Hallo
Ik heb een probleem met een zafira van 2003.
Na een tijdje vliegt zekering nummer 38 eruit en doen de remlichten niets meer
De remlichten van de contactdoos van de trekhaak is al los en de remlichtschakelaar al vervangen.
Wie weet wat dit kan zijn?
ik hoor graag..........
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
bedrading doorgesleten in doorvoer rubber achterklep voor derde remlicht?
zit er airco op? climate control? en het info-display krijgt via die zekering ook spanning.
Ja er zit wel een handbediende airco op, maar airco was uitgeschakeld.
maar wat kan er aan de hand wezen met het info-display? alles werkt naar behoren ook de boordcomputer.
ik dacht dat je wilde weten waar zekering 38 allemaal op zit! ik heb het schema voor je nagekeken en kwam het tegen vandaar
nee, het probleem is dat deze zekering(38) na een tijdje eruit springt
het lijkt net of er te veel verbruikers opzitten. Soms springt hij als ik het rempedaal indruk en soms als ik helamaal niets doe.
Volgens mij is het geen sluiting in een draad want dan vliegt de zekering er meteen uit.
Het enige wat aan is is de motor de verlichting en de radio maar die heb ik er al uit gehad.
ik dacht misschien heeft iemand dit probleem al eens eerder gehad.
Wie kan mij helpen?
Geen verkeerde lamp gemonteerd achteraan?
grtn geert
check ook de printplaten van de achterlichten op eventuele problemen!
Tip: Bij www.Conrad.nl verkopen ze speciale amperemetertjes die je rechtstreeks in een zekeringhouder kan stoppen. Reuze handig voor dit soort problemen. Circa 28 euro. Of een los insteekhulpje om een multimeter op aan te sluiten voor 6 euro.
18 jaar
nog een tip
21w lamp ipv de zekering,bij vol branden volle sluiting
Scheelt zekeringen bij het zoeken
Op zekering 38 (10A) zit alleen de remlichtschakelaar met daar achter L + R + 3de remlicht en eventueel de waarschuwingsmodule voor defecte lampen.
Zo als opeltje dus al aangaf, zoek het bij de achterklepscharnieren. Daar zit waarschijnlijk een doorgesleten isolatie!
Zou ik ook zeggen a-klep doorvoer losnemen en bekabeling goed controleren!
kans groot dat het daar toch zit. succes
ben het wel niet eens dat dit het enige is wat op zekering 38 zit! zit ook nog een draad naar punt x93/36 motorstuurapp. t.b.v. cr. control! dubbel werkende schakelaar.
Klopt helemaal, jettenopel heeft gelijk. Er gaan ook nog draden naar de koppelingpositie schakelaar en een naar de dubbelschakelaar rempositie. Vandaaruit gaan deze alle tween naar de motormanagment module, punt 31 (koppelingposschak) en punt 30 en 65 (remposschak). (info: autodata)
Mijn ervaring is dat kortsluiting eigenlijk altijd voorkomt na achteraf ingebouwde
of veranderde aansluitingen. Zoals radio's-trekhaken en weet ik al niet meer.
Om kort te gaan zijn het meestal menselijke fouten.
Hoe is het Opelfreak?, heb je al een oplossing en zo ja, wat was het? Laat nog eens wat van je horen, we zijn benieuwd!!
Iedereen de beste wensen voor het nieuwe jaar, Nico
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar