Motorstoringslampje brandt, auto trekt stoterig op.
P0100: Massa of volume luchtstromingscircuit
P0110: Circuit inlaatluchttemperatuursensor
Beide foutcodes hebben volgens het Bosch ESI/KTS650 betrekking op de luchtmassameter. Deze is inmiddels vervangen door een nieuwe, probleem echter niet opgelost. Het luchtfilter is van het merk Bosch. Bedrading lijkt in orde te zijn. Lijkt als enige nu nog de motorregeleenheid.
Heeft iemand ervaring met deze storing?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bedrading doorgemeten?
EGR klep gereinigd, gasklephuis gereinigd. Vooral het gasklephuis was vies. Heb ook nog één flesje Forte Gas Treatment aan de tank toegevoegd. Tijdens het proefrijden gaat het MIL lampje aan en uit. Bij brandende MIL lamp geeft het meetwaardeblok een waarde van 15 graden C. voor de inlaatluchttemperatuur. Zodra de MIL lamp weer uit is wel een reele waarde uit te lezen van de inlaatluchttemperatuur. Heb de bedrading gecontroleerd, deze is goed.
Als motor enigszins is afgekoeld zijn de foutcodes te wissen. De spanning op klem 1 in de stekker van de luchtmassameter (dit is de aansluiting van de inlaatluchttemperatuursensor) bedraagt dan een reeele waarde overeenkomend met de temperatuur rond de 1 V bij een uitgelezen lucht temperatuur van 40 graden C.
Na ongeveer 2 kilometer rijden gaat lampje aan en bedraagt de spanning op klem 1 van LHM zo'n 9 V. Lijkt mij dat het stuurapparaat defect is.
heb twee weken geleden exact het zelfde probleem gehad met precies dezelfde klachten van deze auto was toen inderdaad het stuurapperaat defect
Zie topic 21739,de massa van de lmm is niet goed pin 2 de gele draad,deze massa komt uit de ecu dus is deze defect maar met een directe massa vanaf je accu op de gele draad(even met een scotchblokje proberen) is je probleem over.
Lieden,
Dank voor alle reacties. Probleem opgelost.
ECU massapunt los. We hebben de ECU opengemaakt. Hierin een het massacontact op pen B48 los aangetroffen. Solderen is niet gelukt, ook niet met speciale soldeerpasta.
Dus een extra massa gemaakt vanaf pen 2 van de stekker van de LMH. Daarnaast vanaf pen B48 in de stekker op de ECU ook een massa gemaakt naar de aluminium behuizing van de ECU.
geweldig dit forum! scheelt me weer een stuurapparaat! truc met massa draad werkt dus goed.
Hoe krijg je dat deksel van de onderkant van die ECU af?? Ik heb al geprobeerd om de kitlaag door te snijden maar dat werkt niet....
Deksel van het stuurapparaat hoeft er niet af, je moet een extra massa maken aan: de gele kabel pen 48 van de luchtmassameter en de bruine draad pen 7 van de koelvloeistof sensor( stekkerbezetting aan stekker van de ECU). Als je dit doet moet je de oorspronkelijke massakabels dus de gele en de bruine heel laten, de extra massa soldeer je de gewoon op.
Dit is een oplossing van opel uit.
Groeten Giancarlo
Ahhh oke, ik was het mezelf moeilijker aan het maken dan nodig...Bedankt
hallo
bedankt voor de tips
we hadden vorige week de zelfde dtc's p0100 en p0110
stuurapparaat defect.
heb de bedrading aangepast volgens de tips EN
het werkt perfect
bedankt
golden bearing
Ik zit met een Vectra C Y22DTR met DC P0100 AANWEZIG CIRCUIT MAF SENSOR ONGELDIG SIGNAAL zou deze ook betrekking op de bovenvernoemde bedrading hebben
Vermoedelijk niet, in dat geval hoorde het een beetje bij dat type ECU en zijn bedrading.
In jou geval kan het de Maf wel zijn of slangen.
Oiram
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar