close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 306: Dashboard valt spontaan uit tijdens rijden ?

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Hoi Allemaal

Ik heb een dringende oplossing nodig voor onderstaand probleem:
Sinds enige tijd vallen mijn wijzers van het dashboard spontaan uit. (snelheidsmeter, toerenteller en benzinemeter)
Bij het opnieuw aan en uit zetten van het contact gaan de tellers het meestal wel weer doen...

Wat ik zelf al gecheckt heb:
- Accu (polen zitten goed vast, geen slechte contacten)
- Bekabeling (alle kabels die in het zicht zaten doorgemeten en gecontroleerd)
- Contactslot ( met olie soepel gemaakt)
- Relais gecontroleerd (voor zover dit kon)

Het is een totale willekeur of hij wel of niet werkt.... en ik wil er eind van de week mee naar Oostenrijk rijden :S
Kent iemand het probleem of kan iemand mij op weg helpen?

Geplaatst door

frankovitsch (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

heb je accupolen ook goed schoongemaakt
ontdaan van roestige uitstralling en kalk eventueel van een oude kapote accu
tevens massa gecontroleerd op beschadiging

tevens als je doorrijdt komen de wijzers dan plots terug
of is het echt de enige manier om contact uit te zetten en dan opnieuw starten de enige oplossing

maar blijft de rest wel werken
want in de instrumentenpaneel komt verschillende massa's aan (waaronder 2 niet naar bovengenoemde gaan)
1 gaat daar een ecu die dan bovengenoemde aanstuurt
tevens ligt de ecu via zekering naar hoofdzekering naar accu
dus zal het contactslot niet zijn, tenminste de stroom zou er dan niet door heen lopen
kan zijn dat alleen de contactslot een stuurstroom geeft voor het activeren van de unit en dat hij via de andere draad de stroom pakt

als je met een werkende klok op vakantie wil gaan zou het slimste zijn om de auto zo snel mogelijk bij een dealer neerzetten zodat hun kunnen kijken
want anders ben ik bang dat het niet gaat lukken om op deze manier voor het einde van de week lukt,
tenzij je een navi meeneemt en op die betreffende snelheid indicatie op gaat rijden, MAAR PAS OP als je dit doet,
het probleem is dat navi de exacte snelheid probeert weer te geven dit kan een afwijking spontaan geven
rij dan 115 op navi en je zult 120rijden op klok, tevens verliest hij de snelheidsgegevens als je in een tunnel zit

maar het kan ook iemand zijn dit het ook heeft meegemaakt en de oplossing zo weet

Hoi TruckerOwerner,

Ondertussen 2 avonden heel m'n auto uit elkaar gehaald omdat ik 't simpelweg niet kon hebben dat ik het probleem niet kon vinden.
Omdat ik zelf in de electronica-ontwikkeling zit vond ik dat 't op te lossen moest zijn.

Vanaf de accu elk circuit doorgemeten en we kwamen uiteindelijk bij het instrumentenpaneel zélf uit.
Deze heb ik vervolgens gedemonteerd en hélemaal uit elkaar gehaald tot ik 1 print in m'n handen had :)

Daarna met een Scope de print doorgemeten en elke keer als het kristal van de microprocessor even kortsloot "her-calibreerden" de tellers zich weer. Omdat de storing spontaan optrad hebben we alle ingangssignalen nagemeten van de 2 connectors op de achterijde. Nadat de storing spontaan optrad bleken álle signalen op de connectoren nog steeds hetzelfde te zijn.. conclusie: het moet voor 99% zeker in de print zelf zitten.

Nu ga ik toch maar met het huidige paneel op vakantie, vanavond met de TomTom even de meters opnieuw "calibreren" (oftewel de wijzers weer goed zetten :)...

Ps. klein pluspuntje: de temperatuurmeter van de motor bleef altijd steken op 70 graden. Nu blijkt dat het "velletje" achter de km'teller iets gebold te zijn. Door de wijzer iets naar voren te trekken geeft de meter weer 90 graden aan :)

In ieder geval bedankt voor de moeite om een reactie te geven, was zeer zinvol omdat ik zo e.e.a. kon uitsluiten!


Groetjen!

frankovitsch 0

13 jaar

als je met tomtom rijdt dan wel een marge onder gaan zitten zoals ik eerder voor heb gewaarschuwd
moet zeggen dat mijn km-teller exact goed weergeeft
215op garmin navi als top geregestreerd en op tripcomputer 217, (ff in duitsland kijken wat hij weer kon geven en afwijking was, dit viel bij mij mee, maar 406 kan het zo zijn als ik het aangaf, dus pas op)
maar dat is net dat piekje wat navi dan niet op vangt

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.