Peugeot 206: 206 onder het rijden op 3 cilinders

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 8v

hallo

mijn auto is straks onder het rijden opeens op 3 cilinders gaan lopen

nu dacht ik als eerste aan de bougies
deze heb ik uitgewisseld en dit heeft geen verandering geven
de kleppen staan verder op tijd

we verdenken nu het bobineblok
zou deze conclusie goed kunnen zijn?

hij loopt wel mooi stationair alleen klinkt als een boxerblok
en het vermogen is er dus ook niet meer

ian343

Geplaatst door ian343 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

even de bougies bekijken welke niet mee mee heeft gedaan en vervolgens desbetreffende kabel even bij massa leggen om te zien of er een vonk is, zo niet is de DIS bobine de eerste verdachte.

ian343 (0), 12 jaar geleden

bougies zien er alle 4 goed uit

zodadelijk eens testen of we kunnen zien dat ze vonken
doormiddel van het bobineblok te demonteren en dan te starten

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

?? nee.... bougies eruit...en kiken of je kunt zien of er een niet vonkt.
Dan de bougies weer terug en de kabel van de cilinder die jij verdenkt even bij massa leggen of er een vonk overspringt...
of kabels 1 voor 1 bij massa houden of er miscchien een niet meedoet.

ian343 (0), 12 jaar geleden

alleen het probleem is dat het bobineblok met een spriraaltje ertussen op de bougie zit en daar kun je niet tussenkomen
dus met en kabel meten is niet te doen

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

Ow ik snap het, het is een bobinegalerij dus dan zou ie er idd even vanaf moeten, foutje van mijn kant.

ian343 (0), 12 jaar geleden

ben er net achter gekomen dat het de injector/inspuitventiel van de 4 de cilinder is

alleen nu een beetje aan het zoeken op internet er schijnen er meerdere te passen en er zit een groot verschil in prijs ook
alleen welke moet ik hebben ?

waar zou ik dit terug kunnen vinden

het is een 1400 8 v TU3JP blok

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

wat zijn de laatste 8 van het chassis nummer? staat oa op het kenteken bewijs en APK keurings rapport

ian343 (0), 12 jaar geleden

de laatste cijfers can het identificatienummer zijn 40311843

hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden

Als je diagnose juist is, dan hebt je het originele peugeot-onderdeelno. 1984 C2 nodig, en die kost 141,- en een paar cent incl. BTW. Wellicht kun je met het originele ond.deelno. een ander alternatief vinden bijv. bij een auto-onderdelen zaak.

trucker0werner (0) PRO, 12 jaar geleden

injector 1984C2 kost bij peugeot 142inc btw ex montage
enkele dealer kan deze op voorraad hebben liggen
cilinder 4 is dat toevallig bij distributiezijde
want deze komt meestal als eerste
stekker bij lopende motor van deze injector aftrekken en motor blijft dan op 3ciliner lopen
pak je stekker eraf van andere injector dan valt hij uit of loopt nog veel beroerder
injecotr wel spoedig mogelijk vervangen ivm anders je katalisator dan op kan stokken
door de verkeerde verbranding van deze cilinder

injector van peugeot zitten 2 ringen bij die je even moet insmeren met at vet doen we altijd
vaseline wil ook werken
alleen beetje vetig zodat hij makkelijk erin glijd andere injecotren de rubber ook mee invettenen daarna brandstofgallerij weer terug monteren

benzine is eruit dus je zult eerst paar keer op contact moeten zetten zodat er iets van benizne gelopen is zo ver als het kan
en dan starten (doorstarten voor paar seconden) lukt het niet dan nog een keer proberen als motor totaal 30seconden rondt is geweest dan moet hij zeker weer lopen
niet 1 keer 30 seconden proberen maar 3 keer 10seonden anders wordt startmotor te warm

edit :
hans was net iets eerder maar goed twee keer is dus zekerheid
1984c2 is de enige nummer vanuit peugeot die voor deze auto goed is

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

hoe ben je er achter gekomen dat het de injector is?

ian343 (0), 12 jaar geleden

ik ben er achter gekomen door op het moment dat hij loopt de stekker van de injector los te maken
doe ik dit bij cil 4 geen verschil
doe ik dit bij cil 1 dan gaat hij op 2 pitten stotteren
dus zodoende kwam ik er achter

heb net een nieuwe injector besteld

kan ik deze zo uit de cil trekken en uit de rail?

of moet ik eerst de brandstof ergens afsluiten en dan de rail demonteren ?
of wat raden jullie aan als makkelijkste volgorde?

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

kan toch ook een onsteking kwestie zijn, b.v geen vonk dan heb je het zelfde wat u doet zegt niets over de injector, wat je wel weet is dat de 4e cilinder niet meedoet

hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden

Met Jan eens.
Je kunt de injector doormeten met een ohm-meter. Deze injectors zit op ca. 13ohm als ze goed zijn.

Bobineblok verwijderen, metalen steun, waar gaskabel doorloopt, losschroeven = 3 torxboutjes, binnen-gaskabel loshaken uit gasklep-hevel. Benzineleiding loskoppelen = de 2 borgjes op de koppeling inknijpen en voorzichtig lostrekken (even een oude lap eronder i.v.m. uitstromende benzine), centrale stekker van de 4 injectors midden onder inl.spruitstuk losnemen en stekker uit klemmetje halen. de 2 torx-boutjes waar de brandstof-rail links en rechts mee vastzit verwijderen, het moertje in het midden van de rail eraf en dan met een dopje 10mm en lang(er) verlengstuk het metalen steuntje via achter-onderzijde van inl.spruitstuk het moertje iets lossen. Dit moertje hoeft er NIET helemaal af! Metalen steuntje verwijderen. Kijk nog even of er rond de injectors daar waar ze in de cil kop zitten, geen vuil ligt, anders schoonmaken/blazen. Nu moeten in 1x alle 4 injectors incl. rail omhoog uit de cil.kop. Beste kun je een weinig kruip-olie rond de injectors spuiten en m.b.v. een schroevendraaier met beleid onder het randje aan onderzijde injector(s) het spulletje links en rechts wisselend, het complete geheel verwijderen. Eenmaal uit de cil.kop, dan het geheel kantelen en naar voren eruit tussen inl.spruitstuk en kleppendeksel. Denk erom dat bij het loskoppelen van de (defecte???) injector van de rail er vrij veel benzine uit de rail loopt. Montage in omgekeerde volgorde met aandacht voor juiste montage van de clip aan de rail-zijde van de injector, en zoals Werner al aangaf....een beetje vet aan de O-ringetjes werkt gemakkelijker.

Ralf_Jensen (0) PRO, 12 jaar geleden

Hans, volgens mij heb jij dit al eens meer gedaan. haha

hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden

Vandaag toevallig nog bij een 206 TU 1.4. Vette pret haha. Verhaal lijkt moeilijk, maar in 30min. ben je een heel eind...uiteraard zal de 1ste keer meer tijd kosten.

ian343 (0), 12 jaar geleden

nou heren heel erg dank voor alle antwoorden

het was de injector die stuk was
deze nu vervangen
had ondertussen ook al een nieuwe bobine besteld dus deze ook monteerd

hij loop nu beter dan al die tijd dat ik hem heb

toppie bedankt

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

dan heb je geluk gehad en goed gegokt

LeonardFranc (0), 12 jaar geleden

Heren,
ian,Christaan,Eerste monteur,Hans,Werner en Ralf.
Mooie en leerzame uitleg van het probleem injector. Spannend, doch hetzelfde vorige maand meegemaakt.
Cotrolelampje knipperen, beroerd lopen (op 3 "poten"). Diagnose: INJECTOR. Samen met bobine vervangen en hetzelfde resultaat. WEER LOPEN ALS EEN KLOKJE
Hans: Fantastische uitleg, het lijkt erop dat iedereen dit euvel nu kan vervangen..........tenzij ?........toch liever professionele hulp !
Heren bedankt

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

ha ha graag gedaan !

Ralf_Jensen (0) PRO, 12 jaar geleden

Kijk, voor zulke dankbare berichten, geef je je reactie en opmerkingen.

Succes, en bedankt voor de terugmelding.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.