Voordat ik dit bericht heb geplaatst heb ik uiteraard dit forum doorgelezen en kom diverse problemen tegen met de 206 1.4 16v, maar geen van alle omschrijvingen van het probleem komen overeen met die van mij. Moet wel zeggen dat een aantal dicht in de buurt kwamen.
Bij het optrekken (zowel bij warme als koude motor) begint de Peug in 1ste en 2de versnellingen te trillen, schokken....etc. Het lijkt wel een auto waarvan de choke niet correct werkt. Er is gewoon niet te rijden met dat ding en bij het oprijden van een druk kruispunt is het gewoon ronduit gevaarlijk.
Laat je de koppeling in zijn 1ste versnelling opkomen dan zakt het toerental naar stationair en dan begint het gepruttel en het geschok. Vol gas gebeurd en nog niets. Met een paar keer goed gas geven komt er snelheid in de Peug. Doorschakel naar zijn 2 wordt het schokken een stuk minder, maar het is nog niet weg. In zijn 3 en hoger schokt hij bij een constante snelheid.
Een paar maanden terug is het begonnen, met licht inhouden bij constante snelheid. Bij de storing uitlaatgassen (en het branden van het motormanagementlampje) heb ik hem uit laten lezen bij een BOVAG bedrijf met Boschdiagnose apparatuur. Deze gaf de volgende melding:
- Brandstofcorrectie cilinderbank 1
- mengselfunctie storing
Het eerste advies was om V-power te gaan tanken en om een conditioner in de tank te gooien. Het probleem is even (aantal weken) weggeweest, maar kwam dubbel zo hard terug. Nieuwe bougies erin hielp ook niet. De garage is niet voornemens om alle mogelijke onderdelen op voorhand te vervangen. Zij willen eerst weten wat er stuk is. Lijkt mij ook niet meer dan logisch.
Ik ben op internet gaan speuren en kom diverse dingen tegen:
- bobine
- injector (4)
- lambdasonde
- diverse sensoren
Tsja en wat is het nu. De storing wordt nu niet in het scherm weer gegeven omdat de garage de storingen heeft gewist. Ik hoop eigenlijk dat hij de storing weer gaat melden zodat ik hem naar de Peugeot dealer kan duwen. Die heeft naar horen zeggen betere apparatuur om dit probleem uit te lezen.
Jullie andere ideeen?
Alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Klinkt alsof er 1 of meer cylinders totaal uitvallen.
Dat kan een probleem met een bobine of bougie zijn, maar het kan ook een mengselprobleem zijn.
Ik denk dat je beter iemand anders kan zoeken om de storing op te lossen, voordat je dure katalysator ook kapot is.
Met de goede apparatuur hoeft dat niet zo moeilijk te zijn.
Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.
Als dat allemaal goed is, laat de dealer dan de sensoren uitlezen en de signalen controleren.
Of laat de auto uitlezen met een algemene EOBD/OBD2 scanner en kijk dan in live data naar de "Long Term Fuel Trim" en plaats de waarde.
Hoe oud is het brandstoffilter? Onlangs een keer de benzinetank volledig leeg gereden? Of een paar maanden gelden al?
Bedankt voor je reactie.
Net even gereden en gelukkig kreeg ik al heel snel de melding 'storing uitlaatgassen'. Zal morgen de dealer bellen voor een uitgebreide uitlezing.
Tank is nog nimmer helemaal leeg gereden. Voor deze problemen werd er getankt als hij op reserve sprong. Nu wordt er getankt als er nog een kwart in de tank zit.
14 jaar
injector distrubutie zijde gaat vaak kapot en resulteert in deze klacht
he fordmonteurtje, bij de 1.4 16v volgens mij niet hoor. zelf iig nog niet gehad.
Komende vrijdag heb ik een afspraak bij de dealer om hem uit te lezen.
14 jaar
Volgens de dealer is het de lambdasonde en de montage van niet originele bougies.
14 jaar
Storing in de nokkenasverstelling komt ook wel eens voor. Succes!
14 jaar
Maar geeft hij dan dezelfde foutmelding?
14 jaar
Er zaten geen originele bougies in het blok (ontstekings foutmelding)
Lambdasonde is kapot.
14 jaar
Misschien een late reactie maar ben benieuwd of dat het vervangen van de lambdasonde het probleem inderdaad heeft opgelost?
De 206 is in maart al verkocht, maar dat neemt natuurlijk niet weg dat ik je niet van een antwoord kan voorzien.
Een motor van een 206 blijft een gevoelig ding. Liever niet op zijn reserve rijden en liever ook geen benzine van een 'witte pomp'.
Ze hebben na het vervangen van de lambdasonde ook een software update gedaan en het probleem was tot de verkoop weggebleven.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar