Opel Ascona: Wat veroorzaakt "zingende" achteras bij Ascona van 1977

Bouwjaar: 1977, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1900N

Vanwege afkeur op veerschotels is een ander achteras onder de wagen gekomen.
Nu is de wagen goed gekeurd maar de acheras "zingt" en irriteer me mateloos aan het geluid.

Iemand een idee waardoor het zingen wordt veroorzaakt ?
Lagers vervangen afdoende ?

Bij voorbaat dank voor de antwoorden.
Henk-Jan

astrona

Geplaatst door astrona (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Ascona? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

Hans4037 (0) PRO, 17 jaar geleden

Pignonlagers versleten of de tandspeling pignon/kroonwiel niet goed.

Hans

Santa (0), 17 jaar geleden

Wiellagers zelf kunnen ook de boosdoener zijn.
Heb je alleen de achteras vervangen? Of ook de "toeter" tot aan de cardanas?
Is de as niet krom......??

Heb dat namelijk zelf ook wel gehad....

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

santa de 1900 modellen hadden die toeter niet
hier zat een gedeelde tussen as op die tot aan het cardan liep
alleen de 1200 en 1600 modellen hadden die toeter evenals de kadett modellen
wat wij vroeger bij opel probeerden was een ep 90 olie er in
mvg jerry

Santa (0), 17 jaar geleden

[quote=CARS&MOTORS]santa de 1900 modellen hadden die toeter niet
hier zat een gedeelde tussen as op die tot aan het cardan liep
alleen de 1200 en 1600 modellen hadden die toeter evenals de kadett modellen[/quote]
Oh..?
Zo leer je nog weer eens wat...?

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

ben opgeleid bijopel in bedrijfs school
en heb zelf ascona gehad
omgebouwd naar rally auto
om het hogere vermogen kwijt te kunnen monteerden we deze assen
even als de rekord bakken of commodore
voor de topic vrager
als je handig bent en de meetklok hebt met de techn geg. kan je de klok van de andere as overbouwen
as er onderuit is makkelijker maar hoeft niet perse
mvg jerry

Santa (0), 17 jaar geleden

Mooi spul, he....?

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

kon je nog aan sleutlen
tegen woordig moet je professor in de electronica zijn
en voor de topic stater
er is een speciale opel club
effe googlen
die kunnen je aan alle afstel gegevens helpen
ik weet ze helaas niet meer na zoveel jaren
mvg jerry

Santa (0), 17 jaar geleden

De vraagbaken voor deze auto's zijn nog gemakkelijk te verkrijgen via Marktplaats en de diverse Oldtimerbijeenkomsten.
Heb zelf inmiddels alle docu over deze prettig sleutelende bakjes verkocht....

astrona (0), 17 jaar geleden

Jerry, wat bedoel je met "de meetklok". Ik heb de oude achteras nog, dus als ombouwen mogelijk is ga ik dat zeker doen. Moeten de steekassen eruit ?
g, Henk-Jan

Santa (0), 17 jaar geleden

Ze moeten met de juiste voorspanning/positie gemonteerd worden.
Niet iets wat je tussen een patatje met en een frikandel door doet......
Indien de montage niet goed geschiedt, blijf je de kwaal houden.

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

moet zowieso een afstel meetklok hebben om goed af te stellen
steekassen er uit
olie aftappen door onderste boutje uit diff deksel te draaien
vulplug eruit en uit laten lekken
deksel er af en 4 bouten van de klok lossen
stalen strip nemen en 2 gaatjes boren om pignon vast te houden en centrale moer losdraaien
dan alles er uit halen en goed op de shims letten waar ze zitten
andereklok inbouwen met de shims en dan de axiale seling meten
de oude shims vd andere as kan je gebruiken om de speling te corrigeren
vervan wel het voorste lager ALTIJD
sccs jerry

Santa (0), 17 jaar geleden

en DAT lager moet wel GOED zitten......

Petje57 (0) PRO, 17 jaar geleden

En nieuwe afstandbus achter dit lager monteren of de moer aantekenen op de as i.v.m. de voorspanning op de afstandbus.

Gr.

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=Petje57]En nieuwe afstandbus achter dit lager monteren of de moer aantekenen op de as i.v.m. de voorspanning op de afstandbus.

Gr.[/quote]
maakt niet veel uit
dit meet je toch op en als afstand goed is moet ie echt op moment aangetrokken worden anders jankt ie harder als daar voor

astrona (0), 17 jaar geleden

Allen, Dank voor de tips !

Ik ga eerst eens wat documentatie verzamelen en bekijken hoe e.e.a. gemeten moet worden.
Proef demontage doe ik dan op de "oude" as, wacht ik even mee tot het onder de carport wat warmer wordt.
Overigens wat een stank komt er van die olie uit het cardan, niet te harden........

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

zal inmiddels beetje verbrand zijn

Hans4040 (290) PRO, 11 jaar geleden

[b]Door moderator geplaatst, vanuit de rapporten[/b]

Reported by astrona:

##############
Allemaal bedankt voor jullie reakties, na 5 jaar is revisie gelukt.

Probleem zat hem inderdaad in de lagers, maar waar werd dit nu door veroorzaakt ?
Omdat de wagen buiten staat en weinig wordt gebruikt krijgen de achteraskokers (waar de steekassen in zitten) aan de binnenkant roest vorming.
Deze roestdeeltjes komen in de lagerschalen en zorgen voor slijtage en dan uiteindelijk het gieren van de achteras.
Stilstand is dus letterlijk achteruitgang, rijden dus.

Hopelijk gaan de nieuwe kabinetsplannen niet door, anders ben ik over 5 jaar weer aan een achteras revisie toe.

###############

Groeten, Henk-Jan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Ascona of stel zelf een nieuwe vraag.