Ik heb op een andere forum inmiddels ook al wat gepost en daar zijn al wel wat suggesties uitgekomen maar nog niet iets concreets daarom hoop ik da het hier wel luk.
Het betreft een 106 1.4 xsi
bwj: oktober 1994
motortype is volgens mij k6b en het motronic systeem wat er in ligt is van het type Bosch mp 3.1
Dit zijn de problemen die ik dus ook al ergens anders heb gepost:
//post1
IK heb het volgende probleem met mijn 1.4 xsi.
Hij loopt onregelmatig stationair en als ik van z'n 1 naar z'n 2 schakel is het net of hij even inhoud voordat hij vermogen af geeft boven de 4000 trekt hij goed door en merk ik niets maar daar onder mist hij volgens mij wat. Ik heb met stationar draaien en ook als ik plotseling gas geef vanaf stationair af, het idee dat er een of twee cilinders even niet meekomen.
Heeft iemand een idee waar ik naar zou moete kijken.
Bougies zijn nieuw, kabels zien er ook nog zeer goed en niet al te oud uit, verder zie ik zo geen slangen los zitten, ik heb vandaag maar eens een fles injector reiniger door de tank gegooid, in de hoop dat dat waat gaat helpen
//Post 2
Oke ik ben er vandaag weer even mee bezig geweest en heb het volgende gedaan:
-Bougiekabels vervangen
-gasklep losgehaald en schoongemaakt.
-alle stekkers los gehaald en in gespoten met contactspray
-benzine pomp er uit gehaald, filter zag er goed uit.
Dit alles heeft helaas niets opgeleverd.
//post 3
Oke ik ben weer wat verder van huis, om ook bij de stekker op de injectoren te komen heb ik de injectorrails er af gehad, alle aansluitingen op de injectoren met contactspray behandeld, tevens ben ik er nu achter dat de xsi geen stappen motor heeft maar een bypas langs de gasklep, hier zit vervolgens weer een electrice klep tussen welke door het motronic wordt aangestuurd, deze heb ik eraf gehaald en even getest en deze ging keurig open en dicht zodra ik er stroom op zette.
Alles weer netjes terug gebouwd, toen kwam ik er achter dat het luchtfilter er waarschijnlijk nooit goed opgezeten heeft, waardoor hij valse lucht tussen de gasklep en het luchtfilter door gezogen heeft.
Afijn alles dus weer terug gezet, de plus pool van de accu er weer en starten maar weer, auto slaat aan niets aan de hand denk ik tot ik me in een realiseer dat hij wel aan snelle kant loopt, om een lang verhaal kort te maken hij wil niet meer lanzamer dan 2000 rpm lopen, ik heb daarna de stekker van de computer nog los gehad voor een paar minute maar ook dat mocht niets helpen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
post 1>> Bas, aan de motorcode te zien heeft deze auto geen geregelde katalystor en geen lambda sonde (import auto?) dat betekend m.i. dat het CO% afstelbaar. Dit zal dan gecontroleerd moeten worden.
Wat betrefd het stationair draaien, dit type motor heeft als eigenschap dat hij niet mooi staionair loopt dus daar is denk ik niets mee aan de hand.
post 2>> Heb je de stekker op de gasklep potentiometer weer terug geplaatst ? Dit element gaat ook nog wel eens stuk als je er zomaar even aan zit.
post 3>>als alle bypass slangen op de goede plek zitten en en er lekt niets dan moet je proberen het injektie systeem ressetten.
Accu 5 minuten los, daarna weer aansluiten. Kontakt aanzetten en niet starten, 1 minuut wachten en dan starten. Motor laten draaien tot de koelventilator 2 maal is aangeslagen. Als dat niet lukt ben ik bang dat de volle 12 volt op die je op de bypas klep gezet hebt teveel is geweest waardoor hij overleden is.
Bas, een dealer kan in de meting gegevens zien welke gegevens er in de motormanagement computer binnenkomen. Tevens kan hij eventuele foutcodes uitlezen. Misschien kan je dat proberen als je er niet uitkomt.
Succes.
Heel erg bedankt voor je snelle antwoord.
Ik begin nu heel erg te twijfelen of het inderdaad wel dat motor type is, ik kan nergens een motor code vinden op het blok, ik zag in de haynes manual dat er maar twee types waren met dt type motronic, een met en een zonder katalysator, de auto komt uit duitsland oorspronkelijk, achter op het blok zitten een rode en een witte stekker, zouden deze mischien naar de lambdasonde gaan (meende ergens zoiets gelezen te hebben), onder de auto zit meteen na de pijp die van het spuitstuk komt een soort demper met een geperforeerd hitte schild, zou dit dan de katalysator zijn?
Die gasklep potentiometer, dat is die soort en met potmeter zal ik maar zeggen toch? is deze ook door te meten met een multimeter?
Op die electrischeklep voor het stationair gedeelte staat deuidelijk dat er 12v op moet, het lijkt me dus sterk dat die nu stuk zou zijn.
Ik weet bijvoorbeeld dat je bij de watergekoelde porsche's de foutcodes kan uitlezen door een lampje op de diagnose stekke zetten, je sloot die dan aan op twee polen en op internet stonde dan de morse codes die het lampje ging knipperen bij een bepaalde fout, kan dit bij een peugeot ook?
18 jaar
Geef de eerste 8 karakters van het chassis nummer eens.
Sorry ik heb de auto hier zo niet bij de hand en het kentekenbewijs ook niet, ik zal het vrijdag ochtend voor je nakijken.
18 jaar
Oke ik heb inmiddels het motor type op het blok gevonden het bertreft een "kfz" motor.
Ik heb inmiddels zelf de computer uit gelezen en er staan geen storingen in.
Uiterraard heb ik de motor inmiddels op verschillende wijzen gereset, maar dat mag niet baten.
Ik heb ook de weerstand van de water en lucht thermometer opgemeten en die lijkt in orde.
De gaskleppotentiometer heb ik ook opgemeten en deze laat wel een wissellende waarde qua weerstand zien zodra je da gasklep bediend, of deze waarden ook daadwerkelijk juist zijn weet ik niet.
Na het meten heb ik de motor maar weer eens laten lopen en zodra ik de gaskleppotentiometer lostrek schiet de motor naar zo'n 4000 rpm, zonder dat ik aan de gasklep zit, als ik de bypassklep loshaal gebeurd er niets.
Nogmaals het probleem is dat hij niet langszamer dan 2100rpm wil lopen en dat hij zodra je je gas los laat veel te langzaam weer in toeren zakt.
18 jaar
Ik ben vandaag bij een universele garage geweest maar helaas lukte het niet om de computer uit te lezen, ik heb zelf eigenlijk niet het idee dat het iets duidelijker wordt wat het probleem is door de computer uit te lezen, aangezien het al een vrij oud motronic systeem is zal hij wel niet al te veel gegevens vrij geven, ook geeft hij geen storingen weer op het motorlampje.
Ik heb de slangen van de bypas-klep los gehehad en zonder die klep loopt hij nog harder, als ik echter het gast waar de slang op zit met m'n vinger bijna dicht maak loopt hij weer normaal 900 rpm stationair, het lijkt me dus dat de klep open blijft staan.
Nu heeft hij ook ineens dat het abs lampje gaat branden zodra je gaat rijden, zodra ik de accu een tijd los heb gehad, is het lampje weer uit en werkt de abs weer normaal, dit gaat een paar dagen goed en dan begint hij weer.
Ik hoop dat iemand van jullie nog suggesties heeft want ik word er een beetje moedeloos van.
18 jaar
Ga eens naar een dealer die al lang in peugeot doet, die hebben ervaring en de apparatuur voor het uitlezen van de oudere peugeot modellen. Het is wel belangrijk dat je hier mee begint.
er is een mogelijkheid dat de massa op het blok en chassis niet helemaal fris meer is. Dit mede gezien het feit dat het abs systeem nu ook kuren vertoond.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar