close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Zafira: zafira 2000 DI BIJ VOLLAST MOTORLAMPJE SOLENOIDE TURBODRUK

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2000 DTL

Mijn probleem is dat bij volgas telkens de storingslamp gaat branden
Na uitlezen blijkt er een probleem op te treden met de turbodruk,let wel enkel boven de 3000 A 3500 toeren hieronder geen probleem.
Het zwarte vaatje met 3 darmpjes dat de vacuum op de wastegate regelt is vervangen (ong 150 eu)
De leidingen gecontroleerd ook de wastegate membraam is goed.
Tijdens live data onder belasting, blijkt dat eens de turbodruk over 1.4 bar gaat het probleem aanwezig is.
De vacuumpomp gedemonteerd en de piepkleine opening in het dekseltje gereinigd,de turbo slangen gekontroleerd,de hendel van de turbo zit goed vrij, kleine slangen al vervangen,drukkontaktje in inlaatspruitstuk ,lmm vervangen alles zonder resultaat.
De wagen heeft ongeveer 220.000 kms
Heeft iemand enig idee wat ik over het hoofd zie ?
Ik zit effe zonder inspiratie
Peter
ps
Deze heeft geen intercooler dus dat kan het niet zijn

Geplaatst door

MAXIM (0)
badge

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

controleer de onderdruk van de vacuumpomp eens goed. moet ongeveer 0,9 bar zijn (dus ook als de storing optreed)

Opeltje 0
badge

17 jaar

beste opeltje
Bedankt voor uw tip, maar bij dit type is juist de vacuum of te hoog (wat bijna niet kan ) of de turbo blijft te lang onder vacuum staan.
indien je bij deze de vacuumslang losmaakt van de turbo mag hij geen druk meer bouwen , dit in tegenstelling tot oude systemen die druk nodig hadden om de waste gate te openen en zo een drukval te bekomen.
bij deze staat de waste gate altijd open .
Indien ik geen vacuum had zou hij ook geen turbodruk bouwen ,het vacuumpotje sluit nl de wastgate als er vacuum op gezet wordt.
Nu kan ik aflezen dat de turbodruk niet of nouwelijks aanwezig is onbelast en dat is nu juist de bedoeling van dit systeem.
Maar tijdens vollast stijgt de druk naar 1.4 en gaat hij in fout.
Als ik de leiding afstop ter hoogte van de turbo kan ik rijden zonder druk op te bouwen.
Na vervanging van de solenoide is het onregelmatiger geworden maar soms stijgt hij kort weer met de bekende gevolgen.
Mijn gedacht is nu dat, of het terugduwveertje in de vacuumdoos op de turbo niet goed werkt, of mogelijk het asje van de klep in de turbo te stroef gaat wanneer alles wat warmer wordt.
Waardoor de waste gate te traag reageerd,gelijkaardige problemen kennen we van de EGR klep die dikwijls door vervuiling soortgelijke problemen kent.
ik hou u op de hoogte
peter

MAXIM 0
badge

17 jaar

geschreven door topicstarter<<<<>>>...............onderdruk bedoel je denk ik?
zonder vacuum heb je max turbodruk bij een 2.0 dtl. oftewel geen vacuumaansturing en wastgate in ruststand betekend max turbodruk. omgekkerd dan dat we eigenlijk gewend zijn bij de diverse andere merken....vandaar mijn vacuumpomp aanwijzing....overigens wat is de exacte defectcode?

Opeltje 0
badge

17 jaar

Het lijkt toch op de syptonen die ik ook had. Die dikke zwarte turbo slang vertoont haarscheurtjes en na vervangen is het opgelost. Is bekend bij Opel. !

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.