Peugeot 306: Mistlampen voor

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Sinds aankoop (vorig jaar) erger ik me er al aan dat er wel mistlampen in m'n 306 zitten, maar dat ze het niet doen. Vandaag eindelijk maar 's aan de slag gegaan en eraf gehaald. Wat blijkt: niet aangesloten. Iemand heeft ooit de draden doorgesneden, de losse draad met een tie-wrap aan de lampen vastgemaakt en weer terug gezet. Het andere losse uiteinde "naar de auto" bungelt er gewoon los in.

Omdat de uiteindes aan de auto-zijde nogal kort zijn, is het het beste om gewoon de hele bedrading opnieuw te trekken, alleen is het dus dit waarvoor ik wel wat hulp kan gebruiken. Hoe leg je op de makkelijkste manier de kabelboom waar de mistlampen voor bij zitten bloot? Dus waar loopt die precies langs etc.?

Wat me ook opviel is dat er in de buurt van de mistlampen linksvoor een witte en rechtsvoor een bruine connector zitten. Ik heb nog geprobeerd of dit misschien nieuwe aansluitingen voor de mistlampen zijn, maar bij het inschakelen van de mistlampen komt hier geen spanning op te staan. Waarvoor zouden deze connectoren kunnen zijn?

Alvast enorm bedankt!

Ivo

ScubaHood

Geplaatst door ScubaHood (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

jan5047 (0) PRO, 13 jaar geleden

verleng toch gewoon je draden met kabelverbinders

ScubaHood (0), 13 jaar geleden

[quote=jan5047]verleng toch gewoon je draden met kabelverbinders[/quote]
Wist niet dat je kwaad werd ;-)

Maar het probleem is dat die uiteindes aan de autokant veel te ver weg zitten en ik er dus niet fatsoenlijk bij kan om ze te verlengen. En als ik dan toch de boel open moet gooien om er bij te kunnen kan ik net zo goed de hele kabel vervangen, toch? En tja, Pietje Precies dat ik ben doe ik dat dan wel 't liefst via het pad dat de originele kabels ook volgden... Toegegeven, dat is een matige tic van me ;-)

Toevallig ook nog inzichten over die witte en bruine connector?

Alvast bedankt!

jan5047 (0) PRO, 13 jaar geleden

hallo zeg kwaad pas dan maar op dan trek ik heel je bedrading eruit (sorry ik ben helemaal niet kwaad) maar ik dacht dat je gewoon goed bij de uiteinden kon komen vandaar ook mijn antwoord op zo'n manier,maar zijn het orginele kabels of zijn ze later toegevoegd, misschien op desloop kijken of bij een dealer vragen
gr jan

ScubaHood (0), 13 jaar geleden

Ik waardeer uiteraard de hulp, maar de vraag was wat de route is die die kabel aflegt, níet hoe ik aan nieuwe kabels kan komen ;-) En of het de originele kabels zijn of andere die zijn doorgesneden lijkt me weinig relevant? Het lijken me (kan niet nakijken of het blauwe connectoren zijn omdat ik de schroeven achterop de mistlampen nog niet los krijg) in ieder geval originele draden, aangezien ook het dashboard alle relevante schakelaars e.d. al had en het er niet "achteraf aangesloten" uitziet.

Maar goed... De enige oplossing zal wel zijn om gewoon toch te proberen bij die korte afgeknipte kabel te komen en zijn route naar de zekeringkast/relais te volgen en 'm tegelijkertijd te vervangen.

Desalniettemin nog steeds nieuwsgierig naar wat die andere twee connectoren zijn...

Masson (0) PRO, 13 jaar geleden

Heb je een beetje verstand van electro? en de schakeling ervan? Ik zou niet allemaal met kabelbomen gaan knoeien. Ik zou gewoon een paar draden langs de kabelboom leggen en onder het dashboard aan de bekabeling van de schakelaar maken. Niet echt een mooie oplossing. Maar wel 1 die snel, makkelijk en goed is.

ScubaHood (0), 13 jaar geleden

Ik zou voldoende kennis moeten hebben ja... En inderdaad... Het alternatieve plan was al om gewoon met tie-wraps de nieuwe bedrading langs andere bekabeling te gooien, dus daar ga ik dan maar voor.

Toch nog wel steeds benieuwd naar die mysterieuze connectoren die er nu hangen...

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Helaas staan de schema's voor dit (1ste) model 306 niet on-line. Gezien de opbouw van de bedrading en schema's van destijds, is het misschien mogelijk om dit te achterhalen als je de draadnummertjes even hier plaatst. De draadnummertjes staan vast ergens op de draad op meestal kleine afstand van de stekkers. De nummers geven in dit geval de groep aan. Dus bijv. groep verlichting, groep ruitenwissers/sproeiers enz.

Masson (0) PRO, 13 jaar geleden

Als je het echt origineel wil proberen, kan je altijd een dealer bellen en vragen of ze een schema kunnen mailen/faxen. Weet niet of ze ertoe bereid zijn i.v.m. het feit dat je particulier bent. Het leuke aan de originele bedrading van peugeot is dat kleuren en nummers van de kabels bij elke connector veranderen. Dus als je bij de mistlamp begint heeft de draad een andere kleur als bij de schakelaar. Ondanks dat deze op een tekening wel aan elkaar zitten. Alleen een schema van peugeot laat dit zien.

(PS: Er hangen wel vaker losse connectors onder een auto. Vaak 1 kabelboom voor meerder uitvoeringen. Dus wie weet zit er bij jou een optie niet op die de kabelboom wel zou ondersteunen)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.