auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Vectra: zelf vervangen van veerpoten vectra b?

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

hallo allemaal,
ik hoop dat iemand mij kan helpen met het volgende probleem:

De schokbrekers van mijn vectra b uit 1998 waren al niet best meer, maar afgelopen is er nu ook rechtsachter een veer gebroken. via via kan ik uit een andere vectra de gehele veerpoot voor zowel links als rechts krijgen. nu wil ik deze zelf gaan plaatsen, maar ik krijg nogal wat verschillende adviezen. de een zegt namelijk dat het sowiezo niet kan zonder een zogenaamde trekveer, en een ander zegt dat je de auto gewoon helemaal moet opkrikken en dat je dan geen trekveer nodig hebt om dat het gaat om het een op een vervangen van een complete veerpoot, dus met de veer al om de schokbreker. is er iemand die me kan zeggen of ik dit zelf kan doen en of ik een trekveer nodig heb of niet? alvast bedankt voor de hulp!

Geplaatst door

Nico vectra (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

wat is een trekveer??
Auto omhoog plaatsen zodat de draagarmen vrij kunnen hangen dan " eenvoudig" de bevestiging boven en onder loshalen moet geen probleem opleveren.
enige wat nog voor restspanning kan zorgen is de stabalisator, deze zit met twee extra hefboompjes weer op de draagarmen, deze zitten soms een beetje dwars.
Controleer meteen de kogelgewrichten van je ophanging deze gaan vaak stuk .

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Beste C.jonker,
bedankt voor het snelle antwoord! met een trekveer bedoelde ik een stuk gereedschap waarmee schijnbaar de veren of veerpoten samen getrokken kunnen worden. ik heb begrepen dat sommige dat doen met bijvoorbeeld een spanband maar dat dit erg onveilig kan zijn. uit uw antwoord begrijp ik dat ik een dergelijk stuk gereedschap niet nodig heb? mijn plan is om de auto op te krikken totdat de wielen los zijn van de grond en dan de gehele veerpoot met veer en schokbreker er af te halen. de nieuwe (tweedehandse) veerpoot wil ik dan in zijn geheel terug plaatsen. ik hoop dan op voldoende ruime tussen de bevestigings punten zodat de veerpoot niet eerst nog eens samen gedrukt hoeft te worden.
kunt u mij misschien vertellen hoe ik kan zien of de kogellagers waar u het over heeft versleten of niet goed meer zijn?

bij voorbaat dank voor uw antwoord!

Nico vectra 0

13 jaar

je pakt de hele veerpoot eronderuit,dan in de bankschroef veren samen knijpen met veerklemmen dan centrale moer losdraaien ,als je dit wil doen onder je auto de centrale moer losdraaien en dan je wagen omhoogkrikken totdat de veerspanning eraf is raad ik je af,ten eerste denk ik niet dat de veer vrij komt en ten tweede als ie wegklapt tegen je spatbord aan of tegen je kop ben je ook niet blij,gewoon op de juiste manier doen dit zijn geen veertjes van een balpen.als een auto verlaagt is heb je wel kans dat dit lukt omdat die veren een stuk korter zijn maar bij normale veren denk ik niet dat je dit red.

mijn auto is dan geen vectra (maar wel voorwielaangedreven) en als je de veerpoot compleet eraf wil schroeven, gaat dat niet zonder de veer terug te drukken. Bij het omhoog krikken van de auto drukt de veer de onderste draagarm in de onderste stand, maar die kan niet los omdat de aandrijfas erboven loopt door het lager van het veerpoot en die as krijg je er alleen zonder olie verlies eruit als je de veerpoot naar buiten trekt (en zo de as in de bak laat zitten) maar dat gaat niet omdat de onderste draagarm vast zit. ect... Dit is volgens mij de reden om je veer aan te moeten spannen.

Heb het zelf gedaan door het wiel weer te monteren (maar dan andersom (wiel naar buiten)), bouten bovenop het veerpoot los maken, de auto te laten zakken tot ik wel de onderste draagarm los kon halen (onder de aandrijfas), nu kon ik het wiel met veerpoot naar buiten wrikken zodat de draagarm vrij kwam en de aandrijfas uit het lager was (zat wel met een band naar de versnellingsbak getrokken). Dan de auto weer opkrikken, en als het wiel dan vrij is, kun je deze er weer af halen en heb de complete veerpoot in je handen (waarbij de veer dus nog wel onder spanning zit). Als je een veerspanner hebt, kun je wel veel makkelijker werken !!!

sjaak10918 0
badge

13 jaar

Hoi Robby, ook jij bedankt voor je snelle antwoord. in mijn geval hoeft de veer er niet vanaf. ik wil de gehele veerpoot (dus schokbreker met de veer er nog op) in een keer er af halen. daarna gooi ik die veerpoot weg. ik heb namelijk tweedehandse veerpoten liggen die ook al in elkaar zitten. die kan ik dan toch gewoon terugplaatsen?

Nico vectra 0

13 jaar

Hoi Sjaak, evenzo bedankt. jammer dat je geen vectra hebt... ;-)
ik zou even moeten kijken of de aandrijfas bij de vectra ook zo in de weg zit.
ik heb bedacht dat ik een voordeel heb... mijn veer is al gebroken en staat dus niet meer onder spanning. als ik de auto opkrik kan ik opmeten of er voldoende ruimte is om de nieuwe veerpoot te plaatsen zonder dat deze in elkaar gedrukt is, toch? mocht er dan idd iets in de weg zitten laat ik de auto weer zakken en rij rechtstreeks naar de garage waar ik het laat doen door profs. want ik wil het zelf doen omdat ik het leuk vind en het weer geld bespaard, maar het moet niet gevaarlijk worden of een megaklus.

Nico vectra 0

13 jaar

nog even goed doorgelezen ,jij vervangt de komplete veerpoot,jij wil hem achter vervangen,daar heb je geen last van aandrijfas want die zit daar niet,veerpoot boven losmaken,als je de nieuwe in je hand hebt zie je toch hoe die bovenop vast zit,dan veerpoot onder los maken trap je op je remtrommel(even handrem erop ander draait ie rond)trap je zo het hele zaakje naar beneden en pak je hem zo weg,en hoef je helemaal niks in elkaar te drukken.veerpoot boven heb je 2 type's,eentje zit met2of 3 boutjes vast pak je hem zo weg,2 of 3 boutjes rondom eruitsraaien sleutel 13,zitten deze 3 boutjes er niet moet je met sleutel 17 de middelste moer losdraaien grote revet of schotel wegpakken meer niet,daaronder zit nog een moer die moet je laten zitten die houd het zaakje bij elkaar.

Dat omschreef ik al, er werd niet goed gelezen.
De HELE veerpoot gaat eronderweg dus niks spannen enz, gewoon los en weer vast.
Ik rijd zelf in een Vectra B dus weet hoe het in elkaar steekt.

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Jongens, super bedankt voor jullie uitleg en snelle reacties. ik ga a.s. dinsdag de nieuwe veerpoten halen en zet ze er woensdag onder. ik laat jullie even weten hoe het gegaan is! thnx, en nog een prettige zondag!

Nico vectra 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.