Hallo,
Tijdens het rijden onder boost. Zakte het vermogen ineens compleet in. met het gaspedaal spelend, hortend en stotend uiteindelijk tot stilstand gekomen.
Dacht eerst dat het een intercooler slang was die los was geschoten. Heb dit eens eerder gehad. Leek een beetje hetzelfde.
Maar na snelle inspectie bleek dit niet te zijn. Na de stekker van de luchtmassameter losgehaald te hebben. Kon ik de motor in ieder geval weer starten.
EML lampje ging branden. Stationair liep hij schommelend hoog/laag. Kon wel weer rijden maar bouwde geen turbodruk op. Noodloop waarschijnlijk.
Thuis aangekomen, storing uitgelezen. storing P0100 LMM. Heb hem vernieuwd voor een nieuwe originele bosch LMM. Alle Kabels gecontroleerd.
De bruine kabel in de kabelboom (naast de accu) waar wel meer mensen problemen mee hebben. Een nieuwe draad tussen gesoldeerd( ondanks dat deze er nog super goed uit zag)
Foutcode gewist.Auto start nu wel gewoon. loopt super onregelmatig stationair. EML lampje gaat verrassend genoeg niet branden. Weet niet hoe de auto rijd. want heb er nog niet mee gereden.
Maar dat er nog iets niet klopt lijkt mij duidelijk. iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
Heb echt al van alles gelezen, maar tot nu toe geen succes.
Alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Die P0100 heb je waarschijnlijk zelf veroorzaakt door de luchtmassameter los te koppelen.
Kun je ook live data uitlezen? Controleer dan de zogenaamde "fuel trims". Als die veel vam 0% afwijken is er een mengsel probleem.
Een andere aanwijzing is dat de motor in 1e instantie beter liep met de LMM los. Dat zou valse lucht kunnen zijn.
Mapsensor bekeken. Deze zag er vrij olie achtig uit. geprobeerd met een doekje schoon te maken. Misschien dat dit op een andere manier beter kan?
Daarom gelijk maar de gasklep en intercooler buizen schoongemaakt en goed vastgedraaid.
Auto loopt nu vele malen beter. Wel met om de 5 seconden een hikje. hierop zie je ook wat waardes verspringen. MAF zie je iets schommelen maar zit gemiddeld op 3.8 g/s de Brandstofafstelling korte periode schommelt tussen de -0.8 en de 2.3 %
Er is nu blijkbaar wel een andere storing bij gekomen. Namelijk pending fault p0135 aandrijfsysteem o2 Sensor Heater Circuit (bank 1 sensor 1)
Is de 1e lambda sensor denk ik.
Morgen nog maar even verder met schoonmaken.
Ben er nog niet, maar ziet er al wel veel beter uit.
6 jaar
Weet je ook wat de Brandstofafstelling Lange periode is?
Auto bleef redelijk stationair draaien met af en toe een hikje.
Na het gehele inlaat traject schoon te hebben gemaakt en goed aangedraaid te hebben.
Toch maar gewoon besloten een proefrit te maken
Dit bleek goed te zijn, auto loopt nu weer super mooi.
Misschien moest alles even settelen en warm worden?
Wat ik denk dat er gebeurd is. Intercooler buis vanaf de turbo is los gaan zitten.
Daarna is toevallig de luchtmassameter kapot gegaan. Wat wel vaker voorkomt.
opgelost dus.
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar