close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Calibra: zekering gloeit

Bouwjaar: 1992

Hallo,

Ik heb het volgende probleem:

zodra ik de verlichting aan zet, wordt zekering nummer 9 (dashboardverlichting) zodanig heet dat het plastic gaat smelten. De controlelampjes branden niet meer als ik op contact zet. De meters slaan ook niet meer uit. Voor de rest is het starten en lopen. De voorlichten en achterlichten doen het ook gewoon. Als ik alle stekkers van het dashboard los haal, word de zekering nog steeds heet als ik verlichting aan doe. Dus dan ligt het volgens mij niet aan dasboard, maar aan kortsluiting in 'zekeringkast'? Ik heb de spanning gemeten in de stekkers met de sleutel op contact. Deze is voor benzinemeter nul volt.

Alvast bedankt.

Geplaatst door

calibraboy1500 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

kan je zo niks van zeggen wort gewoon zoekken naar bedrading die of is gesmolten of kaal tegen de carosorie aan ligt.

gr tijne

tijne 0

19 jaar

Daar heb ik zelf geen verstand van, dus wat moet ik doen?

wat jezelf en martijn al zegt, kortsluiting.
heb je onlangs iets aangesloten?

kijk eens onder de vloerbedekkingaan de bestuurderskant. hier lopen doorgaans bossen met draden. wellicht dat door slijtage (van in en uitstappen en daarbij je voet op de bedrading die onder de mat ligt) breuken in de mantel van de draden zit. ook kan het zijn dat er een of meerdere gesmolten draden tussen zitten. hier hoef je verder niet technisch voor te zijn. alleen kijken en voelen is genoeg. koppel wel even je accu los.
en anders zit het probleem in het dashboard. zelfde remedie als hier boven omschreven, alleen is het lastig zoeken.

suc 6

groet,
martin

mvdkant 0

19 jaar

heb het ook gehad maar dan bij achterruitverwarming,
alles nagezocht en wat bleek?
houder waar de zekering in zat (de veertjes waar zekering tussen zit) bleek niet meer goed aan te knijpen.
kortsluiting is kortsluiting, maar dit lijkt meer op een slecht contact van iets zoals zekering of verderop, een slecht contact resulteert in vermogens toename en zeer hete zekeringen.
check vanaf begin (zekeringkast) tot het einde (lampen) of er geen losseverroeste contacten zijn.

groetjes, tom

tom,mv6 0

19 jaar

Wat er in ieder geval gebeurd, is dat er een grote stroom loopt! Misschien wel zo dat jij of een vorige eigenaar een te zware zekering erin hebt gezet. Omdat hij zo groot is, smelt ie niet meer door, maar gloeid! Slecht contact tussen zekering en houder is ook een grote stroomtrekker door de grote contactweerstand. Bekijk maar eens goed of het daar al niet verkoold is!
Verder zul je inderdaad de bedrading na moeten gaan kijken of de apparaten die aangesloten zijn op die zekering! Vind iemand die dit goed kan.

Suc6, Bio

biomus 0

19 jaar

Inderdaad, zoek eerst uit of de vorige eigenaar accesoires heeft aangesloten op de betreffende zekering. Het is mogelijk dat er neon e.d op dezelfde zekering is aangesloten geweest en dat er met de verkoop van de auto slordig omgegaan is met de draden. Mogelijk zijn ze afgeknipt en maken nu kortsluiting, het is ff zoeken maar begin v.a de achterkant van de zekeringenkast daar waar de zekering zit die heet word. Volg elke draad zover mogelijk is tot het eind en let goed op verdachte dingen, kijk ook ff naar de verlichtingschakelaar aan de achterkant want ook daar kunnen ze stroom aftappen voor een accesoire.
Wie weet............
Verwissel de zekering niet naar láger, hij gaat wel kapot maar brengt meestal nog meer schade met zich mee.
SUC6

Cr 0

19 jaar

Oh ja Tariq, haal op de sloop een ander dashboard-unit als de storing verholpen is. Dit is heel simpel te doen ook voor iemand die nooit sleuteld (maar wel durfd !)
Cr

Cr 0

19 jaar

Hallo,

Het probleem is eindelijk opgelost.
Er was inderdaad sprake van kortsluiting.
Na een paar dagen zoeken heb ik het zelf kunnen vinden, gelukkig.

Bedankt voor jullie hulp!

Jammer genoeg ben ik dr nog niet.
Waarschijnlijk door de kortsluiting doet de benzinemeter, temperatuurmeter en toerenteller het niet meer.
Ook doen de daarbij behorende controlelampjes het niet meer. Zoals onder andere het dynamolampje.
Deze hoort te branden als je op contact zet en uit te gaan als je de auto start.
In plaats daarvan blijft de dynamolampje branden als ik de auto start.
Ik heb gemeten of de dynamo wel bijlaadt.
Dat doet ie, want de spanning is 13.80 volt met draaiende motor.
Ik heb ook gekeken naar de spanning van:
-de stekker voor de toerenteller en bijbehorende controlelampjes.
-de stekker voor de benzinemeter, temperatuurmeter en bijbehorende controlelampjes.

De spanning is bij beide stekkers nul volt!

Alleen de stekker voor dashboardverlichting en bijbehorende controlelampjes doet het prima.
Ik heb gekeken of er draden zijn gesmolten en of er zekeringen zijn geknapt maar heb niks kunnen vinden.
Ook heb ik andere dasboard geprobeerd met alleen de dynamolampje erin.
Die brandde weer niet (door de nul volt uit de stekker).

Wat voor advies kunnen jullie me geven?

Alvast heel hartelijk dank!

Met vriendelijke groet, Tariq

dat zal denk ik een zekkering zijn die er goed uit ziet maar toch is door gebrand.

en waar zat het probleem nu precies wat je heb verholpen? kan hier mee te maken hebben.

gr tijne

tijne 0

19 jaar

hmm zou best kunnen, zal ff controleren.

het probleem zat mm in de draad voor de oranje zijlicht, je weet wel, net als bij de amerikaanse auto's. Twee aan de voorzijdes en twee aan de achterzijdes. Deze waren er door de vorige eigenaar op gemonteerd. De stroom voor de achterste twee was afgetapt van de achter nummerbord verlichting. Ik ontdekte later dat de twee achterste zijlichten het niet meer deden. Dus toen ging ik kijken naar de bekabeling ervan. Ik zag dat een van de kabels aanelkaar was gesmolten en daardoor dus kortsluiting maakte.
De kabel heb ik gelijk vervangen door een nieuwe.
Maar de zijlichten zijn niet meer aangesloten. Ik heb de kabels voor alle 4 de zijlichten verwijderd, omdat deze te dicht bij de wielen zitten. Daardoor kan er kortsluiting ontstaan bij nat weer. Ik denk namelijk dat de kortsluiting op die manier is ontstaan.

Maar is er ook een zekering voor de benzinemeter, controlelampjes (rechtergedeelte) en toerenteller? Want de controlelampjes (linkergedeelte) en de dasbordverlichting doen het wel gewoon.

Groetjes Tariq




er moet een zekkering zijn ja want alles in de auto is af gezekkert.

maar hoe heb je gemeten en geconstateert dat er gen spaning op de cockpit komt? heb je dat over de plus en de massa draden gedaan? zo ja heb je ook gecontroleert of de massa draat ook nog echt massa maakt?(via een kaal stukje staat van de auto achter het dasbord?).

en ja als je dan nog niks vind zal je toch je dasbord er uit moeten hallen om alles goed na te gaan kijken ben ik bang.

gr tijne

tijne 0

19 jaar

Die had ik er al die tijd al uit gehaald. Daar ben ik juist mee begonnen. Er zitten drie stekkers achter het dashboard. Daar heb ik spanning over gemeten. Die van toerenteller, benzinemeter enz is nul volt. Zie bovenstaande beschrijvingen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Calibra of stel zelf een nieuwe vraag.