Hallo, ik heb hier een '09 vivaro 450.000km die niet meer wil lopen
bus had een klacht over stotteren op toeren oftewel 1 cyl had weinig zin meer.
naar een universele garage gebracht.
computer op laten sturen voor controle en bleek oke' te zijn.
kabelboom gecontroleerd en waarnodig gerepareerd (injector stekkers)
toen waren ze tot de conclusie gekomen dat er een injector niet goed was en zijn begonnen met deze te demonteren.
injector afgebroken en niet kunnen demonteren.
bus loopt helemaal niet meer!
einde verhaal garage.....
bus opgehaald en naar een revisie bedrijf gebracht die de injector wel kon demonteren tezamen met 2 andere injectoren.
Daar werden 3 nieuwe injectoren geplaatst. een injector was afgelopen mei al vervangen, dus daarom 3.
so far so good...
Proberen bus te starten maar niets thuis, motor slaat niet aan.
OBD geeft door:
P2146
P2149
P0201
P0202
P0203
P0204
nou heb ik dus een paar vragen t.w.
1: kan ik zelf iets doormeten aan de verstuivers?
2: hoe kan het OBD systeem zoveel fouten geven?
3: kan het OBD zoveel fouten geven door 1 (oude) defecte verstuiver?
4: krijg de motor ook niet op remmenreiniger aan het lopen maar timing staat goed m.i. , waarom??
5: heb ergens gelezen dat na 50x fouten wissen de fouten niet meer gewist kunnen worden?
6: moeten de nieuwe injectoren ingelezen worden???
7: is het zo dat de ECU de boel blokkeert om de een of andere reden?
help! iemand suggesties of vragen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat geeft hij bij elke fout aan met verhaal?
Verstuiver kun je meten mits je een goede multimeter hebt, waardes 160 en 200 Kohm moeten deze liggen (vraag het even na bij je lokale opel garage hoe je dat doet.)
De codes boven op de verstuivers moeten ingeleerd worden, via testerapparatuur.
Zijn de service bulletins (2 stuks) al uitgevoerd? Zoniet misschien zou je dan een bij je lokale opel dealer eens wat kunnen navragen die kunnen dat je evt. namelijk zo vertellen aan de hand van je foutcodes....Het gaat inderdaad onderandere over de motorecu en dan welke datum deze is.
En ik zou enorm voorzichtig zijn met zomaar remmenreiniger in te spuiten.
Maar de stekkers bijv. op de verstuivers en druksensor etc. heb je al bekeken, niet stuk oid?
Heb je pompsnelheid, toerental etc. krijg je brandstof heb je daar uberhaupt al naar gekeken? Dus contact aan op je brandstoffilter zit een ontluchtingsnippel deze open draaien krijg je dan brandstof
als ik alle fouten heb gewist en begin met starten geeft hij na ongeveer 10 sec. starten dezelfde foutcodes weer en het rode STOP lampje gaat knipperen.
de verstuivers meet ik allemaal rond de 182 Kohm behalve die oude die zit op 173 Kohm.
stekkers en bekabeling helemaal bekeken en doorgemeten.
brandstofdruk geeft ie gewoon, onder het starten gaat de druk ook mooi omhoog.
service bulletins heb ik geen idee van of dat die uitgevoerd zijn, hij is vorig jaar wel bij de dealer geweest voor een defecte turbodruk sensor maar weet niet of dat ze campagnes hebben uitgevoerd...
Heb nu de bus bij een diagnose bedrijf staan, kijken of die wat kunnen vinden.
staat er al een week en heb nog nix gehoord, ik hou jullie wel op de hoogte.
gr. Geert
hij zou op remmenreiniger echt wel iets moeten doen. Is je cilinderkop er af geweest voor de afgebroken verstuiver er uit te halen?
Normaal gesproken moet een diesel gewoon aanslaan met remreiniger. tenzij je geen compressie hebt. Of je moet het op een verkeerde plaats inspuiten...
tja... hij doet wel iets... flinke steekvlammen uit de inlaatpijp en af en toe lijkt het erop dat er een cylinder is die wel wil.
maar met remmenreiniger kijk ik wel een beetje uit want ik heb er al eens eentje de startmotor verzouwd (ontsteekt wat sneller dan diesel dus veel vroeger ontsteking oftewel royaal voor BDP)
Heb wel contact gehad met het diagnosebedrijf en die zegt dat het zeer waarschijnlijk toch de motor ECU is..... dus dat andere bedrijf wat de ECU heeft getest is misschien toch niet zo betrouwbaar...
waar is die mooie tijd gebleven dat we nog gewoon mechanische brandstofpompen hadden en nog half verteerde dino's in de tank konden duwen??
wordt vervolgd...
De M9 R renault motor waarvan de verstuivers defect van zijn geraakt heeft natuurlijk ook een oorzaak !
Meet eerst maar eens compressie.
Heb er genoeg gedemonteerd met verstuiverproblemen waarvan uiteindelijk bleek dat er zuiger vreters aanwezig waren.
Door een verstuiver probleem ontstaat er een verkeerde verbranding waardoor de temperatuur in de cilinder zo hoog oploopt dat de zuiger gaat "klemmen" en daardoor schade ontstaat.
Er word eerst uitgelezen maar een betrouwbare compressie test niet !
Meten is weten......en 450.000 km zegt eigenlijk ook al genoeg. Een moderne diesel die dat nog haalt is zeldzaam.
misschien een rare vraag, zit er wel genoeg diesel in de tank. Vivaro`s van dit bouwjaar hebben nog al eens last van een afwijkende brandstofmeter, scheelt bijna een kwart.
vind ik leuk... ;-)
Nou, sinds vorige week heb ik hem weer terug van het diagnose bedrijf en hij loopt!!!!
probleem was tot 2 keer toe een defecte ECU, was bij astronics of zo geweest en zij vonden geen fouten...
weer alles opgebouwd en getest en nog niet lopen.
weer computer naar dat astronics gebracht met de uitdrukkelijke mededeling om op verstuiveraansturing te testen en toen bleek dat ie het toch NIET deed.....
Hè hè, uiteindelijk de ECU daar laten repareren en toen deed ie het dus wel....
...na een half jaar k#tten..
iig iedereen bedankt voor het meedenken.
gr. Geert
maar inderdaad, die tankmeter van dat hok klopt ook geen zak van!!!
[quote=poels-janssen]vind ik leuk... ;-)
Nou, sinds vorige week heb ik hem weer terug van het diagnose bedrijf en hij loopt!!!!
Hè hè, uiteindelijk de ECU daar laten repareren en toen deed ie het dus wel....
...na een half jaar k#tten..
iig iedereen bedankt voor het meedenken.
gr. Geert[/quote]
Dank u voor de feedback. Erg bruikbaar topic en ook dank aan problemcar.nl !
enigste probleem wat we nu nog hebben is dat ie niet meer als 3000 toeren kan draaien, want dan komt er een foutmelding en slaat de motor af....
hiep hiep, hoeraaaa.....
Is natuurlijk ook een probleem bij de keuring, maar aangezien dat ding op tsjechisch kenteken staat is de roetmeteing na aanleveren van een fles wodka helemaal geen probleem.. :-)
Weke code???
9 jaar
geen idee, sinds de nieuwe ecu erin zit kom ik met mijn uitleesapparaatje er niet meer in.....
maar even van contact af en je kunt hem gewoon weer starten.
een mens raakt aan alles gewend... ;-)
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vivaro of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar