Opel Vivaro: Zoek advies van Vivaro expert

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9DTI (74 Kw / 100PK)

Beste Vivaro professional / deskunige,

Graag wilde ik advies vragen over de volgende situatie:


Tijdens een rit in mijn Opel Vivaro begon deze spontaan een raar geluid te maken en reageerde de wagen
niet meer op het gaspedaal. Vervolgens heb ik de bus uit laten rollen tot op de vluchtstrook langs de snelweg.
De motor bleef draaien met ongelofelijk veel toeren, uiteraard wilde ik de motor uit zetten maar na het uit draaien van het
contactslot bleef de motor gewoon door draaien (razen !)
Op dat moment was ik radeloos en besloot onmiddelijk te bellen om te vragen wat ik moest doen om de motor uit te zetten. Omdat
er in de cabine teveel herrie was van de razende motor, stapte ik uit om buiten gewoon te kunnen bellen. Toen ik uitstapte zag ik dat de
bus een onzettende rook veroorzaakte (naar mijn idee was dit olieverbranding) Voordat ik kon bellen begon de motor minder toeren t maken en sloeg vervolgens af.

Uiteraard de bus direct naar de garage gebracht, de volgende dag belde de garage dat de turbo van de bus in kwestie kapot is.
Een nieuwe (gereviseerde) turbo zou 700,- gaan kosten + 300,- werkloon is een totaal van ca. 1000,-
Na enkele dagen belde de garagehouder met de boodschap dat de turbo was vervangen maar dat het probleem niet was opgelost.
Volgens de garagehouder zou nu de gehele motor moeten worden vervangen, totale kosten (slik...) 4.500,00 !!

Als we de motor laten vervangen kost dit dus 4500,00 als we dit echter niet laten doen dan blijft de rekening van 1000,00 voor het vervangen van de turbo gewoon. (dit zijn dan dus 1000 euro reparatiekosten voor een reparatie waarbij geen enkele verbetering heeft plaatsgevonden....)

Mijn dank is buitengewoon groot voor elke tip, advies of wat dan ook...

Met vriendelijke groet,

Vivaro Rijder

Vivaro rijder

Geplaatst door Vivaro rijder (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vivaro? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

asx (0) PRO, 16 jaar geleden

turbo is stuk daar is geen twijfel aan, de vervolgschade is altijd moeilijk in te schatten als de motor tijdig gestopt wordt(in lage versnelling, koppeling los en doodremmen) is deze beperkt
Echter als je maar laat doen zal alle olie via turbo en uitlaat verdwijnen en de motor zal overhit en zonder olie overlijden.
probleem is dikwijls dat je als garage niet meteen het kompleet juist verhaal hoort en dan ga je niet van het ergste uit

opc8275 (0) PRO, 16 jaar geleden

JE motor is op hol gegaan en is daardoor onherroepelijk beschadigd . je kon naturlijk je bus in versnelling zetten en de handrem op , en dan je koppeling laten komen ; dit kon je de kost van een motor besparen ;
de oorzaak is wel de turbo die defect is . maar wat is de oorzaak van de defect turbo ?????

Willem12089 (0) PRO, 16 jaar geleden

ophol slaan dieselmotor:

dit komt door onbeperkt aanvoer van motorolie of diesel olie hoe dan ook.

mogenlijke oorzaken: lekkage via as turbo, olie wordt meegevoerd in de luchtstroom van de inlaat traject.

langs zuigers, dit gebeurt vaak wanneer er flink teveel olie in het blok zit of de motor ronduit versleten is.



Lekkage langs turbo:

slijtage van de turbo lagers, veelal veroorzaakt door slechte smering of de BERIJDER van de auto.

Willem

opc8275 (0) PRO, 16 jaar geleden

tzal een nieuw motortje worden

alex drost (0) PRO, 16 jaar geleden

het teveel aan olie kan ook komen omdat er iemand teveel olie gevuld heeft of door een kapotte verstuiver maar dan zou er ook brandstof in de olie moetten zitten

Vivaro rijder (0), 16 jaar geleden

Beste ASX, OPC, Wilem en Alex,

Dank voor jullie bevestigende reactie's, dit geeft toch meer zekerheid over het accepteren van deze
grote schade. Uiteraard is het onverteerbaar dat je in een paar minuten je bus kwijt raakt die je nog maar
een half jaar in bezit hebt en dat je dan ook nog eens 1000,- moet betalen voor een reparatie die totaal geen soelaas geboden heeft.

Willem, desondanks ik de bus zelf nooit misbruikt heb, is het uiteraard mogelijk dat de vorige eigenaar(en) mogelijk (personeel van een bedrijf) het voertuig gewoon slecht bereden hebben.

Vanwege de hoge reparatiekosten voor een nieuwe (andere) motor heb ik besloten de bus niet te laten reparen maar deze als schadeauto van de hand te doen.

In de afgelopen 10 jaar heb ik 4 bussen in bezit gehad, 2x een H100 (beide defect geraakt door motorschade) 1x een Peugeot boxer, prima bus, 5 jaar in gereden ! en dus deze Vivaro in kwestie. Een Boxer wil ik niet meer hebben omdat ik ze niet mooi vind een Volkswagen Transpoter is eigenlijk te duur, wat is een GOEDE bus, welke kunnen jullie aanbevelen ... ?

Nogmaals dank voor de reacties...

(EX) Vivaro Rijder

alex drost (0) PRO, 16 jaar geleden

heb al eens overwogen om een ford transit te gaan rijden ? ( niet de 75 pk die is te licht )

nopel (0) PRO, 16 jaar geleden

Wij hebben zelf al enkele bussen versleten...
Vito, vivaro....

Als je iets degelijk wilt is er volgens mij maar 1 oplossing!!
TOYOTA....
oerdegelijk

Het zijn miss niet de goedkoopste en mooiste maar ze rijden en blijven dat ook doen!!!

Vivaro rijder (0), 16 jaar geleden

Ford Transit vind ik opzich een mooie bus maar Toyota lijkt mij in dit geval (voor mij) een prima alternatief !
Ik hoor inderdaad vaak om mij heen dat deze bussen zeer goed zijn.

Nopel, welke type bus van toyota (met welke) motor kan je me in het bijzonder aanbevelen ? en zijn de nieuwste type toyota bussen
net zo goed als de oudere modellen ? Welke toyota bussen gebruiken jullie zelf ???

Ik hoop op een snel antwoord....


Met vriendelijke groet,

(EX) Vivaro rijder (Arno)

nopel (0) PRO, 16 jaar geleden

hallo

veel keuze van motoren is er bij toyota niet!!!
heb van het oude type wel al enkele met 800000 km weten bollen en die beweren dat er nooit echt grote problemen met geweest zijn!

de nieuwe motor ken ik ni echt, deze zullen ook wel vrij goed zijn denk ik!
miss wel iets gevoeliger vanwege diene common rail!!

ma tis ne jappaner en die motoren zijn toch volgens mij altijd goed!
voor de rest is het veel geluk hebben want zeker zijde nooit

Vivaro rijder (0), 16 jaar geleden

Hallo Nopel,

Indd. ik zie inderdaad dat HI-ACE allemaal 2.4 diesel motoren zijn, maar dat is wat mij betreft prima....

Ik ga op zoek en laat zeer zeker nog een berichtje als ik wat gevonden heb.

Dank !

venedijk (0) PRO, 16 jaar geleden

dit probleem met overleden turbo's komt helaas bij veel modellen voor van renault, met de 1.9 dci motoren...
Wanneer je merkt dat je alleen maar sneller gaat, nooit de koppeling intrappen maar remmen tot de motor uitslaat en niet weer starten. in jou geval heeft de motor zolang op olie met veel te veel toeren dat hij stukgedraait is... napraat natuurlijk maar wie weet koop je toch weer een vivaro....?
Ford transit zijn inderdaad zeer goeie bussen....

mvrgr j

asx (0) PRO, 16 jaar geleden

overleden turbo's zijn zeker geen renault probleem hoor, komt bij alle merken voor; ga maar eens bij vw praten, maar als je op een korekte manier ingrijpt heb je doorgaans geen extra schade

venedijk (0) PRO, 16 jaar geleden

ja maar dan gaat de variabele geometrie vastzitten en bij renault gaat het lager kopot en begint de motor op olie te lopen

Vivaro rijder (0), 16 jaar geleden

Een Opel Vivaro zit er voor mij helaas niet meer in, na zo'n ervaring lijkt het mij logisch dat men het vertrouwen gewoon verliest of bang is dat dit bij het volgende exemplaar ook zal gaan gebeuren. Ik ben er nu van op de hoogte dat ik de motor in de versnelling af had moeten laten slaan, doch op dat moment ben je dermate in paniek dat je daar gewoon niet aan denkt.
Het vreemde is eigelijk dat de garage een nieuwe turbo heeft gemonteerd en dat tijdens een proefrit hem precies hetzelfde overkwam.
De motor sloeg volgens hem op hol en hij keeg hem niet meer uit, van een garage zou men toch mogen verwachten dat ze weten hoe ze de motor in dat geval uit krijgen.......
Het meest ergelijk is het feit dat ik 1050,- lichter ben geworden voor een "reparatie" die het mogelijk alleen maar erger heeft gemaakt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vivaro of stel zelf een nieuwe vraag.