Peugeot 206 1.6-16v: 206 over haar toeren gejaagd ..

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: TU5-JP4; 98.000 km

.. En daarmee heb ik twee probleempjes veroorzaakt.

[b]1.[/b] Stationair is het 206-je zeer onrustig geworden, de toerenteller danst niet, maar gaat om de halve seconde een stap naar beneden, zeg 700 tpm en dan weer terug naar 800 tpm. Dit gebeurt zowel met een koude motor als met een warme motor. Het elektrisch sluiten van de ruiten terwijl de ruiten gesloten zijn heeft een keer geleid tot uitval van de (warme) motor. Bij koude start valt ie minstens één keer uit.

[b]2.[/b] Bij accelereren (vollast) uit lage toerentallen (zeg maar tot zo'n 3 à 4000 tpm) hoor ik metaalachtig geratel (wellicht de drijfstanglagers; het geluid hoor ik vaker bij sommige diesels, die maken bij het wegrijden met weinig gasgeven snel koppeling op laten komen wel eens hetzelfde geluid).

[b]Background information[/b]
Wat me het meest stoort is dat ik zeer voorzichtig met mijn (zuurverdiend) 206-je omga. Na een koude start de eerste 2 kilometer altijd onder de 2000 tpm blijven, niet meer dan een-vierde gas. Langzaam toeren en belasting verhogen naarmate de motortemperatuur toeneemt, etc etc.
(However) Een paar keer per jaar gooi ik na zorgvuldig warmrijden het gas open, vol door trekken in iedere versnelling, remmen, terugschakelen weer vol gas, in krappe bochten terug naar de 1e versnelling volgas, ca. 40 minuten lang. Zo ook afgelopen vrijdag (en nee, dat doe ik niet bij u in de woonwijk), en toen was het dus raak. Frappant is dat ik circa 500 km daarvoor een nieuwe lucht- en oliefilter (Bosch) geplaatst heb en ververst met nieuwe Valvoline SynPower 5W-40 A3/B3, afijn de specificaties klopten. Voorheen altijd (twee keer eerder) ververst met Total Quartz 9000 5W-40, waar ik dan 20.000 km in plaats van 30.000 km mee reed. En met die olie heb ik ook gas gegeven tot ik een ons woog, hij werd er de andere 360 dagen per jaar alleen maar zuiniger van.

[b]Wat heb ik zelf tot nu toe aan sleutelen gedaan?[/b]
Gisteren de elektronische gasklep losgeschroefd (Bosch) en zorgvuldig opgepoetst (carburateurcleaner; lichtblauwe fles), de bobine losgehaald en die metalen veertjes schoongemaakt met een busje "elektro-onderhoud", behalve dat de auto iets "smoother" rijdt is er niets veranderd aan de stationairloop, noch aan het geratel. Ik ben nu op het werk (beveiliging) en heb de +-pool van de accu losgezet (ergens de wanhoop dat het systeem zichzelf reset).
Moet ik me zorgen maken? Ik ben bang (maar vermoed) dat ik mijn motortje in de soep heb gereden, indien ja, zeer kwalijk!! Want een Honda Civic 1.5 DXi uit 1993 met 220.000 km op de teller heb ik erger "mishandeld". Deze heeft er pas 98.000 km opzitten. Maar ja, de ene auto is de ander niet (en deze is een hap sneller).
Het gaat om een Peugeot 206 1.6-16v TU5-JP4 uit het jaar 2002 met 98.000 km ervaring. Verder een Gentry pakket, automatische airco, licht-, regensensor, de hele reutemeteut.


Graag advies. Ik ben zeer gehecht aan en afhankelijk van mijn autootje. Kan iemand mij de valkuilen van een compressietest uitleggen zodat ik deze zelf kan uitvoeren en weet iemand waar het apparaat te koop is, mag zo eenvoudig mogelijk. Ik heb dat ding sowieso al veel langer willen hebben.


[i]Edit: auto-gegevens toegevoegd.[/i]

Raddraaier

Geplaatst door Raddraaier (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

25 Reacties

Raddraaier (0), 16 jaar geleden

Update: net de accupool weer gekoppeld nadat deze er 8 uur vanaf heeft gezeten, alle elektrische verbruikers uitgeschakeld en gestart. Na vijf minuten valt de auto uit. Weer gestart en weer na ca. vijf minuten valt de auto uit. Toen naar huis gereden, wat opvalt is dat de auto warm veel beroerder loopt dan koud. Warm dan hoor je om de drie à vier seconden een onderbreking van de motor en op hetzelfde moment een licht plofje (meer boefff) uit de uitlaat. Tevens loopt de toerentellernaald warm onregelmatiger. Koud een strakke toerentellernaald en geen onderbrekingen van de motor, wel een licht plofje.

arie549 (0) PRO, 16 jaar geleden

ik lees nog niks over uitlezen van storingen....daar maar eens mee beginnen lijkt me..

Raddraaier (0), 16 jaar geleden

Thx!! Het motormanagementlampje heb ik nog niet zien branden. Ik heb net de auto meegegeven met een bevriende Peugeot monteur, die gaat morgen de storingen uitlezen en wellicht een compressietest doen. Hij beweert dat ik verkeerde olie heb gebruikt bij het verversen en in plaats van 5W-40, 10W-40 had moeten gebruiken (in het boekje staat dat zelfs brandstof besparende 5W-30 mogelijk is). Bovendien beweert de monteur dat fel in de toeren doorhalen géén énkel probleem is als de auto goed is warmgereden. Ik ga met 'm mee en wijt het aan het gebruik van die Valvoline SynPower 5W-40 olie. Een wijze les: experimenteer niet met olien!

Frank3158 (0), 16 jaar geleden

[quote=Raddraaier]Warm dan hoor je om de drie à vier seconden een onderbreking van de motor en op hetzelfde moment een licht plofje (meer boefff) uit de uitlaat. Tevens loopt de toerentellernaald warm onregelmatiger. Koud een strakke toerentellernaald en geen onderbrekingen van de motor, wel een licht plofje.[/quote]
lijkt me stug dat dat aan de olie ligt,
denk eerder aan de ontsteking zoals je het beschrijft.
aangezien probleem vooral bij warme motor wellicht een bobine ofzo.
maar inderdaad, uit laten lezen is de 1e stap.

Raddraaier (0), 16 jaar geleden

[quote=Frank3158][quote=Raddraaier]Warm dan hoor je om de drie à vier seconden een onderbreking van de motor en op hetzelfde moment een licht plofje (meer boefff) uit de uitlaat. Tevens loopt de toerentellernaald warm onregelmatiger. Koud een strakke toerentellernaald en geen onderbrekingen van de motor, wel een licht plofje.[/quote]
lijkt me stug dat dat aan de olie ligt,
denk eerder aan de ontsteking zoals je het beschrijft.
aangezien probleem vooral bij warme motor wellicht een bobine ofzo.
maar inderdaad, uit laten lezen is de 1e stap.[/quote]
Met verkeerde olie doel ik op het geratel van de (tja, wat zou het zijn?) drijfstanglager. Niet het onregelmatige lopen, dat zou mij ook stug lijken. En om eerlijk te zijn ben ik bezorgder om het geratel dan de stationairloop. Het is een heel akelig geluid, een metalen deel dat op z'n sodemieter krijgt van een ander metalen deel. Hoorbaar in alle versnellingen bij vollast vanaf zo'n 1500 tpm, soms ook hoorbaar bij het wegrijden. In de tweede versnelling accelererend langs een wand rijden met het raampje naar beneden maakt zelfs een beetje emotioneel.


[i]Edit: het woordje "accelererend" toegevoegd[/i]

arie549 (0) PRO, 16 jaar geleden

lijkt mij ook stug dat het aan de olie licht....de duurdere 5 w 40 kan er prima in...wordt ook voorgeschreven, echter bij normaal gebruik mag er ook 10w40 in wat stukken goedkoper is...

Raddraaier (0), 16 jaar geleden

Een Mazda 3 rijder met een 1.6 CiTD (PSA) motor legt het treffend uit:

[quote]Het is toerental afhankelijk en je hoort het zodra je maar iets van de motor vraagt. Bij gas los verdwijnt het helemaal.
Bij zo’n 2000-2500 toeren op de snelweg hoor je de motor prakties niet maar de ratel blijft. Als je maar iets accelereert wordt het luider. Als je cruisecontrol gebruikt kan je aan de tik goed horen wat de cruisecontrol doet. Ik kan het geluid het beste omschrijven als het gepingel van één cilinder maar dat hoeft het natuurlijk niet te zijn.
Als je flink accelereert wordt het geluid tijdelijk overstemt door de motor zelf maar zodra je ’op snelheid’ bent en de motor niet meer zo hard hoeft te werken is het weer terug.
Het maakt geen verschil of de motor warm of koud is.
Ik ben er mee naar de dealer gegaan. Een techneut heeft meegereden en geluisterd. Hij vind het ook een geluid dat niet zo hoort. Hij vertelde me dat ze toevallig die ochtend voordat ik langskwam waren gebeld door de importeur met de vraag of zij klanten hadden met dit probleem. Het is dus bij de importeur al een bekend probleem maar een oorzaak/oplossing is nog niet bekend. E.a. zal via Mazda Europe (Duitsland) en Mazda Japan uitgezocht worden. Om het ingewikkeld te maken zal Japan weer bij PSA (Frankrijk) moeten aankloppen omdat PSA de motoren aan Japan levert.
Volgens de dealer is dit probleem alleen bij de nieuwe(2007) motoren en waren de vorige diesels in de Mazda 3 geen PSA motoren maar ’eigen’ motoren van Mazda. Dan is het wel weer vreemd dat het andere bericht van iemand (zie boven) over een 2005 CiTD gaat.[/quote]
Bron: http://www.autoweek.nl/myreviewautodata....

306 cabrio (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=Raddraaier]Een Mazda 3 rijder met een 1.6 CiTD (PSA) motor legt het treffend uit:

[quote]Het is toerental afhankelijk en je hoort het enz enz.[/quote]
Bron: http://www.autoweek.nl/myreviewautodata....[/quote]
Het lijkt mij dat dit verhaal over een diesel gaat (CiTD) en jij hebt een benzine (TU5JP4), 2 totaal verschillende motoren dus.

Raddraaier (0), 16 jaar geleden

[quote=306 cabrio][quote=Raddraaier]Een Mazda 3 rijder met een 1.6 CiTD (PSA) motor legt het treffend uit:

http://www.autoweek.nl/myreviewautodata....[/quote]
Het lijkt mij dat dit verhaal over een diesel gaat (CiTD) en jij hebt een benzine (TU5JP4), 2 totaal verschillende motoren dus.[/quote]
De symptomen zijn eender.

Frank3158 (0), 16 jaar geleden

[quote=Raddraaier]De symptomen zijn eender.[/quote]
maar het gaat over een totaal anders in elkaar zittende patient!
dieselmotor is niet een benzinemotor met een paar aanpassingkjes,
en ook niet andersom.
van inlaat- tot uitlaattraject en alles ertussenin zijn het totaal verschillende motoren,
die echt NADA met elkaar te maken heben.

Raddraaier (0), 16 jaar geleden

[quote=Frank3158][quote=Raddraaier]De symptomen zijn eender.[/quote]
maar het gaat over een totaal anders in elkaar zittende patient!
dieselmotor is niet een benzinemotor met een paar aanpassingkjes,
en ook niet andersom.
van inlaat- tot uitlaattraject en alles ertussenin zijn het totaal verschillende motoren,
die echt NADA met elkaar te maken heben.[/quote]
Reden te meer om te vermoeden dat wellicht het onderblok (drijfstangen, zuigers, etc) een opdonder heeft gekregen. Er zijn twee algemene opvattingen over het (metaalachtige) geratel bij accelereren: kantelende zuigers of speling op de drijfstanglagers. Twee componenten die we ook bij een diesel terugzien. Omdat mijn kennis niet verder gaat dan luchtfilter, oliefilter en bougies heb ik de auto meegegeven om uit te laten lezen. Dat gebeurt vandaag en bij drukte morgen of van de week. Ik hou jullie op de hoogte!!

primera p11 (0), 16 jaar geleden

De eerlijkheid gebied me te zeggen dat je wel een vreemde manier van rijden hebt.
Het hele jaar rij je rustig en dan opeens krijg je het in je hoofd om in elke versnelling plankgas weg te trekken.
Het nut ontgaat me een beetje van dit soort akties.
Dat is van het ene uiterste in het andere.
Is de distributie niet een tand versprongen door dit soort akties?.
Het beste gedijt een automotor bij een gelijkmatige belasting en gebruik.

Raddraaier (0), 16 jaar geleden

[quote=primera p11]De eerlijkheid gebied me te zeggen dat je wel een vreemde manier van rijden hebt.
Het hele jaar rij je rustig en dan opeens krijg je het in je hoofd om in elke versnelling plankgas weg te trekken.
Het nut ontgaat me een beetje van dit soort akties.
Dat is van het ene uiterste in het andere.
Is de distributie niet een tand versprongen door dit soort akties?.
Het beste gedijt een automotor bij een gelijkmatige belasting en gebruik.[/quote]
Dan hoort u ook alle vakantiegangers aan te spreken die dag in dag uit woon-werk rijden en dan (foei) volbepakt met kinderen, sleurhut en al richting Zuid-Frankrijk rijden. Maar uw advies zal ik zeker in ogenschouw nemen!

arie549 (0) PRO, 16 jaar geleden

zit wat in, maar waarschijnlijk jagen deze het toeren niet zover op dat de toerenteller het rode gebied bereikt, en zullen ze wellicht ook niet na het door de bocht gaan de bak in zijn 1 klappen en dan weer vol op het gas...

zwaar belasten kan op meerdere manieren, een auto volpakken en sleurhut aan de haak ....is een heel andere belasting dan circuit rijden..!! en dat is wat jij in feite 1 maal per jaar doet..

Frank3158 (0), 16 jaar geleden

ik zit er net aan te denken,
als je met redelijke snelheid de bak in z'n 1 gooit en daarbij op de motor remt komen er waanzinnige krachten op de hele aandrijflijn vrij.
veel meer dan met volgas optrekken, en veel meer dan waarop het ding ontworpen is.

hebben we hier misschien de oorzaak gevonden?

arie549 (0) PRO, 16 jaar geleden

zou kunnen dat het de oorzaak is, dat het puur aan de verkeerde olie ligt geloof ik niet..

maar benieuwd wat er aan het licht komt na het uitlezen..overigens mochten de drijfstanglagers een knoei hebben gehad..is dit niet te wijten aan de olie..maar meer aan dit rijgedrag denk ik..

mocht er niks aan het licht komen met het uitlezen..zal er indd motorschade zijn vrees ik...

Raddraaier (0), 16 jaar geleden

Net de monteur aan de lijn gehad. Er is een druksensor (?) vervangen, de motor loopt volgens hem weer mooi en pakt beter op. De ratel is volgens hem een kwestie van revisie, wat enorm balen is. Wellicht tezijnertijd een mooi tweedehands blok op de kop tikken .... Ik heb m'n lesje wel geleerd, ik denk dat ik voor het geld een 205 GTi had kunnen kopen en daar dan track days mee doen. Vraag ik me nog steeds af waarom een onaangepaste Honda Civic er schijnbaar minder moeite mee heeft? Zie: http://www.youtube.com/watch?v=wzMcsojMH...

By the way, de monteur heeft m'n 206-je meteen APK gekeurd. Dat ging dan wel weer vlekkeloos.

arie549 (0) PRO, 16 jaar geleden

nog geen tonnetje op de klok...ik vrees dat het voor jouw verstandiger is om er een andere rijstijl op na te houden..is nogal een dure rijstijl zo...

Raddraaier (0), 16 jaar geleden

Er is inderdaad een druksensor in de inlaat vervangen, een zogenaamde MAP sensor. Ik moet eerlijk zeggen: een wereld van verschil, stationair loopt de auto warm of koud snaarstrak. Voor zover ik kan beoordelen is het geratel afwezig (althans, je moet gekke capriolen uithalen wil je het kunnen aanroepen - zoals volgas bij 1200 tpm, maar daar kan ik geen uitsluitsel over geven, omdat ik dat voor de klacht ook nooit deed). Ik vermoed zelf dat de MAP sensor door dat veelvuldige doortrekken op tilt is geraakt en dat de ontsteking daardoor op een verkeerd moment plaats vond.

Verder gaf de storingscomputer geen fouten aan en is er nieuwe up-to-date motormanagement software geflashd. De bobine is doorgemeten en de elektronische gasklep schoongemaakt. Kom ik er even met heel weinig geld vanaf ...

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Ga je hem nu weer uitproberen?.

arie549 (0) PRO, 16 jaar geleden

ja indd, ik zou nou wel ff 'testen' of ie nu goed is.......haha

Santa (0), 16 jaar geleden

Waar heb ik dit soort coureurs toch eerder gezien....??

Oh ja, Wegmisbruikers...!

"Ik ben heel zuinig op mijn 206..............."

Het tegendeel heb je dus wel bewezen. Volgens mij heb je (nog) wat te weinig gevoel voor techniek. :o

Jouw rij"stijl" vergelijken met die van iemand met een sleurhut aan zijn haak gaat in het geheel NIET op.

Je hebt in ieder geval een dure "hobby"!

Santa (0), 16 jaar geleden

[quote=Raddraaier]Vraag ik me nog steeds af waarom een onaangepaste Honda Civic er schijnbaar minder moeite mee heeft?[/quote]
Een 206 1.6 16V vergelijken met een Honda Civic Type R.....
En ik vraag me al lang niet meer af waarom er geen appels aan een perenboom groeien.....?

Heb dat filmpje ff bekeken. Brrrrrr, echt een goede coureur!
Petje af.........

Zeer goed voorbereid, zet daarom al rijdende zijn binnenspiegel nog ff goed.
Houdt steeds de pook beet met 1 hand en stuurt met het andere handje...
Dat zie je de pro's toch anders doen!

Schakelt niet maar ramt hem in de versnelling. Je hoort het mechaniek protesteren!
Vervangt ook zeker na elke race de bak en koppeling zoals de pro's..?

Bovendien kijkt hij niet goed en schakelt regelmatig te laat terug waardoor hij met 1 handje aan het stuur IN de bocht moet terugschakelen.....

Ja, je moet vooral een voorbeeld nemen aan zulke chauffeurs!

Ennuh....... al wel eens in zo'n 205 GTI rondjes gedraaid en op snelheid in de bochten het gas eens losgelaten?

Nee? Oefen dan eerst nog maar ff voorzichtig................

arie549 (0) PRO, 16 jaar geleden

hmmmmmmmmmm, ze kunnen zo lekker kwispelen met het kontje bij gas los in een fijne bocht...

Santa (0), 16 jaar geleden

Daarbij vergeleken is een dikke dame met een enorm achterwerk die de "twist" doet, helemaal niks...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum