Peugeot 306: 306 1993 kdx 1.4 loopt warm: waterpomp?

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1400

Vrienden,
mijn 306je rijdt als een zonnetje, vanochtend liep de temp spontaan op tot 110 graden met " Stop" melding in dashboard, loopt langzaam weer terug en schiet dan weer omhoog...vin? kachelthermostaat? waterpomp? als waterpomp niet goed werkt blijft de kachel/blazer in de auto op zn heetste stand dan koud/lauw? hoe check je zoiets? of zou de kachel/blazer toch warm moeten lopen als de pomp niet werkt zonder circulatie?

geen waarneembare lekkage of vervuiling koelsysteem, blijft vol en op druk, geen overdruk. auto zit vlak voor zn distributievervanging.

weet iemand of je voor vervanging van de waterpomp de distributieriem eraf moet halen en hoe zo'n waterpomp verwisseld moet?

heb een handleiding voor het wisselen van de distributieriem met boutjes door poelies, 2 rechterhanden maar vroeg me af of zoiets alleen door de garage kan worden gedaan of dat ik met een klein oprijbruggetje zoiets kan doen...

n.b. recent vervangen: gasklephuis incl positiesensor & stappenmotor & sensor/kabels waren blank gerot: afgetaped. werkte daarna goed / lijkt los te staan van huidige probleem...geen mogelijkheid tot uitlezen...

alle tips welkom
thx
Case

case1545

Geplaatst door case1545 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

case1545 (0), 13 jaar geleden

update: heeft geen airco: loopt echt warm, ook stationair, dus wellicht mechanisch probleem geen sensor/thermostaat. maakt zingend geluid met af en toe geratel/getokkel onderaan aan distributieriemzijde. vraag me af of ik er wel de garage mee haal, misschien toch beste ter plekke te doen...help...

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Haha paniek! Met enige handigheid en verstand van dit soort zaken is er eigenlijk geen gemakkelijker te vernieuwen distributie-riem als van deze TU-motoren. Zeker bij 306 heb je een (kleine) zee van ruimte. Verstandig is om toch de distributie incl. waterpomp als eerste te controleren. Zeker na je laatste update!! Het kan zijn dat toch de lagering van de waterpomp het begeven heeft en daardoor de waterpomp niet goed meer werkt met oververhitting als gevolg.
Sowieso verstandig om de waterpomp tegelijk met de distributieriem incl. spanrol te vernieuwen.

case1545 (0), 13 jaar geleden

dank je Hans! dat geeft de burger moed.

weet je misschien hoe je kunt zien of de koppakking (ook) lek is? kleurt dan het koelwater of is het zichtbaar aan de olie?

net gebeld met locale Peugeot garage en quote gekregen van € 350 ex btw, daarna via onderdelensite afhankelijk van type waterpomp incl distributieset en spanrol tussen de € 90-110 incl btw. voor die 250 verschil ga ik het er zelf op wagen.

mocht iemand nog tips hebben waar op te letten (dit wordt mn eerste...) houd ik me aanbevolen. zag heel interessante tips op http://www.peugeotlogic.com/workshop/wsh... mbt positiegat krukaspoelie maar begrijp niet helemaal wat ze bedoelen (eerst beneden vastzetten dan boven..?) en of dat ook voor mijn versie geldt...begreep uit de haynes manual wel dat je de beide wieltjes met een boutje kunt vastlocken daarna riem vervangen. kreeg van kennis de tip op te passen dat ie goed op spanning moet staan omdat ie anders verspringt. ga gezien het donkere weer eerst batterijtjes halen voor mn zaklamp om de riemtanden te tellen en de waterpomptanden te tellen en de boel te bestellen.

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

De link in je bericht hierboven betreft een andere peugeot motor, namelijk de XU. Jij hebt TU motor, en is nog simpeler. Zoek eens op TU3M.

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

http://img269.imageshack.us/img269/4992/...

Nog iets voor je gevonden. Betreft hier een 106, maar ook TU3, dus deze uitleg kun je 1 op 1 gebruiken.

Afbeelding 10 + uitleg 9 mag je overslaan.

case1545 (0), 13 jaar geleden

dank voor de leesbare montagevolgorde & plaatje. inderdaad nr 10 zuigerveersamendruktang lijkt me een frans peugeotgereedschapskistwoord :-)
las net op n franse site - http://www.planete-205.com/forum/viewtop... - (goede fotos!) dat je de riem op de lange (niet-spanrol-)zijde na spannen nog 45graden moet kunnen buigen/torderen.

dat het verstandig is de oude riem te markeren met stipje tippex op de zijkant op 2 vaste referentiepunten (bij nokkenaspoelie/riemzijde en krukaspoelie/riemzijde en deze markering over te nemen op de nieuwe riem ter controle en dat je voor je de motor aanslaat hem het beste 2 rondjes met de hand kunt draaien en dan nog een keer de markering controleren.

ik begrijp inmiddels waar ik de nokkenaspoelie vast kan zetten: maar waar zit het gaatje/vastzetpunt voor de krukaspoelie? in de poelie of aan de bakzijde? anyone...

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Ja dat zijn inderdaad duidelijke en bruikbare foto's. Ook de 45graden buigen/torderen na spannen kun je gebruiken als goed alternatief.
De blokkering van de onderzijde (krukas) is de lastigste. Deze zit aan de voorzijde van het blok aan versnellingsbakzijde in het motorblok beetje verstopt haaks op de uitlaatvoorpijp. Ik dacht 6mm pen die dan via dit gaatje in de betreffende vliegwiel-uitsparing valt. Uiteraard na aanbrengen van de pen even controleren d.m.v. op handkracht krukas proberen te draaien of de pen inderdaad het vliegwiel blokkeerd.

case1545 (0), 13 jaar geleden

mbt volgorde locken poelies:
dus eerst nokkenaspoelie vast dan krukaspoelie? zo valt de krukas/vliegwieluitsparing in een van de vele tandjes van het vliegwiel of zit er maar 1 gaatje in het vliegwiel? zoals bij nokkenas poelie in 1 specifiek gat in blok..?

citr/peug monteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

er is maar 1 gat, dit past precies, dus kan wat lastig zijn om de pen erin te krijgen

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Oké...de laatste voor het slapen gaan. Er zit een speciaal gaatje in het vliegwiel voor de blokkeerpen. Wat ik meestal doe: je draait de krukas op handkracht met de draairichting van de motor mee zover rond dat de het gaatje in het nokkenas-tandwiel zo'n beetje net vóór het pas-gat zit, dan zit je voor de onderste blokkering ook zo'n beetje in de buurt. Pen in onderste gaatje in de "ready to go" stand, en dan door voorzichting doordraaien eerst het onderste blokkeer-gat in vliegwiel opzoeken. Als deze goed zit, kun je nu de nokkenas-pen ook correct plaatsen.
Welterusten.

case1545 (0), 12 jaar geleden

Is gelukt, auto rijdt prima, was nog geen halfuurtje werk. Volgende probleem dient zich alweer op, maar goed, het blijft een Franse auto. dank voor de hulp.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum