Als ik bijv in de stad rijdt dan gaat bij ieder putje/hobbel de auto erg wazig doen qua rijgedrag.
Op de snelweg rijdt hij ook zwaar k*t. Zeker zodra ik boven de 150 kom.
Bij elk zuchtje wind of wat dan ook dan (vooral boven 150) dan wordt ik zowat van de weg geblazen. Wanneer het regent kan ik niet boven de 120 gaan want dan is het echt gevaarlijk (zo voelt het dan)Ik heb niet het gevoel dat ik boven de 160 moet gaan rijden (en nee dat mag niet in NL:thumbdown maar ik deed het zo nu en dan toch)
Het voelt gewoon alsof ik continu in water rijdt het voelt ook alsof ik rijdt met de ram half ingedrukt.
Heb bij de Opel dealer een schokbreker test laten doen (ik heb de uitdraai nog) en volgens deze test zat ik nog binnen de wettelijke norm en kon ik nog wel veilig de weg op.
Alleen heb ik zelf dat gevoel niet.
Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Binnen de wettelijke norm is niet de ideale situatie.
Goede schokbrekers bepalen voor een groot deel het weggedrag van je auto, heb je geen te brede banden onder de auto?, dit is ook niet goed, lijkt wel "stoer" maar verminderd het weggedrag aanzienlijk, en verhoogt de kans op aquaplanning aanzienlijk.
Verder is de auto goed uitgelijnd, spoorstangen controle, ophanging?
Succes,
Cor
Nee er zitten gewoon de standaard banden onder voor 195 / 50 / r15 en achter 195 /60 /r15
Auto is vorig naar oktober / november nog uitgelijnd.
Hiervoor heb ik de schokdempers rondom laten vervangen. Volgens mij heeft hij er toen schokdempers van een vectra 1600 onder gezet en volgens hem zijn dat dezelfde als degene die ik er onder mijn auto moet hebben. En ik ga van zijn vakkundigheid uit natuurlijk.
18 jaar
Er zijn namelijk schokbrekers met of zonder gasdruk is al enorm verschil in rij gedrag en wat de banden betreft sommige merken trekken op niets wat betreft rijgedrag welk merk zit er op ?
heb je wel de orginele velgen ? Als er lichtmetaal omzit met een andere ET waarde dan orgineel heb je al een ander (en kans op een slecht) weggedrag, voor meer info http://www.gbshop.nl/content/informatie/... Sjaak
Er zitten originele 15" lichtmetalen ? velgen van opel onder
Ik heb achter FIRESTONE firehawk 669 195/60/r15 82v
en voor heb ik MAXXIS surpasa ma v1 195/50/r15 82v
Zou dit de oorzaak ook kunnen zijn. slechte bandenmerken?
Ken wel firestone die ander niet.
Of de verschillende maten maakt dat uit? Want volgens mij worden de velgen zo uit de fabriek met 195/60/r15 82v bandenmaat geleverd op de opel (merk denk michelin?)
EN bij het plaatsen van dempers v/a was het wel erg stug Je kon hem amper indrukken maar was wel goed zei hij en de bovenkanten van de veerpoten ? staken heel erg uit aan de voorkant onder motorkap dat vond hij wel.
18 jaar
Inmiddels achterste dempers vervangen maar resultaat is nog steeds matig.
Heb nieuwe banden ervoor opgezet
Heb nu dus
Voor Toyo proxes T1-S Maat 195/50/r15 82v
Achter MAXXIS surpasa ma v1 195/50/r15 82v
Dus weer gelijke maten.
Maar het rijdt nog steeds zwaar KUT.
Garage waar ik altijd ga die zegt dat de dempers goed zijn en opel dealer ook.
Ik weet het echt niet meer.
Zodra ik snelweg op ga en ik ga versnellen dan lijkt wel of de stuurbekrachting op zijn lichts gaat.
Volgens mij kan ik me ook herrineren dat de dempers multi waren ze waren voor een kadett deze konden volgens garagist op de meeste opels ook op een vectra 2.0 16v.
Weet het niet zeker of hij dat gezegd heeft. Maar denk het wel.
Klopt het wat hij zegt?
Iemand een idee wat het kan zijn?
18 jaar
Probeer toch maar eens deftige banden , michelin , uniroyal , continental , goodyaer .
Toyo en laxxis zijn low budget banden , kosten dus weinig , maar zijn alles behalve ;
zaten die banden standdard , bedoel die maar ?
Zijn wel laagprofielbanden en dus ook harder
bij ons in belgie bolt zo'n X20XEV bijna niet , dus kweet het nie
Draagarm rubbers nog goed??
stabilisators nog okeej??
geen speling op stuur / fusee kogels??
zijn je veerpoot lagers nog goed??
orig bandenmaat: 195-60-15 houd wel rekening dat je teller te veel aangeeft, maar mag geen invloed hebben op je stuur gedrag.
wat evt ook kan is dat je stuurbekrachtiging over bekrachtigd, ik weet niet of daar druk regelaars in zitten of dat dan gewoon je pomp of stuurhuis naar de klote is.
(kontroleer je stuurolie peil eens en chexk gelijk of het niet verbrand ruikt en of het niet helemaal bruin is de olie)
Willem (Wim-V6 van het opel forum)
Voorzover ik kan zien zijn de draagarmrubbers goed. Heb ook nog niks van speling in het stuur gevoeld. Stabilisators? Waar zit dat? Is dat stang die voor schutbord zit en aan beide zijde door een gat zit?
Hoe kan ik checken of veerpootlagers e.d. goed zijn of niet?
Stuurolie zit aan de accu kant in een beetje rond ding met een soort van gekartelde dop?
Als je zeg maar een beetje de top van je auto bereikt (bij mij in principe bij 220 op de teller) dan voelt de auto wat lichtjes aan nou dat gevoel krijg ik maar dan al bij 150-160.
Ik heb wel andere banden dan die er standaard op zitten dus het is minder comfortabel maar ik kan me niet voorstellen dat het zo erg is door de banden.
Maar ik weet met gemak niet wat het is. Straks vervang ik het zooitje veren + dempers en dan blijft het.
18 jaar
Ik heb zoiets gehad met een audi 90.
hiervan gaf de stuurpomp te veel druk.
waardoor de middenpositie van het stuur heel vaag werd, dat rijd zeker met hoge snelheden niet lekker.
toen pomp vervangen en niks meer aan de hand
controleren veerpoot lagers: (veerpoot lagers zijn de bovenste lagers van de veerpoten (in motorruimte), kijken of die niet ruim zijn, (ik heb ze zelfs uit elkaar zien vallen, dan hangt gelijk je wiel in het spatbord).
tankje stuurpomp (ikdacht dat er bij de A nog ZF op de dop stond, meestal een rond tankje met karteldop.
[url=http://img408.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img408.imageshack.us/img408/2047/...[/img][/url]
hier zie je m omcirkeld. op foto klikken voor vergroting
Okay dacht al dat dat het was. Olie ziet er wel bruinig uit ja?
Waar zit die pomp dan is dat makkelijk te vervangen?
Kan je de druk zelf verstellen?
18 jaar
Nog een vraag. Op de veerpoot schokdemper zit zo'n schotelachtig ding (hoe heet dat?) eronder zit een bout en erboven zit een bout. Nu heb ik de onderste naar boven gedaan en de bovenste naar onder. De onderste bous 2.5x zo dik als de bovenste hierdoor kwam het schotelvormig ding er erg ver bovenuit.
Nu zit het er redelijk opgedrikt (op de carroserie?)
Nu is de vraag hoort dit ding eropgedrukt te zitten of juist zo ver mogelijk erbovenuit.
En moet ik de auto opnieuw laten uitlijnen omdat ik die dingen aangepast heb?
Dit bedoel ik
[img]http://img.photobucket.com/albums/v295/s...[/img]
18 jaar
niemand?
18 jaar
Had je dit probleem ook voor dat die dempers vervangen werden?.
18 jaar
Ja voordat ik de dempers vervangen heb had ik het niet. Hij reedt absoluut niet lekker vandaar toen overgegaan opvervangen van dempers.
Maar het lijkt wel of ik steeds minder hard kan rijden voordat ik het gevoel heb dat ik het niet houden.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar