Opel Astra: vraagje na buiten werking stellen van EGR klep.

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: X2.0DTL

Na het buiten werking stellen van mijn EGR klep, heb ik het volgende probleem.
De eerste 60-80 km loopt de motor geweldig, trekt veel beter en maakt bij snelheden van 80 of 100km/u 400 toeren minder dan voorheen.
Echter als de motor goed warm is en ik rij dan ongeveer 100 - 110 km/u dan reageerd deze nauwelijks meer op het gaspedaal.
Eigenlijk zelfde klacht die je merkt bij een defecte lucht massa meter.
Als ik even rustig ga rijden dan gaat hij na een poosje weer normaal op het gasgeven reageren.
Kan iemand dit verklaren.

Jan1946

Geplaatst door Jan1946 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Totaal buiten werking stellen van de EGR-klep levert bij Opel een foutcode en noodloop op.
Hoe heb je dit gedaan?

Jan1946 (0), 13 jaar geleden

Oke dank voor je reactie. Ik heb het slangetje van het vacuum potje boven de rechter koplamp (van voor de auto bezien) afgestopt. Het motor lampje brand dan tot 2000 toeren, hierboven gaat het uit.
Heeft dan dat traag worden als voorheen beschreven te maken met de noodloop?
Wat houd noodloop precies in?
Groetjes

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Noodloop is een functie van de motor-computer die het vermogen beperkt om (gevolg)schade aan de motor te voorkomen.
Turbo-druk kan beperkt worden, er wordt minder diesel ingespoten, dergelijke dingen.

Totaal afsluiten gaat niet en zeker niet op deze manier.
Je kunt de EGR gedeeltelijk afsluiten door er een plaatje tussen te zetten met 1 of 2 gaatjes er in (6 - 8mm).
Experimenteren met de grootte van de gaatjes tot de ecu het accepteert.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.