Opel Astra: vraagje over startmotor en startonderbreker

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.7tds

Hallo ,

Ik heb even een vraagje over de aansturing van mijn startmotor.

Hij krijgt vanaf het contact slot een draad (zwart/rood)
maar deze wordt onder de motor kap vertakt naar het relais- filter heating (volgens het schema)

Maar als ik de sleutel op contact zet krijgt de zwart/rode draad van de startmotor
signaal met de PLUS zonder accu
(gemeten multimeter ohms oneindig piepstand )

Is dit normaal ??

M.v.g Gemi

Gemi1

Geplaatst door Gemi1 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

33 Reacties

limbra (565), 13 jaar geleden

startmotor krijgt constante plus rechtstreeks van de accu .
massa (startmotor) gaat via motorblok.
signaal plus (start commando) via het contactslot. (contact in de start stand)
(volgens jou dus de zwart / rode draad). de signaal plus vanaf het contact slot geeft dus een commando aan het start relais (op je startmotor) om te starten.

Het relais filter heating heeft bij mijn weten te maken met het airco circuit.
Met de meting die jij gedaan hebt meet je alleen de weerstand .

als je auto een start onderbreker heeft kan het idd zo zijn dat de start signaal plus vanaf het contactslot via een relais gaat voordat deze naar de start motor gaat.
als je auto geen airco heeft denk ik dat op de plaats van het -filter heating relais- (volgens jouw schema) een relais geplaatst is met betrekking tot de start onderbreker.

gr. limbra

Gemi1 (0), 13 jaar geleden

Hallo, nee inderdaad ik heb er geen airco in zitten.

Ik zal het comlpete verhaaal even doen.

Probleem is mijn auto heeft vanzelf proberen te starten.Mijn auto stond een tig aantal meters verder de volgende morgen tegen een andere auto aan.
Hij heeft niet aan kunnen slaan doordat mijn sleutel niet in het contact zat(zit z'n stifje onderbreker in) en in de versnelling stond.

Hoe weet ik dat die van zelf is gaan starten is het volgende:
De accu die erin zat was leeg dus een andere accu erin gezet en op het moment dat ik de massa wou verbinden begon de startmotor te draaien dus er was een probleem.

Nu werden er 3 opties gegeven, 1 het contactslot of 2 ergens in de draadboom kortsluiting of 3 kortsluiting in de start motor zelf.

We moesten meten met accu eruit multimeter op ohm stand en dan mog er geen verbinding zijn tussen de dikke plus van de start motor(een dikke rood en zwarte kabel in 1) en de puls draadje zwart rood daar mog zonder de sleutel in contact geen verbinding tussen zijn, echter is dit dus wel het geval.

We hebben het contactslot losgehaald maar bleef piepen.
Naar onze mening om het contactslot uit telsuiten hebben we onder de motor kap grote ronde stekker vlak bij de accu de zwart rode draad door geknipt, maar het bleef piepen,Dus hebben de draad gevolgt vanaf de startmotor.

Die word in de draadboom dus geplitst waarvan 1 direct dus naar de grote ronde stekker loopt en de andere aftakking loopt via de kabelboom naar een grote platte stekker rechts onder de motorkap, vanaf daar loopt die terug naar links in de kabelboom naar het relais bakje naast de accu.
Vanaf daar loopt die met een blauwe draad naar een pomp/heater die tegen het schutbord aan zit.
Vanaf daar gaat die met een zwart gele draad weer naar de grote platte stekker rechts onder de kap volgens mij word die daar weer gesplits en gaat er 1 naar binnen die bij een kastje bij het rechterkant (bijrijders kant) zit(volgens mij de control time unit) die andere draad loopt zover we zien de boom in weer terug naar die grote ronde stekker.

Om dat uit te sluiten hebben we dus ook die kabel door geknipt bij de ronde stekker maar bleef piepen.


Zijn toen even binnen geweest , nadat we weer buiten kwamen half uur later piepte het niet meer.. oorzaak kwijt? De draden hadden we al van de startmotor afgehaald om die ook uit tesluiten.

We hebben toen de accu er aan gehangen om te kijken wat die met de spanning deed. op de puls draad zwart rood kwam al spanning op het moment dat die op het eerste contact kwam, dus niet goed.

Dus de accu weer afgekoppelt en wat is het, hij piept weer nog vager dus.

Toen naar matellen toch die grote ronde stekker los kunnen krijgen en toen stopte het gepiep.

Toen hebben we met een door verbind draadje 1 voor 1 gekeken welke er nou piepte, wat blijkt een dun zwart draadje gaat die dus piepen. stekker poot nummer 21 als we goed hebben.
heeft iemand een idee waar die draad heen loopt en of waar het probleem nu kan zitten

Verder werd ons nog gewezen op eventueel de start onderbreking, maar waar zit die nu precies bij mijn auto? is dat het zwarte kastje onder het contactslot , zoja is dat alles? of hoe kunnen we dit uitlsluiten?

Het is een heel verhaal geworden maar probeer het zo goed mogelijk uit teleggen.

Alvast hartelijk dank

limbra (565), 13 jaar geleden

Ik heb helaas geen electrisch schema van je auto , dus waar welke kleur draad naar toe gaat en waar de start onderbreker precies zit durf ik niet te zeggen.

ik denk dat je het probleem moet zoeken in de 3 opties die jezelf al beschreven hebt .
sluiting in contact slot - sluiting in startmotor/start relais - sluiting in de kabelboom.

ik wil wel ff vermelden dat draden door knippen om een storing te zoeken niet de juiste methode is , draden en kabels kunnen meestal los gemaakt worden of indien dit niet mogelijk is een relais - stekker of zekering er uit halen , aangezien je zo meer werk veroorzaakt en het doormeten er niet makkelijker op wordt.

Om te beginnen zou ik het contact slot afkoppelen , dus de stekker blok van het contact slot los maken , daarna controleren of de storing er nog is .
is de storing nog aanwezig dan kun je het contact slot uitsluiten .

startmotor uitbouwen en vervangen voor een andere (van sloop of gereviseerd) , aangezien ik de start motor het meeste verdenk van dit probleem , sluiting in het start relais op de startmotor, dus op de 1 of andere manier geeft de constante plus (van accu naar startmotor) spanning door aan de signaal draad (start commando draad),
aangezien de constante plus rechtstreeks van accu naar startmotor gaat .
als je de startmotor uit gaat bouwen zorg er dan wel voor dat de +klem van de accu +pool er af is , want kortsluiting is hier zo gemaakt en in het ergste geval ook brand.

een sluiting in de kabel boom is niet onmogelijk maar vereist meer kennis en kost ook meer tijd om door te meten c.q. te vervangen.
of de start onderbreker hier de boosdoener is betwijfel ik , je kunt het beste eerst de bovenste 2 punten controleren (contactslot afkoppelen - startmotor wisselen).

suc 6 limbra

moderator (0) PRO, 13 jaar geleden

De startonderbreker is hier geen partij in. Deze zorgt er alleen voor dat de motor niet aanslaat. De startmotor werkt dus altijd, ook met ingeschakelde startonderbreker.
De zwart/rode draad is ook o.a. de commandodraad voor het pomprelais.
Ik heb een ernstig vermoeden dat het contactblokje ( elektrisch deel ) achter het contactslot de boosdoener is. In dit gedeelte vindt de doorschakeling plaats om te starten.

Gemi1 (0), 13 jaar geleden

Met het meten zoals wij hebben gedaan
kunnen we volgens mij zien dat er zodral de sleutel op contact wordt gezet
dat er al een + signaal op de draad naar de startmotor komt.

Als ik de accu er tussen zet geeft hij ook netjes 12V aan op de kabels
die naar de startmotor gaan (dus 2 x Plus en massa)

dit mag volgens ons pas gebeuren als de sleutel wordt doorgedraaid

anders zou tijdens het gloeien de motor al starten.

Het gedeelte van de onderbreker wordt niet in het schema uitgelegd
wel wordt het anti thief warning systeem uitgelegd maar dat lijkt mij
meer het auto alarm maar die heb ik er niet op zitten

Het contact slot hebben wel al los gehad dus bedoel dat gedeelte
waar die contactje zitten met die 2 rolletjes maar dan meet ik nog een +
op de signaal draad naar de startmotor (dus zou het relais op de startmotor direct aan getrokken worden)

Dus er komt nu al een + signaal op de draad naar de startmotor staan terwijl de sleutel er NIET inzit)

M.v.g

moderator (0) PRO, 13 jaar geleden

Dat is NIET goed. Op de zwart/rode mag pas spanning komen NADAT (!) de sleutel is gedraaid op de "start"stand. Op andere draden ( draad )kan wel eerder spanning komen omdat die andere componenten eerder van spanning moeten voorzien.
Lijkt me dus een defecte startschakelaar.

Gemi1 (0), 13 jaar geleden

Nee dat dacht ik zelf ook al ha ha ha ha

het gaat lijken dat hij spanning via de anderekant krijgt

dus via pomp/heater,time glow unit of een geschuurde kabel

maar hebben grote stekker (X5 in schema) los gehaald
en als ik pen 21 doorverbind meet ik weer een + op de signaal draad
naar de startmotor toe

het gaat hier om een dun zwart draadje die ergens onder het dachbord verdwijnt
maar geen idee waar die heen gaat

mvg

Gemi1 (0), 13 jaar geleden

we hebben trouwens de draden van de startmotor afgehaald om uit tesluiten dat het niet de startmotor is.. en dan heeft de plus en puls draad nog contact met elkaar dan lijkt mij de startmotor ook niet de boos doener?

@ Moderator je hebt het over de start schakelaar, dan bedoel je het contactslot? maar als we die los hebben blijft die het nog piepen..

Gemi1 (0), 13 jaar geleden

[quote=Gemi1]we hebben trouwens de draden van de startmotor afgehaald om uit tesluiten dat het niet de startmotor is.. en dan heeft de plus en puls draad nog contact met elkaar dan lijkt mij de startmotor ook niet de boos doener?

@ Moderator je hebt het over de start schakelaar, dan bedoel je het contactslot? maar als we die los hebben blijft die het nog piepen..[/quote]
wordt nu nog spannender
ik meet nu tussen de plus en de signaal draad van de startmotor
(heb de multimeter op piepen staan)

als de deur van de bestuurderskant open is maken deze contact
sluit ik de deur dan is het contact verbroken (dit zit hem in de schakelaar van de binnenverlichting)

dus als ik de deur open doe zou de auto gaan starten :(

dit gebeurt allemaal zonder dat de sleutel in het contact zit
van contact slot heb ik de ronde zwarte dop verwijdert en de 2 asjes eruit gehaald
dus die staat nu toch helemaal los van dit alles ???

limbra (565), 13 jaar geleden

Dus als je de deur open maakt wordt er in principe een stroom circuit gesloten ,
Hoe staat het eigenlijk met de massa van de auto ?
aangezien jezelf ook al zegt lijkt het alsof de auto spanning krijgt via de andere kant , ik denk dan aan spanning over massa !!!
Misschien kun je alle zekeringen er uit halen en dan alles aan sluiten zoals het hoort te zitten , dus contact slot en startmotor weer in het circuit opnemen,
ook de doorgeknipte bedrading weer aankoppelen .
zet de versnellingspook in zijn neutraal , ivm spontaan starten.
Daarna zekering voor zekering terug plaatsen , wanneer de auto gaat starten weet je in welk circuit je de storing moet zoeken.

en toch blijf ik denken dat je het in de startmotor of het contactslot moet zoeken , het contactslot of zoals de @moderator zegt het contact blokje achter het contactslot
is eigenlijk het enige wat een start commando kan en hoort te geven (alleen niet spontaan natuurlijk), alleen hier mag en kan het stroom circuit gesloten worden.

suc 6 limbra.

Gemi1 (0), 13 jaar geleden

als ik het schroefje waar de schakelaar mee in de auto is bevestigd
draai met een schroevendraaier reageert de multimeter hier op

dus lijkt idd op massa probleem

maar ik snap het nog niet van het contact blokje
ik heb aan de linker kant van het contactslot los gehaald
daar zitten de contacten volgens mij

dit heb ik nu helemaal los liggen dus de contacten
kunnen geen contact maken toch ??

ook de start motor is afgekoppeld
en als ik de accu er nu tussen zet en meet op de
dikke plus en op de massa dan meet ik direct spanning

dus dan kan het volgens mij niet aan de startmotor liggen toch ??

dus ben bang voor bedrading (dus massa mischien )
ga nu zo zekeringen trekken had ik zelf nog niet aan gedacht

alvast bedankt

Gemi1 (0), 13 jaar geleden

Goed we hebben het volgende gedaan:

multimeter op piepstand tussen signaal draad en en plus zonder accu.

We hebben toen de zekeringen er stuk voor stuk uit gehad en het piepen stopte bij zekering 9 kl15(dashbord verlichting) en zekering 24 (claxon alarmlichten) voor de rest bleef hij door piepen.

We durfde de startmotor niet aan tesluiten ivm het starten. dus toch eerst nog los testen.

Toen hebben we de accu er tussen gehangen en meten tussen de signaal draad en de massa niks als de sleutel erin zit. zetten we het contact op de eerste stand(dat het dashbord verlichting gaat branden) meten we 12volt draaien we hem door om te gaan starten blijft die 12 volt.

Draaien we het contact uit word die weer 0 volt.

Toen hebben we gemeten tussen het signaal draad en de dikke plus die normaal naar de startmotor gaat.

Contact uit krijgen we 12volt. Zetten we het contact aan word die 0 volt en door draai om te starten ook 0 volt.

Mvg

moderator (0) PRO, 13 jaar geleden

Dan lijkt me de startschakelaar achter het contactslot oké gezien de metingen.
Trek de commandodraad ( zwart/rode) eens los van de startmotor. Je kunt dan testen met aangesloten accu zonder dat de startmotor in werking gaat. Met een voltmeter of testlampje kun je dan verder meten om de storing te vinden.

Gemi1 (0), 13 jaar geleden

We gaan morgen de start motor aansluiten zonder het signaal draad.. komt het dan niet op het zelfde neer als wat we nu gedaan hebben zonder dat de dikke plus op de startmotor zit?

En nogmaals de vraag over het contact slot,zal het helpen als we daarvan de draden stuk voor stuk eraf halen omdat als we hem op het eerste contact zetten(dus als het dashbord verlichting gaat branden)krijg het signaal draad al spanning, dit klopt toch niet?

Mvg

moderator (0) PRO, 13 jaar geleden

1. min of meer wel ja.

2. Vraag is waar dat zwarte draadje vandaan komt. Misschien toch eerst handiger om te proberen een schema te pakken te krijgen. Ik heb 'm helaas niet.

jackvectrac2.0ne (0), 13 jaar geleden

[img]http://i221.photobucket.com/albums/dd274...[/img]

[img]http://i221.photobucket.com/albums/dd274...[/img]

[img]http://i221.photobucket.com/albums/dd274...[/img]

De zwarte draad waar jullie het over hebben gaat vanaf het contact naar meerdere plaatsen in de auto.
Lijkt me he contact stand anders wel de accesoire stand.

Gr Jack

Gemi1 (0), 13 jaar geleden

Hoi, ik heb het schema, ik heb hier een stukje uit gehaald ,zie bijlage.

http://img221.imageshack.us/i/startmotor...

Mijn vraag is ,zit die K3 er bij mij ook tussen? het gaat om de rode cirkel,is dat dan de startonderbreker?. De blauwe cirkel gaat naar de anti theft warning.

Mijn idee is, ik weet niet of het kan maar als ik K3 er tussen heb zitten en die blijft hangen blijft die spanning door geven op de zwart rode draad?

Mvg

Edit. Het zwarte draadje word halve wege afgetakt en gaat 2x zwart geel verder.

jackvectrac2.0ne (0), 13 jaar geleden

K3 is van de DWA diebstal warn anlage of te wel alarm. Heb je dit zal het relais erin zitten zoniet is deze er niet.

Gr Jack

Gemi1 (0), 13 jaar geleden

Nee ik heb geen alarm erin zitten, dus die valt weg.

jackvectrac2.0ne (0), 13 jaar geleden

Wat ik zo op de tekening zie is dat de draad vanaf het contactslot vrijwel direct doorgaat naar de startmotor.
Gedeelte wat ik niet weet is het blokje met MT (zou de multitimer kunnen zijn).

Kan dus ook zo zijn dat de multi timer defect is en een kortsluiting heeft.

Gr Jack

Gemi1 (0), 13 jaar geleden

Is dit niet Mt Manual transmissie of AT Autmatic transmissie? Omdat er ook p/n stand bij in staat dat je hem niet in de D kunt starten?

Ik een schakelbak dus Mt of zie ik dat verkeerd in het schema?

moderator (0) PRO, 13 jaar geleden

Klopt.

jackvectrac2.0ne (0), 13 jaar geleden

Oke klopt. Had ik idd nog niet aan gedacht. Maar welk contact zit er dan van een handbak tussen????

Gr Jack

Gemi1 (0), 13 jaar geleden

Jack, contact.. het word dan volgens mij maar 1 keer afgetakt ,zie mijn vorige bijlage en loopt naar 482 TD.

Als ik dan verder in mijn schema kijk loopt die naar k 76(iets van een gloei kastje denken we) en naar k80 Groene relais.

Gemi1 (0), 13 jaar geleden

ik zit nog eens naar mijn schema te kijken zie nieuwe bijlage:

http://img717.imageshack.us/i/schema1.pn...


maar waar die afgetakt word bij de eerste bijlage:
http://img221.imageshack.us/i/startmotor...

van TD482 loopt die dus naar de K76 en de K80 het groende relais wat rechts naast de accu zit.

Vanaf daar loopt die naar een ronde bus/pomp? tegen het schutbord aan. Daar zit een stekker op.

Het stukje heet U12 en dan gaat het om het eerste gedeelte ervan. Die word geschakeld en staat een T in.

Als ik zonder accu ga piepen mag die volgens mij toch nooit gesloten staan toch? Als die wel gesloten staat blijf je een circuits houden of zie ik dat nu verkeerd? Omdat hij dus blijft piepen vandaar.

Mvg

Gemi1 (0), 13 jaar geleden

Niemand een idee ???

@ moderator heb je mijn mail nog gehad ?

mvg

Gemi1 (0), 13 jaar geleden

Nou het word nog spannender,

we hebben de startmotor in het geheel weer aan gesloten en de accu er tussen.. wat blijkt niks meer aan de hand? eerste contact gaat die netjes gloeien bij 2de gaat de startmotor draaien.

We hebben hem nog niet aan laten slaan.

Wat moeten we nu?

Mvg

Gemi1 (0), 13 jaar geleden

De oplossing is het probleem

Het probleem is dat er geen oplossing is

Hebben alles weer inelkaar gezet
en alles werkt na behoren.
Geen idee wat er nu is fout gegaan
en zullen er mischien ook nooit achter komen.

Iedereen bedankt voor de hulp
en mischien tot een volgende keer.

M.v.g Gemi

jackvectrac2.0ne (0), 13 jaar geleden

Is er niet een relais dat blijft plakken en nu door het een paar keer aansluiten van de accu is lod gekomen.

Gr Jack

Hans4040 (310) PRO, 13 jaar geleden

Ja Jack...zou best kunnen, maar hij doet het weer....

Gemi, bedankt voor de feedback.

jackvectrac2.0ne (0), 13 jaar geleden

Ja en volgende week is die weer terug met het zelfde probleem.

Maar goed als dat de dank je wel is voor het proberen mee te denken. Laat het maar hangen.

Gr Jack

Hans4040 (310) PRO, 13 jaar geleden

zo moet je het niet opvatten...als een topic klaar is, is het klaar.
Het heeft geen zin om achteraf te bedenken wat de oorzaak geweest kan zijn.
En om voortslepende discussies te voorkomen, reageerde ik.

in ieder geval bedankt voor je bijdrage.

mvg,
Hans.

Gemi1 (0), 13 jaar geleden

@ jackvectrac2.0ne

een plak relais of iets anders is niet meer te achter halen

mischien dat ik volgende week hier wel weer terug ben
voor het zelfde probleem
maar ben nu allang blij dat alles het weer doet
al blijft het een moeilijk probleem dat alles weer oke is
zonder een oorzaak te hebben kunnen vinden

dus nogmaals iedereen bedankt voor het helpen

Mvg Gemi

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.