Opel kadett 1.3 inj: wat is wijsheid

Bouwjaar: 1989

vanmorgen even langs de dealer geweest om te vragen wat het inhouden en stotteren kan zijn.
de monteur die heeft gereden in de auto constateerde 2 verschillende dingen.

1. de onsteking is versleten en nu zou ik volgens de dealer de bobine, verdelerkap en de onsteking die erachter zit moeten vervangen.
2. de motor klinkt erg rauw en dit zou liggen aan de nokkenas met de kleppen, dit zal met de tijd ook moeten worden vervangen.

probleem 1 is dat wanneer je de onsteking eraf haalt, je deze weer op tijd moet zetten ( ik weet niet of dit voor een sleutelaar met enige kennis van zaken zelf te doen is )

net bij de sloperij geweest om te kijken wat de prijzen zijn voor een en ander.

1x onsteking € 25
1x bobine € 10
1x gehele cilinderkop met alles erop en eraan € 75
1x geheel motorblok € 150

probleem 2 komt gelijk hierbij kijken. wil ik de cilinderkop overzetten dan zal ik de kop moeten laten afvlakken ivm lekkage enzo ( pakking alleen zou in de regel niet voldoende zijn volgens de sloopmonteur )

neem ik nu een geheel blok voor 150 euro met een lage km stand dan zal ik denk ik wel weer gezeik krijgen met de koppeling die eraan vast zit, pfffffff

wat is nu de beste oplossing want ik zie het even niet meer.
alvast bedankt.
groetjes,
martin

mvdkant

Geplaatst door mvdkant (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Kadett? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

mvdkant (0), 20 jaar geleden

oh-ja, op de teller staat reeds 185000 km en roest valt ( op een dorpel na ) mee

mvdkant (0), 20 jaar geleden

ben ik weer even.

de dealer nogmaals gebeld en deze vraag voorgelegd.

de kosten voor het vervangen van een cil. kop incl materiaal en het laten afvlakken hiervan kost om en nabij de € 500 ( en dan doe ik het nog zelf ook )

nu zit ik te denken aan een ander motorblok die op de sloop € 150 kost echter mijn vraag, zitten hier nog haken en ogen aan of is het gewoon koppeling losmaken, blok eruit en blok erin koppeling vastmaken en olie bijgieten ?????

ik hoor het graag wat jullie hierover denken.

groetjes,
martin.

Michel7779 (0), 20 jaar geleden

Tja, die auto is niet zo jong meer, dus het is in elk geval niet wijs hier een vermogen aan te verspijkeren.
Waarom moet de kop eraf en gevlakt eigenlijk? lekt toch niet. Als alleen de nokkenas tikt hoeft niet de kop eraf.
Ontsteking gewoon ff op de sloop halen. Vindt het wel vreemd van de dealer dat'alles versleten is" Meestal is nieuwe kabels en kap/rotor voldoende. Als een kadett moeite heeft met WARME start wil de chip in de verdelerkap nog wel eens rot zijn. Als de vonk wat mager is evt de bobine vervangen.
Wat de koppeling aangaat, als je toch de motor eruit haalt kun je er net zo makkelijke een nieuwe koppeling inzetten, maar dat kost natuurlijk wel weer.

Goed, succes dan maar...

Michel

mvdkant (0), 20 jaar geleden

de mensen op de sloop vonden het ook wel raar dat de dealer heeft gezegd dat de nokkenas is versleten, die heeft via de vuldop naar de nokkenas gekeken en gevoeld en heeft daar geen vreemde dingen aan ontdekt, de nok stond toevallig bovenaan.
ze hebben mij geadviseerd om andere olie te gebruiken ( duurdere en betere ) i.v.m. het rauw klinken van de motor.

de sloop heeft mij ook geadviseerd om de ontsteking te laten afstellen i.p.v. vervangen omdat de auto toch vrij gemakkelijk start maar niet echt lekker loopt ( dit kost mij dan € 35,-- bij de opel garage )

groetjes,
martin.


3234dmtr (0), 20 jaar geleden

De 1.3 OHC motoren van Opel hebben altijd wel wat 'rauw' geklonken, rauwer bijvoorbeeld dan de 1.6 OHC. En lekker roffelen uit de uitlaat, vooral de types zonder kat.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.