Opel Omega: X20XEV verlichting varieerd in sterkte

Bouwjaar: 1998

Mijn Omega heeft sinds een tijd een AIR-fan die een boel lawaai maakt (Air Injection Reactor) bij het starten gedurende een paar minuutjes. Dit werd steeds erger totdat het ineens niet meer te horen was. Nu heb ik het probleem dat mijn verlichting gedurende de eerste minuten in sterkte varieerd. Ik ben dus bang dat de fan is vastgelopen en daarom een boel vermogen vraagt de eerste minuten. Ik kan goed begrijpen dat men nu zegt dat je de fan moet vervangen en dat het probleem dan is opgelost. Echter ik heb in twee jaar tijd twee keer mijn uitlaatspruitstuk kapot gehad en verdenk het toevoegen van koude lucht hiervan. Mijn vraag is dan nu ook; kan ik de fan buiten werking stellen door een zekering of relais te trekken zonder dat dit problemen veroorzaakt (geen storing) welke zijn dit. Of, kan iemand mij aan het electrisch schema helpen van deze auto.

pemann

Geplaatst door pemann (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Omega? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Willem12089 (0) PRO, 18 jaar geleden

Stekker lostrekken van de pomp zelf.

Dit moet als het goed is geen storing geven.

Dit kan wel de levensduur van de katalysator verkorten.

Willem

pemann (0), 18 jaar geleden

Bedankt voor het snelle antwoord, nu nog waar vind ik deze precies ofwel waar vind ik de pomp precies, bij voorbaat dank.

Willem12089 (0) PRO, 18 jaar geleden

Het is een rond zwart best wel groot ding.


Ik weet niet waar hij zit bij een omega, ik heb alleen maar aan de 2.5 diesel gesleuteld, en die heeft m niet.

Willem

ATE747 (0), 18 jaar geleden

Deze pomp, cq compressor zit achter het linker voorscherm, tussen je koplamp en het voorwiel.
Ik zal er maar gewoon een nieuwe, of tweedehands pomp opzetten als ik jou was.
Dat het uitlaatspruitstuk kapot is gegaan, komt eerder van een defecte compressor, of een slecht werkende, dan van een goede compressor.

omega8259 (0), 18 jaar geleden

Wellicht wat laat maar die pomp heeft bij mij ook de geest gegeven, ikzelf vermoed dat het door mijn dynamo gekomen is.
Ik had een dynamo waarvan de spanningsregelaar kapot was met als gevolg dat er ruim 20 Volt door het systeem ging.
Maar goed, de pomp!
Vervangen kost 500 euro plus twee uur arbeidsloon a 70 euro per uur.
Bij navraag bij de dealer bleek deze pomp er alleen maar voor te zijn om bij een koude motor aan de emissieeisen te voldoen, advies van de dealer; LEKKER LATEN ZITTEN!!!!!!

Oja, viergastest van de apk keuring met warme motor laten doen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.