Hallo
Ik hoop hier nog enig tips op te doen m.b.t. mijn opel zafira.
Als de auto gestart wordt loopt hij slecht en bij het wegrijden houdt hij hevig in. Na circa een minuut gaat motorstoring lampje branden. Motor verliest verder geen vermogen als lampje brand maar bokt wel.
Uit laten lezen en lambdasensor storing.
Inmiddels vervangen:
Bobines (en bougies)
Luchtmassameter
temperatuursensor koelwater
EGR klep
Computer (ECU) (Oude computer laten testen bij ecutronics was okay)
Diverse massa aansluitingen gecontroleerd
Benzinedruk is ok en filter is vervangen
Injectoren getest en gereinigd
Gasklephuis gereinigd
Twee keer een nieuwe lamdasonde
Nieuwe dynamo (bleek dat de motor goed liep zonder multieriem)
Eigenlijk ben ik er klaar mee en wil de auto een schop geven, maar mischien heeft iemand hier nog een idee?
Alvast bedankt, Gr, H
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Massaprobleem?
Tijdens en vlak na het starten doet de lambdasonde niets. Deze moet eerst opgewarmd worden, dus dat is niet de oorzaak.
Wat is de exacte foutcode, liefst compleet met nummer?
Voer (of laat) ook een 4 gas test uitvoeren als er een lambda storing is. De waardes die dan voor komen dan even opschrijven, en hier posten. (CO, Co2, Hc, o2 en lambda getal)
Slecht lopen ? verklaar je nader . Loopt de motor op 3 cil. of zit er totaal geen kracht in.? Is er een verbrandings onderdrukking of is de brandstofdruk te laag . Heb je de verstuiver-rail er al uit gehaald om naar het sproeibeeld te kijken. Zie je roest bij de verstuiverinlaat. Het klinkt mij als een te arm mengsel. Meet de pompdruk.Werkdruk. Succes.
storing nummer P0130 O2 sensor circuit hoog voltage (bank 1 Sensor 1)
pompdruk getest, okay
sproeibeeld getest, okay
Slecht lopen, als, onregelmatig stationair alsof de motor uit wil vallen en dan pakt hij direct weer op. als je weg wilt rijden houd hij in alsof er geen benzine meer is dan ploppen en doorschieten naar veel toeren.
Nog vergeten te vermelden, pakking uitlaatspruitstuk vervangen en pakking van egrklep vervangen.
14 jaar
Hoeveel pompdruk had je? Zowel bij motor uit als bij stationair?
Opel heeft 2 mogelijkheden voor P0130. Circuit te hoog en Circuit te laag. Welke van de 2 is van toepassing?
O2 sensor circuit hoog voltage (bank 1 Sensor 1)
druk was voorgeschreven waardes van opel (weet even niet meer hoeveeel )
14 jaar
4-gas test bij koude motor zou een hoop kunnen vertellen.
Printje met uitgelezen data net na de koude start zou een een hoop kunnen helpen.
Ik zal eens overleg plegen met de opel dealer (daar staat de auto en vreet mijn geld op)
Hoe kan het dat de motor wel goed draait als de multieriem eraf ligt?
14 jaar
Meet je laadspanning . En kijk hoe ver deze zakt zonder de snaar? Lopen er leidingen van de dynamo vlak langs andere sensoren ,pingel -BDP enz. achter op het blok. ??? Dynamo aan de onderkant goed vast.
Laadspanning is circa 14, 6 volt Mag tot 15v gaan volgens Opel.
Kabels lopen goed en kabels zitten na controle goed vast.
14 jaar
Hallo,
Wij hebben dat ook met onze opel zafira gehad, dat hij zo inhield tijdens het optrekken. luchtfilter vervangen en bougies en het was over.
Groeten,
Oane
14 jaar
Update
4 gastest geen optie, motor loopt erg slecht dus de waardes zijn niet betrouwbaar.
Compressie is in orde.
Spanning zonder dynamo 11, 9 - 21,1 volt
Iemand nog ideeen?
14 jaar
"Spanning zonder dynamo 11, 9 - 21,1 volt"
Wat bedoel je daar precies mee? En waar en hoe meet je dat?
Zoals al eerder vermeld loopt de auto perfect als ik de multieriem verwijder.
Geen motorstoring, niet prutelen, helemaal perfect.
Dus op dit moment denk ik niet aan een mechanische defect.
Als ik op de accu meet op het moment dat de multieriem er niet op zit is de spanning 11,9 - 12,1 V (vorige post een typefoutje)
14 jaar
Waarom is een 4 gastest geen optie? Elke garage met APK bevoegheid kan dit. Als je ze lief aan kijkt (lees een pak vul koeken voor de monteurs), kan het nog wel eens gratis zijn ook nog :P )
Wat zegt een 4 gas test over het probleem dat de auto zonder multieriem goed draait?
14 jaar
Update:
In navolging van het gegeven dat de motor goed draait op 12 volt (zonder multieriem dynamo) de dynamo afgekoppeld en de riem weer gemonteerd.
Motor bleef goed lopen dus eventuele storing door de dynamo uitgesloten.
Hierna de dynamo weer aangesloten en de stuurbekrachtiging elektrisch losgekoppeld, bleek geen invloed te hebben motor liep weer slecht.
Daarna per zekering (die gemonteerd zit in de motor-ruimte boven de ABS unit) de spanning gemanipuleerd naar 12 volt.
Bleek dat bij zekering 3 (van boven gezien) op 12 volt, dat de motor weer perfect liep. Echter kon ik de motor niet starten dus trucje toegepast om te starten. Tevens werkte mijn stuurbekrachtiging niet of soms.
Nu is mijn vraag op dit moment wat zit er aangesloten op deze zekering?
Ik weet dat in ieder geval de startmotor op deze zekering zit.
14 jaar
Ik reageerde op jou post #14, 27 mei 2010 17:29:30
????? en ik reageer in post 16, lees je wel wat ik hier allemaal schrijf?
14 jaar
Met eens met een voltmeter de massa motorblok t.o.v massa accu bij draaiende motor en multiriem er op. (spanningsverschil). Mag niet hoger zijn dan ca. 0.3 volt.
Heb gemeten met lopende motor, eerst schommelde de voltmeter rond de 0,3 volt alleen als de koel ventilator aansprong liep er circa 0,5 volt.
Heb met een extra kabel laten draaien en de spanning schommelde bij 2.3 volt maar met koel ventilator nu rond de 3.3 volt.
Zal deze week eens een goede massa kabel naar het blok leggen en kijken of het zo eenvoudig is
Wordt vervolgd
14 jaar
Wat bedoel je met een extra kabel laten draaien.
[quote=arjankempeneers]Wat bedoel je met een extra kabel laten draaien.[/quote]
Sorry voor de ongelukkige beschrijving maar ik bedoel hier dat ik een dikke kabel heb aangesloten op de min van de accu en ergens op het motorblok. Daarna heb ik de motor laten draaien.
Gr, N
14 jaar
Update:
Heb diverse massa kabels aangesloten maar echter geen resultaat.
Blijkt als ik Zekering 13 (7,5 A) trek en de motor start dat de auto netjes loopt. Stuurbekrachtiging werkt niet en het dashboard plus display zijn dood.
Als ik zekering 13 erin druk dan gaat de stuurbekrachtiging lopen en het dashboard geeft weer alles aan. Echter gaat het motorstoring lampje ook direct branden en de motor gaat beroerd lopen.
Als ik de dikke kabels van de stuurbekrachtiging losmaak en/of de zekering van 80 ampère trek blijf de motor beroerd lopen.
Wat mij verder is opgevallen is dat als ik de zekering (13) en een paar keer in en uit haal kort na elkaar er een langere tijd verstrijkt totdat het MSL gaat branden en de motor beroerd gaat lopen.
In de uitgebreide elektrische schema's die ik inmiddels heb is niet duidelijk te zien hoe zekering 13 de stuurbekrachtiging aanstuurt.
Dus kortom ??????
14 jaar
Ok, waarschijnlijk de laatste keer dat ik hier post omdat er niet veel respons is.
Nu op dit moment weet ik dat zekering 13 er voor zorgt dat de regeling van de dynamo pas op gang komt als de zekering erin wordt gedrukt.
Als ik de auto start zonder deze zekering heb ik geen laadstroom dus de motor loopt op circa 12 volt en dus zoals eerder gemeld goed.
Druk ik de zekering erin dan gaat de laadstoom lopen naar 14,6 a 14,7 volt en de motor gaat weer beroerd lopen.
Niemand een idee waarom de motor wel goed loopt als er geen laadspanning is?????
14 jaar
Dat de stuurbekrachtiging niet meer werkt als de dynamo niet laadt, dat is normaal. Meet dan eens op een sensor wat men aan voedingsspanning meet met draaiende motor. Niet alleen de 12 volt voedingen , maar ook de 5 volt. Anders moet je eens naar AC tronics bellen. ECU gaan ook nog wel eens kapot. Zie website waar je ook de veelvoorkomende problemen kunt zien als je op de ECU klikt.
Dit lijkt inderdaad op Slechte Massa op het stroom circuit.
zodra grote verbruikers (stuurpomp) erbij komen gaat het fout.
Leg extra massa kabels als volgt aan:
- van accu - naar een van de versnellingsbak bevestigings bouten
- van accu - naar Carroserie
Denk dat dit een heleboel oplost.
Willem
Update:
Het heeft even een tijdje zoeken gekost maar ik heb waarschijnlijk het probleem gevonden.
Zoals al eerder beschreven liep de auto goed bij 12 volt (accuspanning) en niet goed bij 14,7 volt (laadspanning).
Nu blijkt dat als ik de luchtmassa meter voorzie van circa 12 volt dan loopt de auto goed en het motorstoringslampje blijft uit.
Heb de voeding van de LMM in serie geschakeld met een aantal diodes, hierdoor wordt de voedingsspanning naar beneden gebracht.
Het gekke is dat de LMM al eens vernieuwd is en volgens de apparatuur om uit te lezen gewoon zijn werk doet met de juiste waarden.
Goed deze week maar een een nieuwe LMM ophalen en kijken of we dan weer met de Zafira kunnen rijden.
Groet, N
14 jaar
Probleem opgelost, heb een nieuwe LMM van Siemens geplaatst en de auto loopt weer als vanouds.
groet, N
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar