem er zowat in duwen!/trekken.!

Of stort de versnellingsbak dan over een paar duizend kilometer in elkaar?

Online

bojodo

Geplaatst door bojodo (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

Willem12089 (0) PRO, 16 jaar geleden

Opeltjes Schakelen toch niet echt heel soepel.

Maar schekelt hij ALTIJD hakerig of alleen wanneer hij koud is??

Het kan ook nog aan de overige delen van het schakelmechaniek liggen.

Willem

bojodo (0), 16 jaar geleden

hij schakelt voornamelijk als hij koud is erg hakerig,na een poosje is het dan aanvaardbaar,maar ik rij deze auto nu 10 jaar,en dit heeft de auto nooit gehad!

Als ik niet rij, en schakel dan schakelt hij ook goed,maar dat hakerige,cq,duwen in zijn 1,2 en bij het terug schakelen is niet erg prettig.

OpelAstra1994 (0), 16 jaar geleden

Mijn Astra uit '94 heeft dat vanaf het begin gehad, maar was altijd aanvaardbaar, maar toch lastig. Dan rijdt ie net wat te hard voor de eerste versnelling en net wat te langzaam voor de 2de. En gaat soms ook niet in de achteruit. Dat kan te maken hebben met de vertanding, als je beetje gas bijgeeft kan het vaak wel goed.!

Maar is je koppling niet op.? Dan kan het natuurlijk ook zijn dat ie blijft hangen ergens, als je vertanding niet goed is.!


mvg Stefan

Willem12089 (0) PRO, 16 jaar geleden

Als ik het nu zo lees kan het goed dat de koppeling blijft ''plakken''

in de motorruimte aan de rechterzijde (als je voor de auto staat) kijk je op de versnellings bak.

Daar zie je een vhevel zitten met een kabel eraan.

Daar zit een schroefdraad aan

haal aan de andere kant dan de moer op de kabel de clip weg

Draai de moer strakker (met de klok mee)

Zo komt je koppelings pedaal wat omhoog waardoor je koppeling meer kans krijgt om goed vrij te komen

Willem

berendonck (0) PRO, 16 jaar geleden

Kijk zelf even boven op de bak en laat iemand anders de pook (in de auto) van links naar rechts bewegen, dan zul je waarschijnlijk ruimte zien bij het vierkante blokje, oorzaak het beruchte "pennetje, deze vervangen, is versleten of in de lengte gebroken 90% slagings-kans.

bojodo (0), 16 jaar geleden

Ik heb laatst de koppeling,volgens de specificatie's afgesteld,dus met een centimeter er bij,en dan meten vanaf het koppelingspedaal.

dit heeft niet geholpen,daarna heb ik de inderdaad de moer nog een paar slagen extra gegeven,dus dat het pedaal meer omhoog komt,maar dit hielp ook niet.
naar het pennetje ga ik dan binnenkort kijken,kijken of ik dat bewuste blokje kan vinden,en kijken of er dan speling op zit.

juppe (0), 16 jaar geleden

dat blokje is wit van kleur en er zit een rond 6 pennetje in deze vervangen door m6 boutje met borgmoertje

bojodo (0), 16 jaar geleden

oke,ik er naar op zoek! iedereen tot dus ver ook hartelijk dank voor de reaktie's tot nu toe!

het helpt mij met deze omschrijving beter,om,te weten hoe zo iets er uit ziet!

bojodo (0), 16 jaar geleden

Ik heb net gekeken,onder de motorkap,wanneer het,het blokje is,dat komt,direct nadat die stang in de versnellingsbak verdwijnt;dan heb ik de goede.
Daarvan uitgaand,zie ik een zwart blokje,soort rubber.
mijn vrouw heeft even de versnellingspook heen en weer gedaan (van de auto wel te verstaan),en dan zie ik de onderkant van dat rubber blokje een beetje bewegen op het moment van bewegen van de pook;ook het pennetje,ik denk een hol pennetje beweegt een klein beetje,maar niet veel.

Mag er in dit rubber en pennetje helemaal geen speling zitten,of is een heel klein beetje toegestaan?

En zit ik goed is dit het bewuste pennetje?

berendonck (0) PRO, 16 jaar geleden

Ja! Deze vervangen, kost ongeveer 2 Euro

bojodo (0), 16 jaar geleden

Oke,sla je dat pennetje het beste eruit,met een hamer,of kun je hem het beste uitboren?
voor die 2 euro,kan ik het natuurlijk altijd doen,;voor de prijs hoef je het dan niet te laten!

berendonck (0) PRO, 16 jaar geleden

Aan de onderzijde zit een borgveertje, deze moet je induwen en dan de pen naar boven duwen, als je eerst de nieuwe haalt kun je dat zo zien.

bojodo (0), 16 jaar geleden

oke,inmiddels heb ik een nieuwe gehaald (2,70 euro),en zal ik er even een 'studie' van maken!

Zo te horen moet het niet al te moeilijk zijn!

bojodo (0), 16 jaar geleden

ik heb inmiddels, een paar weken geleden,het schakelpennetje,vervangen.:ik heb de oude uitgeboord, met een accuboor met haaks hulpstuk er op,en de nieuwe er op gezet.

de laatste 2 weken heb ik het eerst even afgekeken, voor ik weer reageer,maar ik kan eigenlijk wel zeggen dat het geholpen heeft!

ik wil graag iedereen bedanken voor alle adviezen!!!

bojodo.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.