beste forumleden, ik heb een vraag betreft mijn astra h 2007. motorcode Z16XEP
afgelopen week moest ik iets langer dan 2 uur rijden.
voor vertrek olie gecontroleerd,koelvloeistof enz. alles in orde.
de gehele weg 100 gereden, geen problemen.
na ongeveer een uur en 3 kwartier rijden even een kleine stop bij pomp. bij het uitstappen hoor ik een hoge piep toon aan de rechterzijde van motor (rechtervoorwiel),daarop heb ik de motor uit gedraaid
Ik kreeg een vermoeden dat dit wellicht bij de multisnaar wegkwam waarop ik dit uittestte door de motor weer aan te doen en gas te geven of het geluid erger werd. Geluid werd niet erger,echter bij stationair begon de toerenteller te schommelen tussen 1000/2000 toeren. hoge pieptoon bleef aanhouden waarna er direct rook uit de motor en uitlaat kwam, waarvan de kleur blauw/wit was en een verbrande lucht. waarna ik gelijk de motor weer heb uitgedraaid en onder de motorkap heb gekeken naar de koelvloeistof die op pijl bleek te zijn. Daarna heb ik de olie 3x gepeild met de peilstok nadat de auto 15 min heeft stilgestaan. De peilstok was droog, alle 3 keren.
3 liter nieuwe olie gehaald bij de pomp en bijgevult om te kijken of dit werd aangegeven op de peilstok. Na het bijvullen van de olie en het zien van de olie op de juiste hoeveelheid op peilstok, de auto gestart.
Bij het starten nog steeds een grote hoeveelheid blauwe/witte rook, toch doorgereden (20 minuten tot bestemming)
Bij bijna aankomst van bestemming begon de motor een ratelend/scheurend geluid te maken , wat spontaan ook weer stopte. De auto na 2 min geparkeerd.
Een week later (auto is stil blijven staan) opnieuw de olie gepeild,
en blijkt nu overvol met olie te zitten (echt tot de top van de peilstok)
direct alle olie weg laten lopen nieuwe oliefilter erin gezet en nieuwe olie bijgevuld. Auto gestart en de motor leek weer goed te draaien.
Na 10 minuten te hebben gereden (test rondje) raakte de temperatuur van de motor 114 graden aan, waarop weer de hoge pieptoon aan de rechterzijde van de auto ontstond en werd gevolgd door blauwe/witte rook uit de uitlaat en motor.
Hierbij maakte de motor voor 2 korte seconde het ratelende geluid weer en dit hield ook daarna ook weer op, 10 seconden later heb ik de auto weer stil heb neergezet
Mijn vragen zijn dus ook als volgt :
Heeft iemand een idee wat die hoge pieptoon heeft veroorzaakt?
Waar is de olie toen heengegaan en hoe kan het er ineens weer inzitten ? aangezien hij 3x droog peilde en na het vullen van 3 liter een week later ineens de hele peilstok verdronk in de olie.
Wat is dat korte ratelende/scheurende geluid?
wat veroorzaakt nou nog steeds die rook?
heeft iemand suggesties of vermoedens of dit zelf eens meegemaakt?
graag zie ik oplossing/oorzaken .
Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.