Opel 0: Welke olie in een 2.0S blok(met distributie ketting)

Bouwjaar: 1985, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0S

Ik heb toch weer een vraag over mijn 2.0S blok. Welke olie moet er eigenlijk in; de een geeft aan 20W40/50 en de ander 10W40.
Achterliggend probleem is dat mijn blok wat geluid blijft maken na onze vakantie. Lijkt wel of de distributieketting blijft rammelen. Bij het starten hoor je even de kleppen zich gaan zetten, maar dat is snel over.
Het rammelen gaat duidelijk minder worden wanneer ik de olie bijvul, maar teveel gooit hij er dus uit via de carterventilatie op het kleppendeksel. Ik weet nog steeds de juiste hoeveelheid niet!! Gisteren duidelijk te weinig olie, het lampje ging branden bij gas loslaten.
En dat terwijl er wel genoeg?olie in de carter/blok zat. Ik heb er nu 20W40 olie inzitten. Op vakantie 1 keer aangevuld met 15W40.
Het leek dus of de oliepomp versleten is, of de overdruk klep lekte of vast zit en open staat.
Op de snelweg rijdt onze camper met de stroom lijn van een Ikea vestiging, Bedford met grote camperopbouw, met een beetje tegenwind gewoon een 90 a 95 kilometer per uur. Daar lijkt dus niks mis mee. We rijden op LPG, bij een koude start na 1 week stilstand, even gaspedaal 2 keer intrappen, gaspedaal tegen de 2e trap aan en in 1 keer starten. Ook op LPG.

Of zou het opzuig systeem en het oliefilter voor dit probleem kunnen zorgen, ik bedoel dat dat de olie niet snel genoeg terugstroomd in de carter pan. En er dus geen goede circulatie is.

Ik zou jullie willen vragen even mee te denken. En dan hoe dit te onderzoeken en op te lossen.
Ik heb een 25 jaar geleden korte tijd in een garage gewerkt als monteur. Daarna een ander vak gekozen. Onderhoud wel voor een deel onze auto's. Maar de dagelijkse ervaring, de exacte know how, de finesses van het vak dus wat kwijt wanneer het om genoemde problemen gaat. Vandaar mijn meedenk vraag.
Johan

JHV

Geplaatst door JHV (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel 0? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

roykejanssen (0), 17 jaar geleden

lijkt erop dat je oliedruk niet meer goed is. Controleer dit eerst voordat je andere dingen doet!! FF olieruk meter aansluiten op plaats oliedruk sensor. Is deze inderdaad te laag, dan carterpan demonteren (kippetje), aanzuigbuis, zeef, pomp en by-pass zitten voor het grijpen...

JHV (0), 17 jaar geleden

Hallo Royke,
Ik heb gezien dat bij mijn motor de oliepomp (gelukkig) buiten tegen het blok aanzit. Samen met de hogedruk regeling en de bypass.
Je schrijft "ff de oliedruk meten". Maar dat is nog best lastig. Ik heb nog geen garage gevonden die het wil/kan doen. Raar maar waar! Een Opel dealer gaf gewoon aan dat ze dat niet meer doen! Of zelfs de apparatuur niet meer in huis hebben omdat het nooit meer gebeurd.
Ik ga op zoek naar een motor revisie bedrijf die het kan doen. En morgen nog een tweetal kleinere garages bellen. Maar je hebt wel gelijk, oliedruk meten is een indicatie. Dank voor je reactie.
Hoeveel moet trouwens de druk zijn?

Ik heb een vaatje in de leiding tussen carterontluchting op het kleppendeksel en het luchtfilterhuis gezet. Er kwam olie in het filterhuis dus. Nu zit er olie in het vaatje, maar er lijken ook weer een soort van luchtbelletjes, bolletjes in te zitten. De motor gebruikt geen drup water. Vormt benzine eigenlijk ook bolletjes in de olie?
En ondanks dat de motor gereinigd is lijkt er toch nog wat "zwaardere olie" in het vaatje zich te verzamelen.
En is er een lek waarlangs dit in de olie terecht kan komen wanner je bijna altijd op LPG rijdt?
Ik rijd wel regelmatig even op benzine.
Nog meer vragen dus eigenlijk, maar ik kom er ook niet zo even snel uit, vandaar.
Wanneer jullie zeggen dat er eigenlijk beter snel een vakman naar kan gaan kijken hoor ik dat overigens ook graag. Al was het alleen maar voor een (uiteraard betaalde!!) diagnose stelling. Misschien dat ik zelf de oplossing kan sleutelen. En anders ook maar uitbesteden.
Johan

JHV (0), 17 jaar geleden

Het blijft me verrassen deze motor.
Ik heb de volgende week een afspraak kunnen maken bij een garage om de oliedruk te meten. Vandaag olie ververst en eerst een cleaner (iets met Flush in de titel)toegevoegd. Na een tijdje stationair draaien kwam er bij het aftappen echt troep uit. Filter vervangen en starten. Merkwaardig genoeg liep de motor gelijk mooier rond en regelmatiger.
Zo herkende ik de loop ook nadat ik allerlei vacuumslangen etc vervangen had.

Ik had zo her en der gevraagt hoeveel olie er in een motor met dit carter moet. begonnen met 3 1/2 liter. Voor de olieverversing het oliepeilgemeten.
Na het olie verversen gekeken hoeveel olie eruit kwam en gemeten dus.
Was 3 3/4 liter. Dit gaf alleen op het tipje van de peilstok een aanduiding.
Motor schoon laten draaien, nieuwe olie erin en meten. Tot mijn grote verbazing was nu de hoeveelheid prima af te lezen op de peilstok. De peilstok zelfs weer in zijn oorspronkelijke stand gezet. Na een 100 km rijden weer gemeten en zelfde hoeveelheid op de peilstok. Raar maar waar. Met de oude olie geen duiding op de peilstok met de nieuwe olie erin wel. Gaat om dezelfde hoeveelheid olie, 3 3/4 liter dus. Dit gaat mijn logisch verstand te boven. Tijdens het rijden en het starten is het klepperen van de hydraulische bediende kleppen echt over. Zelfs de ketting houd zich bijna stil, slechts af en toe bij gas een kleine rammeling. Maar het lijkt in de verste verte niet meer op het geluid van de ketting van mijn oude simca 1100 TI.
Ik laat dus nog wel de oliedruk meten en zal de pomp reinigen.
Een kennis had na het even lenen van de camper de olie laten verversen een tijdje geleden. Stom dat ik dat niet zelf had gedaan merk ik nu. Hij had 20W50 minerale olie erin gedaan. En 2 flesjes STP of tewel olieverdikker toegevoegd. Hij had gehoord dat dat goed zou zijn voor een old-timer. Verder is hij niet gehinderd door kennis van zaken, het is hem gewoon in een winkel zo aangesmeerd!!!!
Was een verrassing voor mij geweest voor het lenen. Dit bleek na navraag vanmiddag.
Wat ik me dus nu afvraag is of de te dikke olie boven in het blok bleef hangen, en niet snel genoeg terugliep in het carter. dan gaat de pomp ook lucht pompen en belletjes in de olie slaan dacht ik.
Kortom, er komt niemand meer zonder mijn weten aan de camper!
ik wachte verder even af en rij weer met meer plezier.
Johan

JHV (0), 17 jaar geleden

Gisteren bij de plaatselijke opeldealer geweest voor oliedruk meten. Een prettig bedrijf trouwens.
Oliedruk met 10W40 olie:

stationair: 2.5
op toeren: mooi oplopend naar 4
De motor en de olie was warm na een rit van een 15 kilometer.

Het enige geluid wat ik nu nog hoor is bij loslaten van gaspedaal het licht klapperen van de ketting. Verder start de motor veel beter en loopt gelijk rustig, komt ook makkelijker op toeren.
En kan dus weer olie peilen!!!!!!!

Ik hoorde in de garage dat ze soms tegen het klapperen de bout van de kettingspanner licht afdraaien, waardoor er iets meer druk komt tegen de ketting spanner. Kan alleen wanneer de geleider op de ketting goed is. Inschatting was dat deze nog prima is. Hebben jullie hier ervaring mee. Ik vindt het klapperen gewoon een irriterend geluid.
Johan

Averdonk (0) PRO, 17 jaar geleden

De ketting is volgens de boeken niet anders te vervangen dan door middel van het halve blok te slopen. Een simpelere manier is om de nieuwe ketting aan de oude te haken en dan de motor handmatig rond draaien. Op deze manier al vele kettingen vervangen bij o.a. Mercedes, BMW en Opel. Met een goede kettingpons druk je de nieuwe ketting open en kun je deze nadien weer dichtklinken of sluiten met een losse schakel. Om dit opleggen van de ketting te vergemakkelijken de bougies verwijderen en de kettingspanner terug draaien en/of verwijderen. UIteraard heel goed oppassen dat er geen schakeldelen in het blok vallen !!! Het is geen werk voor zenuwpezen.........

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel 0 of stel zelf een nieuwe vraag.