Opel Zafira: Zafira 2.0 DTL loopt niet

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0

Zafira pakt niet meer aan, en we worden radeloos ervan.

Volgende dingen zijn al vervangen:

BDP sensor (krukas)
Retourleiding + t-stukjes
Inspuitpomp (gebruikte)
Luchtmassameter

De inspuitpomp is apart uitgelezen op storingcodes en heeft geen foutcodes.
Ketting staat op tekens. Als ik de inspuitleidingen eraf haal dan spuit er wel diesel uit.
Heb nog niet getest of de verstuivers diesel spuiten. die heb ik er nog niet uitgehaald.

Wie kan ons verder helpen?

berryrst

Geplaatst door berryrst (0) PRO , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Zafira? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

berryrst (0) PRO, 14 jaar geleden

Even een korte aanvulling, hij loopt ook niet op startpilot. En das wel vreemd.....kan het zijn dat er een poelie van de distributie is versprongen, bijvoorbeeld spietje eruit geslagen?

berendonck (0) PRO, 14 jaar geleden

Dan zou ik maar eens de kompressie gaan meten.

Gr. Harry

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Berry ik neem aan dat je wel het speciaal gereedschap hebt gebruikt. Die gebruikte pomp kwam die van een lopende motor af. De pomp moet wel vol met vloeistof zitten en via de overstroom ontluchten. Zoveel fout kanje de nokkenas niet zetten ,dan draait de motor niet meer. Had je al eerder zo'n pomp gewisseld? Dat hij met reiniger niet loopt is vreemd maar je doet dit toch wel rechtstreeks in het spruitstuk?

maarten4874 (0) PRO, 14 jaar geleden

is je inlaatluchtsysteem nog wel goed? met andere woorden,krijgt de motor wel lucht? mogelijk blijft de gasklep dicht staan of zoiets...

berryrst (0) PRO, 14 jaar geleden

De pomp kwam idd van een lopende auto af....en als ik de inspuitleidingen eraf haal, komt er wel diesel uit de 4 uitgangen.
Alhoewel dat niet van harte gaat, weet niet of dat met hoge druk moet?
Heb het voorste gedeelte van het inlaatspruitstuk eraf gedraaid, en zit vol met roet, maar nog is nog wel doorgang,
als ik start en dan met startpilot ervoor spuit, reageert de motor wel, zwaarder starten enzo, maar geen enkel tegen van leven.

Om compressie te kunnen meten, hoe kan ik dat het beste doen? Om de verstuivers eruit te halen lijkt me ook een hele klus.
Misschien via het gat vd gloeibougie?

vr. gr. berry

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Ken je de historie van die auto ivm verse olie. Wij hadden er 2 die de 5 ton hebben volgemaakt . Ze hebben wel een ruilpomp gehad en eens een sensor maar het draaiend gedeelte niets. Compressie meten door het gloeier gat.Berry je had het over spietjes.,Ik ben die nooit tegengekomen of heb jij het rondsol van de pomp afgehaald? Het spec. gereedschap wat je moet hebben gebruikt, daar hoorde ik niets van. Groeten.

berryrst (0) PRO, 14 jaar geleden

Het rondsol van de pomp is er niet afgeweest. Is niet versprongen. Distributie staat op tekens met behulp van speciaal gereedschap.

Vanmorgen kwamen we ineens met een nieuwe ingeving, Kan het zo zijn dat de stoters niet meer voldoende functioneren? Waardoor onvolledige vulling? Motor heeft 3 ton gelopen nu. En is niet altijd even nauwkeurig met het onderhoudsschema omgesprongen.

VR gr berry

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Als het overdrukventiel niet opent kan die druk zo hoog oplopen dat de kleppen niet meer sluiten . Bij zo'n diesel heb ik het nog niet meegemaakt. Hoor je wel de compressie tijdens starten, nokkenas bout niet vergeten? Dat hij zelfs op remmenreiniger niet loopt is zeer vreemd. Groetjes Jan.

berryrst (0) PRO, 14 jaar geleden

Compressie is er wel, ook voelbaar met ronddraaien vd motor met de hand.
Nokkenasbout is nix mee gebeurt.
We gaan hem zodadelijk aanslepen en dan even kijken.

GR berry

berendonck (0) PRO, 14 jaar geleden

Loopt hij al ?

Gr. Harry

berryrst (0) PRO, 14 jaar geleden

Helaas loopt hij nog niet. Ik neem aan dat de opvoerpomp in de dieselpomp zit? Omdat als ik de leiding wat van het brandstoffilter naar de dieselpomp eraf trek bij het filter, en ik start dan, dan voel ik hem wel aanzuigen.
Er komt ook wel diesel bij de verstuiverleidingen, maar het pist er eerder uit dan dat het eruit straalt.

GR berry

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Berry wat jij aan de hand heb is deze winter al meerdere keren de reveu gepasseerd. Van een lopende motor een pomp overzetten moet te doen zijn . Volgens mij is er met de timing iets niet goed gegaan. Zoals niet de nokkenas ketting wegnemen. Je hebt wel dat gereedschap gebruikt , waar heb je die halve maan dan voor gebruikt? Als je alle pennen en pallen hebt gebruikt en de pomp is vol gezogen met brandstof daneventueel om de startmotor te sparen wat rem- reiniger gebruiken en lopen.

MAXIM (0) PRO, 14 jaar geleden

Om de pomp te wisselen moeten de swirlkleppen los als ik het goed heb, t is alweer even geleden dat ik z on pomp vervangen heb,maar als ik jullie zo hoor zou ik toch eens zien omdat de egr klep zuiver is en goed afsluit, dat heb ik al meerdere keren gehad ,en dan wil de motor ook zeer moeilijk of niet aanslaan , gewoon omdat hij stikt in zijn eigen rook, waar iemand eerder vermoede dat de swirlkleppen de inlaatlucht mogelijk blokken met hetzelfde resultaat.

succes
peter

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Berry we zijn nu al een week verder,zijn er nu al vorderingen aan de horizon of ligt het op een laag pitje. Groetjes. Jan.

turbozh (0) PRO, 14 jaar geleden

Heb je al eens de retoer van de verstuivers getest op onderdruk? deze verstuivers lekken nog wel eens op de ringen en dan start hij ook heel lastig of niet.

Gr. Willem

berryrst (0) PRO, 13 jaar geleden

Sorry voor de late reactie.

De auto start nog steeds niet. Maar hoeven er van de eigenaar niet verder naar te zoeken.

Iedereen bedankt voor het meedenken.

GR berry

slavink (0) PRO, 13 jaar geleden

Heeft deze auto startblokkering, zo ja dan moet de chip in de pomp ook gewisseld worden met die uit de orginele pomp.

slavink (0) PRO, 13 jaar geleden

Nog even een aanvulling op de startblokkeringchip. De chip in de pomp moet corresponderen met de chip in het contactslot.

berendonck (0) PRO, 13 jaar geleden

Dat is bij dit type niet het geval.

En ik neem toch ook aan dat dit al opgelost is, de topic is notabene van maart.

Gr. Harry

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.