Opel 0: Wegvallende toerenteller en slippend geluid

Bouwjaar: 2006

Beste mensen,

Ik heb een probleempje. Ik heb een Opel Corsa 1.7D Eco gekocht uit 2000. Deze auto heeft 153.000 kilometer gelopen. Als ik met de auto rij valt af en toe de toerenteller naar nul. Vaak is daarbij een slippend geluid te horen. Aan de motor merk je verder niets die loopt gewoon lekker verder. Vaak kort daarna hoor je weer een slippend geluid en zie je de toerenteller weer naar de toeren springen die de motor op dat moment loopt. Verder merk ik niets aan de motor. Nu heb ik een aantal vragen?

1 - Wie weet wat het probleem is?
2 - Door wat wordt de toerenteller aangedreven?
3 - Is dit dezelfde riem die ook de dynamo en dergelijke aandrijft?
4 - Hoe los ik het op en waar moet ik dan op letten?

Ik hoop dat een van jullie mij verder kan helpen. Alvast bedankt.

Met vriendlijke groet,

Auke Hensen

Aukehensen

Geplaatst door Aukehensen (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel 0? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Averdonk (0) PRO, 17 jaar geleden

Dat lijkt me de riem van de dynamo te zijn. De toerenteller wordt aangestuurd door de dynamo. Het slippen van de riem verklaart dan ook de rariteiten van de toerenteller.
Riem (laten) controleren en wellicht vervangen. Ook een eventuele spanner (laten) controleren en/of vervangen.

Gr.

Aukehensen (0), 17 jaar geleden

Kijk geweldig, bedankt voor de info. Volgens mij zit er geen spanner op de riem. Je kan volgens mij alleen de dynamo verstellen. Hierdoor komt de riem losser of strakker te zitten. Ik heb gezien dat de dynamo op zijn uiterste stand staat, dus de riem is al aardig gerekt. Ik vind echter dat de riem er nog redelijk strak op ligt. Hoe strak moet zo'n riem zitten?

Groeten,

Auke


[quote=Averdonk]Dat lijkt me de riem van de dynamo te zijn. De toerenteller wordt aangestuurd door de dynamo. Het slippen van de riem verklaart dan ook de rariteiten van de toerenteller.
Riem (laten) controleren en wellicht vervangen. Ook een eventuele spanner (laten) controleren en/of vervangen.

Gr.[/quote]

Nico8119 (0), 17 jaar geleden

Haal maar een nieuwe riem, de oude zal wel versleten zijn. Zo'n riem kost je de kop niet en bij Brezan e.d. hebben ze dat soort riemen vrijwel altijd op voorraad.

kasperht (0), 17 jaar geleden

Ik heb hetzelfde gehad met mijn corsa 1.5TD. V-snaar dynamo leek juiste spanning te hebben en zag er van de buitenkant niet heel slecht uit. Toch maar vervangen en probleem was voorbij...

Averdonk (0) PRO, 17 jaar geleden

De vervangende riemen van Gates en bv. Conti zijn allemaal net iets te lang. Het beste is 'n originele bij de dealer halen. Met de vervangende riemen zit je meteen weer in de uiterste stand om te spannen. Dit uit ervaring.
Riem moet redelijk strak staan. Met kracht 1 cm. op de langste zijde kunnen indrukken.

kasperht (0), 17 jaar geleden

En bij de dealer betaalde ik 15 euro voor de riem als ik het me goed herriner...

Aukehensen (0), 17 jaar geleden

Beste Mensen,

Ik heb de riem laten vervangen en het probleem is verholpen. Geweldig zo'n werkende toerenteller!!!
Bedankt allemaal voor jullie reacties!!

Groeten,

Auke

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel 0 of stel zelf een nieuwe vraag.