close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 306: 306 XN loopt te warm

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Hallo iedereen,

Zoals in het onderwerp beschreven, wordt mijn 306 te warm. Met te warm bedoel ik dat de meter echt in het rood loopt. Over het algemeen blijft de meter bij het eerste rode streepje staan, soms loopt 'ie ook verder echt het rood in (in de file bv.), waarna de fan aanslaat en de temp weer iets terugloopt.

De temp loopt ook vrij hoog op tijdens normaal gebruik. Als ik bv. 120 rijd op de snelweg staat het metertje al bij het eerste rode streepje. Als ik dan terugzak naar 100 of nog langzamer, dan loopt de meter ook wel weer iets terug. Wanneer ik op benzine rijd, is dit hetzelfde resultaat, al is de temperatuur misschien een paar graden lager.

Ik heb recentelijk de koelvloeistof vervangen, alsmede de thermostaat, maar dit heeft helaas niet geholpen. De radiateur vertoont geen lekken. Wel lijkt het alsof deze te koud is ten opzichte van de motortemperatuur (motor is 110 graden (volgens meter), maar ik kan m'n hand toch een paar seconden op de radiateur leggen voordat het pijn gaat doen).

Ik ben nu al enkele dagen op zoek naar een oplossing, ook hier op het forum, maar alles wat ik heb gelezen begint nu een beetje te draaien, dus ik hoop dat er hier mensen zijn die een oplossing hebben en mij kunnen helpen de dingen weer even op een rijtje te zetten. Wel wil ik opmerken dat ik niet super veel van auto's afweet, maar met de juiste uitleg kan ik ver komen.

Zelf zit ik aan de volgende dingen te denken:

- verstopte radiateur
- temperatuursensor kapot

Als de radiateur verstopt zou zijn, hoe ontstop ik deze dan het beste?

De sensoren... Dit gedeelte is mij niet helemaal duidelijk. Er zit een sensor rechtsboven op m'n radiateur (als je aan de voorkant van de auto staat) en er lijkt er eentje rechts op m'n motorblok te zitten.
Die op mijn radiateur lijkt mij de koelwater temp sensor, want als ik de sensor loshaal en doorlus, begint de fan direct te draaien.
Maar wat is dan die sensor op mijn motorblok?
En aan de hand van welke sensor wordt de temperatuur op mijn metertje weergegeven?

Wellicht ook het vermelden waard, al lijkt dit een algemene Peugeot kwaal te zijn, is dat de wagen met een warme motor niet op benzine wil starten. De startmotor draait wel, maar de motor slaat niet aan, totdat de gastank aanklikt. De wagen start dan dus uiteindelijk op gas.

Ik hoop dat er iemand is die mij verder kan helpen... :)

Geplaatst door

Myszek (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Vergeet die sensoren en spoel de radiateur maar eens goed door of vervang hem door een andere.

Beunhaas 1035
badge vip badge

17 jaar

doe eerst eens een goede test om te weten te komen of radiateur verstopt zit
laat de motor warm draaien tot ventilator aangaat geef dan gas ±2 a3000 toeren en kijk of de ventilator uitslaat als dit niet het geval is duidt dit op een verstopte radiateur
blijf hiermee niet doorrijden omdat dan de koppakking defct raakt

andreas08 0
badge

17 jaar

Een motor heeft over het algemeen een ideale bedrijfstemperatuur van ongeveer 90 graden. De smeereigenschappen van de olie zijn bij die temperatuur optimaal waardoor het rendement optimaal is. De elektronica zorgt er via regelkleppen en sensoren voor dat de temperatuur beinvloed wordt. Als het vriest en je start je motor dan is het belangrijk dat deze zo snel mogelijk op temperatuur komt. Een regelklep zal in dat geval de circulatie naar de radiator blokkeren, als de motor (te) warm wordt gaat deze weer open om het koelwater af te koelen. Als de rijwind niet voldoende is om de radiator af te koelen (omdat je stilstaat in de file) dan wordt dat ook opgepikt door een sensor die de ventilator aanstuurt.

De temperatuursensor bij je motorblok meet de koelwatertemperatuur en met deze informatie wordt onder andere de circulatieregelklep bediend. De temperatuursensor op je radiator is waarschijnlijk alleen voor de ventilator.

Ik zou beginnen bij het begin.

1.) je geeft aan dat je je koelwater vervangen hebt. Het zou kunnen zijn dat je dit niet goed gedaan hebt en dat er nog ergens een grote luchtbel in je systeem zit. Een luchtbel koelt natuurlijk voor geen meter dus die moet er uit door de boel te ontluchten. Hiervoor zijn er op een aantal punten ontluchtingsnippels opgenomen in het koelcircuit.

2.) Meet het signaal van je sensoren eens goed door. Met een OBD lezer kan je precies zien welke temperatuur uitgelezen wordt door de autocomputer. Als deze temperatuur duidelijk niet klopt dan weet je dat je toe bent aan een nieuwe sensor. Ik heb zelf een keer een kapotte koelwatertemperatuursensor gehad en die gaf alleen nog maar een signaal af dat het koelwater 20 graden was terwijl het veel heter was. Hierdoor werd er ook extra benzine ingespoten om de motor op temperatuur te krijgen. (Choke functie bij oudere auto's) Hierdoor liep de motor veel te rijk en dit kon je ook zien aan een roetzwarte zwarte uitlaat.

3. Check de criculatie. Een verstopte radiator is een mogelijkheid maar controleer je slangen ook eens. als er een dichtgedrukt zit of geknakt is heb je ook geen circulatie meer. Een radiator van de sloop zit er zo in.

TrafficBandit 0

17 jaar

Dank jullie wel voor je snelle reacties.

Andreas, jouw methode om te testen gaat me denk ik niet lukken. De fan slaat zo laat aan (pas halverwege het rode op mijn teller). Ik krijg deze situatie dus ook alleen maar in de file op een hete dag. File is nu misschien wel te vinden, maar heet is het niet :P

Bandit, het koelwater zou luchtvrij moeten zijn. Een universele garage heeft mij verteld dat wanneer er vloeistof uit de ontluchting van kachelradiateur kwam, zonder lucht, het systeem luchtvrij is. Klopt dit?
De temperatuur kan ik zelf niet uitlezen, maar ik moet toch langs de dealer, dus laat ik ze gelijk dat even doen. De slangen zien er goed uit, maar voor de zekerheid loop ik ze nog een keertje langs.


Ik zit er toch ook aan te denken om zo naar de sloop te rijden en een andere radiateur er in te zetten. Voordat ik daar weer tijd voor heb is volgend weekend en om nou weer een week zo te blijven rijden heb ik ook niet echt zin in.

Wat is volgens jullie de kans dat het probleem verholpen is met een andere/nieuwe radiateur?

Myszek 0

17 jaar

[quote=TrafficBandit]Een motor heeft over het algemeen een ideale bedrijfstemperatuur van ongeveer 90 graden. De smeereigenschappen van de olie zijn bij die temperatuur optimaal waardoor het rendement optimaal is. De elektronica zorgt er via regelkleppen en sensoren voor dat de temperatuur beinvloed wordt. Als het vriest en je start je motor dan is het belangrijk dat deze zo snel mogelijk op temperatuur komt. Een regelklep zal in dat geval de circulatie naar de radiator blokkeren, als de motor (te) warm wordt gaat deze weer open om het koelwater af te koelen. Als de rijwind niet voldoende is om de radiator af te koelen (omdat je stilstaat in de file) dan wordt dat ook opgepikt door een sensor die de ventilator aanstuurt.

De temperatuursensor bij je motorblok meet de koelwatertemperatuur en met deze informatie wordt onder andere de circulatieregelklep bediend. De temperatuursensor op je radiator is waarschijnlijk alleen voor de ventilator.

Ik zou beginnen bij het begin.

1.) je geeft aan dat je je koelwater vervangen hebt. Het zou kunnen zijn dat je dit niet goed gedaan hebt en dat er nog ergens een grote luchtbel in je systeem zit. Een luchtbel koelt natuurlijk voor geen meter dus die moet er uit door de boel te ontluchten. Hiervoor zijn er op een aantal punten ontluchtingsnippels opgenomen in het koelcircuit.

2.) Meet het signaal van je sensoren eens goed door. Met een OBD lezer kan je precies zien welke temperatuur uitgelezen wordt door de autocomputer. Als deze temperatuur duidelijk niet klopt dan weet je dat je toe bent aan een nieuwe sensor. Ik heb zelf een keer een kapotte koelwatertemperatuursensor gehad en die gaf alleen nog maar een signaal af dat het koelwater 20 graden was terwijl het veel heter was. Hierdoor werd er ook extra benzine ingespoten om de motor op temperatuur te krijgen. (Choke functie bij oudere auto's) Hierdoor liep de motor veel te rijk en dit kon je ook zien aan een roetzwarte zwarte uitlaat.

3. Check de criculatie. Een verstopte radiator is een mogelijkheid maar controleer je slangen ook eens. als er een dichtgedrukt zit of geknakt is heb je ook geen circulatie meer. Een radiator van de sloop zit er zo in.[/quote]
80% irrelevante blabla
De genoemde regelklep is gewoon de thermostaat en die wordt echt niet door een sensor aangestuurd, bovendien is tie vernieuwd (lezen)
De doorstroming van het koelwater is belemmerd, met de opmerkingen over slangen en luchtbellen ben ik het wel eens, overigens verdwijnen luchtbellen bijna altijd vanzelf naar het expansievaatje.

Beunhaas 1035
badge vip badge

17 jaar

Wellicht heb je hier nog wat aan, het is welliswaar niet voor een 306 maar voor een 406 maar goed misschien zitten er nog goede tips in:

1st re-alise your lowered coupe means your fat little hands wont fit under the car to remove the splash gaurd / belly pan :cry:
[img]http://i29.photobucket.com/albums/c291/p...[/img]
struggle for a while then pull out the gaurd by removing 2x10mm bolts and slacken 1x10mm in the center, then 2x pusn n twist clips infront of
each wheel, lay out your tools, rad and splash gaurd so that you cant quite reach or find anything you might need
[img]http://i29.photobucket.com/albums/c291/p...[/img]
unclip the pipes that run accross the top of the rad and remove the clips
[img]http://i29.photobucket.com/albums/c291/p...[/img]
remove the pipe from the top left of the rad by undoiong the jubilee clip
[img]http://i29.photobucket.com/albums/c291/p...[/img]
remove your airbox to give a bit more space - undo the inlet jubilee clip and unclip the pipes that run along the side of the box then pull the box
up and it should unclip from the battery box
[img]http://i29.photobucket.com/albums/c291/p...[/img]
remove the top pipe from the rad inlet by nipping the spring clip and pulling it out
[img]http://i29.photobucket.com/albums/c291/p...[/img]
this is where you get a wet hand as we're doing this the cowboy way and haven't drained the system
[img]http://i29.photobucket.com/albums/c291/p...[/img]
remove the lower pipe in the same way and then the final pipe underneath that, i had to lift the rad out with the bottom pipe on as i
couldn't fit my hand in to remove the clip, the rad is removed by pulling up the 2 clips at either end and then lifting it up.
lay the old rad next to the new one and think sh*t that things been leaking for a while :oops:
[img]http://i29.photobucket.com/albums/c291/p...[/img]
remove the pooh that has built up between the aircon rad and the old rad
[img]http://i29.photobucket.com/albums/c291/p...[/img]
fit the lower pipe to the new rad and put it in place it is held by 2 pegs at the bottom and 2 clips at the top, fit all the pipe back on and undo the
bleed valve at the right hand end
[img]http://i29.photobucket.com/albums/c291/p...[/img]
remove the top engine cover so that you can get to the stat bleed screw, the cover is held by 6 push and twist clips (turn 90degrees to release)
[img]http://i29.photobucket.com/albums/c291/p...[/img]
undo the allen head bleed screw from the top of the stat housing
[img]http://i29.photobucket.com/albums/c291/p...[/img]
use an old 2.0L coke bottle to make a raised header tank by cutting off the bottom and building out the neck with gaffa tape untill it seals in the
existing header tank
[img]http://i29.photobucket.com/albums/c291/p...[/img]
undo the heater matrix bleed screw which is right neer the bulk head
[img]http://i29.photobucket.com/albums/c291/p...[/img]

fill the tank with either 50/50 mix antifreeze and water or like me use neet anti freeze because you can pinch it from work and you dont have to
walk to the house to get water
[img]http://i29.photobucket.com/albums/c291/p...[/img]
once the tank has stopped taking water fill the bottle up and let it bubble away with the bleed screws open untill the bleed screw flow with
antifreeze and no air and shut them one by one (lowest first)

with the bottle still full start the engine and to get it to heat up quickly by pulling out the throttle cable a bit so it runs at around 2K, in my case i
couldn't move the clip because my throttle cable is w4nked so i used a set of mole grips :roll:
[img]http://i29.photobucket.com/albums/c291/p...[/img]
keep the car at these revs untill the cooling fans have cut in and stopped
[img]http://i29.photobucket.com/albums/c291/p...[/img]
the systems is now bled and all sorted, remove the bottle and re-fit the tank cap, the system is "over full" but this is because it is hot and it
should return to normal level once it has sat in the pub car park for a while 8) clebrate with a few pints and then talk the missus into driving
you up to portman road (using her car!!) to watch the chillis play

TrafficBandit 0

17 jaar

Even een update:

Ik ben zojuist bij de dealer geweest. Er bleek toch lucht in het koelsysteem te zitten :dumb:. Slangen zijn allemaal OK.

Hoogst waarschijnlijk is het toch de temperatuursensor. Deze wijkt namelijk een graad of 25 af van wat er wordt gemeten met een externe thermometer. OK, er zal normaal gesproken wel iets verschil inzitten tussen de interne en de externe temp., maar zoveel is toch teveel van het goede bij een stilstaande auto.
Tijdens het meten van de temp. bleek dat de fan ook mooi op tijd aansloeg (gemeten op de externe thermometer), dus dat het water niet goed de radiateur ingaat en niet goed bij het thermocontact komt lijkt bijna uitgesloten.

Helaas hadden ze geen nieuwe sensor op voorraad. Deze ga ik maandag bestellen, dinsdagochtend ophalen en dan dinsdagavond hopen op droog weer.... :). To be continued....

Myszek 0

17 jaar

Hij loopt dus helemaal niet warm.

Beunhaas 1035
badge vip badge

17 jaar

Update 2:

Vanochtend de sensor op kunnen halen (de bestelling was een dag vertraagd).
Ik weet niet of ik er vanavond nog mee aan de slag ga of dat ik dat zaterdag doe. Ik laat in ieder geval de uitkomst weten!

Myszek 0

17 jaar

Als je aan die klus gaat beginnen zorg dan dat je iets bij de hand hebt om je koelwater bij te vullen. De sensor zit direct in een koelwaterkanaal gemonteerd, als je de sensor er uit draait dan kan het zijn dat er ook meteen koelwater uit loopt. (Gebeurt in ieder geval bij de 406) Vervelender is dat je ook meteen weer lucht in je systeem hebt zitten als er water uit loopt. Koelwater bijvullen en weer even ontluchten dus als je klaar bent.

TrafficBandit 0

17 jaar

Goed nieuws!

De sensor vanochtend vervangen en het probleem is verholpen. Het was dus inderdaad niet de motor die te warm werd, maar de sensor die verkeerde waardes doorgaf.
Iedereen hier bedankt voor de tips die ik heb gekregen!

//Edit: Er kwam, tegen verwachting in, geen koelwater naar buiten bij het verwijderen van de sensor. Wel even ontlucht, maar er zat maar een minimale hoeveelheid lucht in.

Myszek 0

17 jaar

Mooi dat het gelukt is !

TrafficBandit 0

17 jaar

Helaas heeft het verhaal nog een staartje gekregen :(

Gisteravond tijdens het remmen zie ik ineens mijn metertjes heel vreemd heen en weer gaan en de temp meter slaat ook weer abnormaal hoog uit. Dit ging samen met een klikje van onder m'n dashboard.
Zojuist naar m'n werk gereden. Bij het remmen schiet de temp meter als een gek omhoog en m'n radio valt even uit. Dit zelfde is ook als ik m'n richtingaanwijzer aanzet of m'n electrische ramen bedien. Ook valt de dashboard verlichting bijna uit.

Het lijkt mij dat de accu z'n beste tijd heeft gehad, maar starten gaat zonder problemen. En dat klikje, wat moet ik daar van denken? Toeval, of sluiting?
Wat denken jullie?

Myszek 0

17 jaar

Lijkt wel of er ergens een slechte massa verbinding zit.

Hans

Hans4037 0
badge

17 jaar

Tja, hoe ga ik daar achter komen? Ik zou echt niet weten waar dan te beginnen....

Myszek 0

17 jaar

Te vroeg gejuigd, helaas. Zijn deze problemen nou nieuw, of heb je die al eerder gehad ?

Laat de auto stationair draaien en friemel wat met alle bedrading die je kan vinden, gewoon een beetje heen en weer bewegen. Als je op een gegeven moment rare dingen ziet gebeuren dan heb je waarschijnlijk de kabel met het probleem te pakken. Controleer in ieder geval de massaverbindingen en je accupolen eens goed. Even goed schoonmaken en contactsspray doet wonderen.

[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Gr...[/img]

Maar als deze problemen pas opgetreden zijn nadat je je temperatuursensor vervangen hebt, dan vermoed ik dat het probleem in of rond de temperatuursensor zit. Als je daar begint maak je een goede kans om het te vinden denk ik.

Succes in ieder geval.

TrafficBandit 0

17 jaar

Ik ga d'r mee aan de slag.

Het was altijd wel een beetje dat als ik stroom pakte met iets, dat de motor iets inhield en de laatste tijd ook dat de temp meter dan opliep. Maar die rare dingen zoals radio uit zijn echt pas sinds gisteravond/vanochtend.

Contactspray, kan ik daar WD40 voor pakken? Of toch beter iets anders?

Myszek 0

17 jaar

WD40 is om te smeren, niet om als contactspray te gebruiken. Met wd40 zorg ja alleen maar voor meer vervuiling, ik zou even een busje echte contactspay halen.

TrafficBandit 0

17 jaar

Nou, ik denk dat het nalopen van de kabels niet meer nodig is.... Ik parkeer de auto net thuis en de centrale vergrendeling heeft geeneens de kracht om alles op slot te doen.
Nu is bij mij de vraag, is het de accu, of de dynamo? Toen ik vorig jaar oktober een proefrit met deze auto ging maken, was de accu ook al helemaal leeg. Toen ik 'm uiteindelijk kocht, was die wel weer OK, maar misschien dat dat toch al een indicatie was van dat 'ie slecht was?
Jullie nog aanvullende ideeën?

Myszek 0

17 jaar

Je accu moet het grootste vermogen leveren tijdens het starten. (Vooral bij koud weer) Als je problemen hebt met het starten dan zou het goed kunnen dat de accu aan vervanging toe is. Maar volgens mij had je aangegeven dat het starten nog prima ging dus ik denk niet dat de accu "op" is.

Een slechte massaverbinding zou de beschreven problemen goed kunnen verklaren, ik zou het zelf eerder in die richting zoeken.

Pak eens een multimeter (10 euro bij gamma) en sluit de ene pen aan op een massadraad van bijvoorbeeld je autoradio en hou de andere pen tegen de carosserie. Als je dan een grote stroomverbruiker inschakeld (centrale deurvergrendeling, elektrische ramen) en je zien een spanningsverschil op je meter dan heb je dus een slechte massa. Als de meter op 0 blijft staan is de massa in orde.

Met een multimeter kan je ook je accuspanning meten als je de auto op slot doet. Zakt deze naar 0 als de centrale deurvergrendeling aangaat dan is het je accu. Je moet dan alleen wel op de accu zelf meten want anders sluit je de bekabeling niet uit.

TrafficBandit 0

17 jaar

Nog even een laatste update ter afsluiting van dit verhaal, vanwege vakantie wat later dan ik had gewild, excuus. Het tweede probleem werd inderdaad veroorzaakt door een slecht massaverbinding. Deze was zeg maar zo slecht, dat de kabel gewoon los hing... Opnieuw gemonteerd en het probleem is verdwenen.

Nu inmiddels weer een nieuw probleem erbij, maar daar ga ik nog even zelf verder voor zoeken, voordat ik jullie er mee lastig val.

Myszek 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.