Opel Zafira: Zafira-B Z19DTH slaat niet aan

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: Z19DTH

Wij hebben hier een zafira-b uit 2005 staan, en dit is het probleem:
De klant is op de andere vestiging langsgekomen met als klacht; geen tot weinig vermogen. ( = een 150Pk)
Uitgelezen foutcode was toen P2276 --> Aanzuiglucht lekkage
De dingen die ze toen gecontroleerd hebben zijn, wervelkleppen, mapsensor, inlaatlucht circuit (ook intercooler), EGR, omdat ze niet met uitlees apparatuur konden rijden hebben wij de auto hier nu gekregen.
Gereden met laptop, en waarden van de LMM waren niet toereikend.
Originele LMM gehaald bij de dealer, en daar meteen gemonteerd, terplekke fout gewist, en terug gereden (+/- 10km) op de terugweg ging de auto meteen in de noodloop en kwam fout P2276 er meteen weer in, auto ging steeds langzamer (gaspedaal volledig ingedrukt) en had op het laatst een tikkend geluid onder motorkap vandaan, gas losgelaten, getik weg. weer langzaam aan gasgegeven en ong. 1 minuut goed, toen begon hij weer te tikken, aan de kant van de weg uitgezet, en....niet meer aan te krijgen... laatste eind hebben we de auto dus gesleept en hier meteen uitgelezen, geen fouten (behalve p2276) maar in de meetwaarden hadden wij helemaal geen brandstofdruk, alles was voor de rest in orde (ook opvoerpompje in tank) Hoge druk pomp en dieselfilter vernieuwd, loopt nu ong. 2 seconde en valt dan uit.
we hebben dus:
- Goede signalen van de sensoren
- Genoeg brandstof (goede druk)
- Nergens lekkage
- Goed injector beeld

Wie heeft een idee?

Alvast bedankt,
Jelte

witteveenbrouwer

Geplaatst door witteveenbrouwer (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Zafira? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

henk benzinetank (0) PRO, 15 jaar geleden

Egr klep blijft (half) open staan, en nu zit je roetfilter verstopt.


Henk

witteveenbrouwer (0) PRO, 15 jaar geleden

Hey Henk,

Bedankt voor je antwoord, nieuwe egr klep gemonteerd, zat helemaal vol/vast. je had dus gelijk
(naar hun zeggen schoongemaakt... niet dus...) Roetfilter zo goed als mogelijk schoongemaakt,
maar nu tijdens proefrit af en toe nog in de noodloop, en krijg dan foutcode P1901 druksensor uitlaatgas - storing. dan ook nog foutcode P0234 Turbocompressor - laaddruktoestand limiet overschreden. maar dat lijkt mij een bijkomende fout door noodloop...

Groeten Jelte

henk benzinetank (0) PRO, 15 jaar geleden

Die dc P1901 verteld je dat je roetfilter (nog) verstopt zit, en geloof me, die blaas je echt niet even door...
Je kunt proberen of je je roetfilter statisch kunt regenereren, maar ik denk dat dat niet veel meer gaat uithalen.(of zelfs maar gaat lukken!!)

2e mogelijkheid die ik eens gehoord, maar nog niet geprobeerd heb... Buchli harderwijk schijnt roetfilters op de een of andere manier schoon te kunnen branden, misschien dat iemand van dit forum dat weet, en anders zul je je roetfilter moeten vervangen.

Wat ook wel eens ter sprake kwam, een flink stuk rijden met de voorpijp (voor je roetfilter) een stukje oplossen, zodat de tegendruk gedeeltelijk wegvalt, en dan hopen op een regeneratie tijdens het rijden, maar ikzelf heb daar nog niet veel succes mee gehad.

Henk

guyke (0) PRO, 15 jaar geleden

roetfilter demonteren en gewoon leegkloppen .
normaal met dat type voertuig moet dat geen blijvende foutmelding geven .
voor de technishe controle ook geen probleem uitlaatgas waarden zijn nog steeds goed .

prof (0) PRO, 15 jaar geleden

roetfilter demonteren en met stoomcleaner door spuiten en daarna stat.regeneren
als dat niet lukt drukverschilsensor kortsluiten zodat de ecu denkt dat alles in orde is en weer regenereren
maar pas op het kan wel eens fout gaan (roetfliter klapt uit elkaar)

succes

witteveenbrouwer (0) PRO, 15 jaar geleden

Heren!

bedankt voor alle reacties! roetfilter gedemonteerd, en met de stoomcleaner doorgeblazen, daarna proefrit gemaakt, en auto reed alweer een stuk beter, maar vloog soms nog steeds in de noodloop.
toevoegingen in de tank gedaan, en een eind te rijden geweest met hoog toerental.
na een aantal keren weer in de noodloop gegaan te zijn, werd het steeds beter, en auto kreeg steeds meer vermogen. rijdt nu weer perfect!

bedankt voor alle hulp en reacties! ;)

Groeten,
Jelte

phil (0) PRO, 15 jaar geleden

ik heb wel een goede oplossing om roetfilters schoon te maken
Iedereen die autoradiatoren hersteld heeft de nodige appartuur om een oplossing te bieden.
Ik heb een speciale roetoplosser totaal onschadelijk voor metalen.
Is veel beter dit eerst te doen dan zomaar uit te branden en genereren. Ge gaat hierdoor niet de turbo beschadigen door te grote tegendruk.
Met de reiniger en een systeem kan je toch meer dan 80 % van de roet verwijderen.
Nu het is een klein geheim maar als er autoradiator herstellers hier naar kijken kunnen ze contact leggen met mij
0032 4888 16 380

raketman (0) PRO, 15 jaar geleden

Scan-X is een firma in België nabij Doornik waar roetfilters Ultrasoon gereinigd worden. Kostprijs ong. 300euro.
Heb dit zelf al laten uitvoeren op een zafira en dit met 100% goed resultaat.
Reclame mag niet, maar dit is enkel een tip waarbij ikzelf GEEN ENKEL belang heb.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.