Mensen,
Wou laatst van mijn Omega de versnellingspookknop vervangen (is van leer en ziet er naar 11 jaar wat gebruikt uit).
Zit met rot te zoeken hoe dat ding er af moet. Bij de meeste merken erop geschroeft. Via de Opeldealer hoor ik dat deze er op geplakt is!?!
Moet er afgebroken worden en een nieuwe knop kost ca 100.00 Euro !?! Grapje of werkelijkheid?
Misschien nog een paar tips of het goedkoper kan (het oog wil ook wat, he?
Ik hoor het graag.
Groetjes Paul
(trouwens nav mijn vorige bericht: Remschijven waren inderdaad krom. Nieuwe laten plaatsen (viel nog wel mee), en rijdt weer als een zonnetje.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
die knop kan je waarschijnlijk niet los krijgen.
deze vervang je compleet met pook en leren hoes dacht ik zo.
deze pook kost rond de 100 euro.
Willem
Schakelknop vervangen schakelhefboom ingebouwd
Uitbouwen, demonteren
Handrem los, beide voorstoelen in achterste stand. Niet uitschieten, omliggende onderdelen niet beschadigen. Let vooral op de achteruitvergrendeling.
Manchet (1) uit console wippen en naar boven trekken. Raamwerk (2) opzij drukken en daardoor losmaken.
Bevestigingsband (pijl) voor stofhoes (3) aan schakelhefboombuis doorsnijden.
Stofhoes uit kraalrand loshaken en naar onderen schuiven.
Schakelpatroon uit schakelknop wippen.
Let op
Vanaf modeljaar '96 wordt een ca. 25 mm kortere schakelhefboom (1) gebruikt. Hierdoor is de bediening van de radio t.o.v. de huidige schakelhefboom (2) verbeterd.
Alle Omega-B modellen kunnen naderhand van een kortere schakelhefboom worden voorzien. De onderdeelnummers zijn bekend bij de afdeling "Service". Let erop dat ook het afdekpaneel en de stofhoes van de schakelhefboom vervangen moeten worden.
Uitbouwen, demonteren
Schakelknop (3) schuin inzagen en verwijderen.
Eventueel manchet naar boven omslaan en schakelhefboom door het inklemmen van een houten blokken in de achteruitversnellingspositie fixeren. Manchet weer naar onderen omslaan.
Eventueel manchet naar boven omslaan en schakelhefboom door het inklemmen van een houten blokken in de achteruitversnellingspositie fixeren.
Manchet weer naar onderen omslaan.
2 bouten (1) eruit draaien en afdekking (2) onder de handgreep van de handremhefboom verwijderen.
Inbouwen, monteren
Houten blok (4) onder de verdikking van de schakelhefboombuis (pijl) leggen.
Let op
Dit is nodig, opdat bij de montage van de knop (met hamer) het schakelhuis (uit kunststof) niet wordt beschadigd.
Inbouwen, monteren
Nieuwe schakelknop (5) monteren.
Schakelpatroon van de nieuwe schakelknop verwijderen.
Metalen kern met industrieföhn tot ca. 70 °C verwarmen en met hulpstuk (3) monteren, zie afbeelding. De kamer voor het schakelpatroon niet beschadigen.
Inbouwen, monteren
Stofhoes (1) in kraalrand aan schakelhefboombuis vasthaken en met bevestigingsband (2) bevestigen. Afdekking (3) onder handgreep van de handremhefboom aanbrengen en 2 bouten (4) monteren.
Manchet (8) met raamwerk naar onderen omslaan en in console (6) klikken.
Opzij drukken en daardoor op het raamwerk (7) vastklikken. Schakelpatroon (5) in de correcte stand in de schakelknop klikken.
wil je de tekening ook moet je het even laten weten
kun je op de sloop een goeie zoeken als je deze demonteert
mvg willem2
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar