Opel ASTRA STATION WAGON: Verwarming werkt slecht en verwarmt niet goed

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Motorcode: Z16XER, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 85

Beste Opel-kenners,

Na het vervangen van de temperatuursensor (sensor rechtsonderin de radiateur) heeft de verwarming eventjes gewerkt en nu heb ik weer hetzelfde probleem. De auto verwarmd erg slecht. Voordat ik de sensor heb vervangen kreeg ik bij het uitlezen de volgende code: P2182: sensor/circuit temperatuur motorkoelvloeistof. Bij het uitlezen nu krijg ik geen foutcode meer.

Ik ben geen specialist, maar ik vermoed dat het niets met de kachel te maken heeft, want na het vervangen van de sensor heeft de verwarming één dag goed gewerkt, maar daarna niet meer.

Wat zou het probleem kunnen zijn?

Ik hoor het graag.

Groet,

Amik

Geplaatst door Amik (60) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

corvanjaarsveld (0) PRO, 5 jaar geleden

naar mijn mening betreft het een thermocontact waarmee de zelfdenkende fan wordt geschakeld. Na de vervanging moet wel het koelsysteem netjes ontlucht worden. De temperatuursensor is gemonteerd onder de thermostaat, laten we zeggen de warmste plek in het koelsysteem. LUcht belemmert de circulatie en kan tot de raarste storingen leiden.

Amik (60), 5 jaar geleden

Hoe kan ik het koelsysteem het beste laten ontluchten? Ik heb een half uurtje met de dop van het koelvloeistof gereden. Is dat voldoende?

appaman12 (0), 5 jaar geleden

Wel met de kachel op standje warm hoop ik ?

corvanjaarsveld (0) PRO, 5 jaar geleden

Ik ken de Astra niet, dus ik beperk me tot wat algemene informatie.

Als b.v. de radiateurdop is verwijderd bestaat het koelsysteem uit een stelletje communicerende vaten. De vloeistof zit onderin en de lucht zit er boven op diverse plaatsen. Veel Autofabrikanten hebben op bovenste plaatsen z.g. ontluchtingsnippels geplaatst. Zolang het niveau van de lucht lager is als van de volle radiateur? zal de lucht via de open gedraaide nippel ontsnappen. Zit de lucht op hogere plaatsen dan volstaat meestal het onder druk zetten met behulp van een speciaal pompje.
Als er geen nippels zijn dan kan soms worden volstaan met het losdraaien van een slangklem op een hoog punt. bij sommige motoren is ontluchten normaal gesproken overbodig. Behalve als het systeem op een ongelukkige plaats verstopt is geraakt.

Amik (60), 5 jaar geleden

Bedankt voor jullie reacties.

Vandaag heb ik de auto opnieuw laten uitlezen en nu word aangegeven dat de thermostaat defect is. Dat zou betekenen dat die vervangen moet worden? Zo ja, dan wil ik graag nog weten wat voor thermostaat jullie me adviseren. Het lijkt me dat het niet zo moeilijk is om te vervangen.
De prijzen variëren van 16 euro tot boven de 100 euro. Waar moet ik op letten bij het kopen en vervangen.

Alvast bedankt.

corvanjaarsveld (0) PRO, 5 jaar geleden

De originele thermostaat is bijna altijd de beste. Eventueel kan je een thermostaat van een goed merk kopen bij een automaterialen speciaalzaak. Belangrijk is dat je een thermostaat gebruikt met de juiste openingstemperatuur. op deklep of op de bodem van de oude (originele?) thermostaat is die ingeslagen. in graden Celcius.

Amik (60), 5 jaar geleden

Ik heb deze besteld, zou die goede zijn?

corvanjaarsveld (0) PRO, 5 jaar geleden

Als hij past? denk ik wel Merk is OK. Denk erom netjes ontluchten...
Succes.

Amik (60), 5 jaar geleden

Beste

30 december heb ik de termostaat vervangen. 5 januari heb ik de auto laten uitlezen om te kijken of die goed was. vandaar mijn late reactie.

Alles werkt naar behoren nu.

Bedankt allemaal!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.