Opel Astra: versnellingsbak olie?!?!?

Bouwjaar: 1993

Hello Allemaal

Mijn auto rijd als een zonnetje normaal gesproken.
135.000 kilometer op de teller. Wanneer hij rond de 75 graden is (of warmer), schakelt hij ronduit klote. Vooral in zijn 1,2,3 en achteruit. In zijn achteruit krijg je amper zonder "KRRRRRRRRRR". Het wordt steeds erger. in zijn 1,2,3 moet je bijna een spierbundel zijn om hem in die versnelling te krijgen.
Als hij koud is of geparkeerd staat schakelt ie gewoon bijna zo relaxed als een dure ferrari.

Bij de zoekfunctie zie ik veel mensen die juist hebben dat als de auto koud is hij een beetje moeilijk schakelt. Dat dan de olie dunner wordt..

Moet ik mijn versnellingsbak olie verversen ofzo, en zo ja waarom?

DAG KAREL

kareltje6136

Geplaatst door kareltje6136 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

tijne (0), 18 jaar geleden

verversen mag zekker wel als dat nog niet is gebeurt.
maar dat gaat een beetje lastig waarschijnlijk maar wat voor motor praten we over?

het lijp kan je waarschijnlijk kontroleren door de bouw er uit te draaien bij de linker aandrijf as en dan aan de rechter kant van de aandrijf as dan moet de olie gelijk staan met het gat of iets hoger dat het er net uit komt lopen.

gr tijne

roykejanssen (0), 18 jaar geleden

olie aftappen door middel van aftapplug of deksel aan onderkant bak los te draaien. Daarna weer monteren met nieuwe pakking of blauwe locktite. als je voor de auto staat zit rechts op de zijkant van de bak (goed zoeken) een bout (6kant of inbus)die je eruit draait. Dan de onluchtings opening bij het schakelmechanisme eruit draaien en hier vullen met ATF2 olie totdat het er aan de zijkant uit loopt.

Maar.... zoals jij het probleem beschrijft lijkt 't erop dat er iets anders aan de hand is. Koppeling die niet goed vrijkomt is het waarschijnlijk niet want dan zou ie in stilstand moeilijker schakelen dan met rijden. Synchromesh? Lijkt me gek bij zo'n (originele?) kmstand. Je kunt evengoed proberen met andere olie en de koppeling te verstellen.

Willem12089 (0) PRO, 18 jaar geleden

Koppeling wat strakker stellen, hij komt dus niet goed vrij want hij kraakt in zijn achteruit.

Dit doet hij als hij warm is makkelijker omdat de olie dan dunner is

Olie verversen zou niet nodig hoeven zijn, er zit life-long olie in de bak.

Onze kadett ('90) rijdt al 340.000km met deze olie zonder problemen.

Willem

roykejanssen (0), 18 jaar geleden

willem, dat doen deze versnellingsbak altijd. Ook als je een goede koppeling hebt. Dealer vertelde mij, dat ie bij 1e servicebeurt versnellingsbak olie vervangen deed door ATF olie.

Willem12089 (0) PRO, 18 jaar geleden

Nou de mijne heeft nooooiiitttt gekraakt naar achteruit.

De grote "truuk" Koppeling 2 tellen ingetrapt houden alvorens in zn achteruit te schakelen.

Jammer van die ATF olie, deze verlist na +/- 60.000km zijn smerende werking.

Bij mij heeft de originele olie er altijd in gezeten, is alleen bijgevuld met de zelfde olie nadat ik per ongeluk bij t vervangen van de koppeling wat olie uit de bak deed lopen.

Willem

kareltje6136 (0), 18 jaar geleden

C14NZ motor hebben we het over.
Ik denk dat ik eerst de koppeling wat strakker ga zetten, maar dan heb ik de vraag, hoe kan het dan dat deze nu zo doet, is de koppeling gaan slijten oid, dat de koppeling daarom strakker moet?

Kijk hij heeft altijd al wel een klein geluidje gehad in zn achteruit maar toen was hetnog een keer indrukken en probleem opgelost. Maarja...

Ik laat het weten of dat het was.

tijne (0), 18 jaar geleden

dan is het zekker je koppeling na dit verhaal.

en uiteraart slijt je koppeling anders hoefde je hem nooit te vervangen toch?

even de moer op de kabel twee slagen vaster zetten en je zal al verschil moeten merken.

de kabel mag niet strakker worden gezet als de kopelings pendaal meer dan 1,5 cm boven het rempendaal komt.
als dat wel nodig is ben je aan nieuwe platen toe.

gr tijne

taste (0), 18 jaar geleden

Ik heb een soortgelijk probleem maar dan schakeld hij zeer stroef als de motor koud is. Ik heb de koppeling strakker gezet en het lijkt nu beter maar het pedaal staat nu inderdaad zo'n 5cm hoger dan het rem pedaal. Ik dacht altijd dat de koppeling ging slippen als hij versleten was en niet juist slechter ontkoppelen. Mijn Astra diesle heeft 220.000 gerden dus een versleten koppeling zou best kunnen. Enig idee over de reparatie kosten?

Marc

Willem12089 (0) PRO, 18 jaar geleden

De slag wordt vaak langer als de koppeling versleten is waardoor je het pedaal dieper moet indrukken.

Willem

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.