Peugeot 806: 2.0i MAP-sensor slangetje gescheurd - loopt niet meer

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0i

Met auto naar APK geweest. Auto reed gewoon al die tijd al 2 jaar prima. Uitlaatgas was onjuist. MAP-slangetje was op einde boven gescheurd. Door monteur ingekort.
Auto ging daarna richting huis meteen steeds slechter lopen. Niet meer starten, stotteren, hoog/laag lopen. Nieuwe MAP-sensor geplaatst. Gasklephuis los gehad. Stappenmotor omgewisseld.
Auto start nu weer, loopt dan even netjes en gaat na 2 sec. helaas ook weer netjes vanzelf uit.
Na starten blijft de STOP knipperen. Bij uitgaan is de brandstofpomp te horen alsof die nog wat probeert te doen aan het daadwerkelijke uit gaan.
Heb er een filmpje van. Zal dat nog toevoegen.

Grotere druk op MAP-sensor met ingekort slangetje lijkt een rol te spelen / was het verander-moment.
Zal nog eens naar de lengte en doorstroom slangetje kijken.
Benieuwd of het op te lossen is en welke oorzaak hier speelt...

Mike38

Geplaatst door Mike38 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 806? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

aan het slangetje zou het niet direct kunnen liggen. hier staat namelijk vacuum op, stationaair ongeveer 0.3bar absolute druk en op toeren wil dat bij volgas 1bar zijn, gelijk aan wat we buiten de auto hebben.
dus grotere druk op de sensor lijkt me sterk.
hij krijgt nu informatie door van wat de druk echt is.

je zou anders kunnen proberen om de slangetje weer af te halen en kijken of dan het probleem weg is.
tevens kijk ook de nippel op de spruitstuk of deze niet ver vervuild is. hierdoor blijft de vacuum te lang aanwezig in de slang waardoor de inlaatspruitstuk de druk al hoger ligt dan in de slang. en dus systeem verkeerd reageert.
dat kan nartuurlijk wel zo zijn.

aan de hand van deze sensor kijkt hij samen met de toerental van de motor wat de mogelijk hoeveelheid lucht is dat hij binnen krijgt, daarop past hij de inspuiting op aan.
heb je teveel vacuum in de slang (of loopt de druk niet snel genoeg weg) dan kun je hebben dat hij moeilijk loopt. verminderde vermogen. computer weet niet dat je vol gas geeft.
als je slangetje eraf hebt dan geeft hij maximale inspuiting. gevolg hogere brandstofverbruik onder andere

Mike38 (0), 10 jaar geleden

Met slangetje los start 'ie helemaal niet.
Vroeg het nog aan een wegenwacht die ik tegen kwam en die dacht dat het aan het transponder signaal van de startblokkering kon liggen.
Dat schijnt vanaf 1995 op auto's te zitten...?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 806 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum