Peugeot 306: Stationair-toerental blijft hangen, slaat af bij gasgeven.

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1,6i 8V

Ik begin er een beetje mee aan te raken met die K*T-Peugeot.

Probleem 1:
Stationair-toerental blijft vaak hangen op 1500 - 2500RPM, schommeld vaak erg en is soms ook goed en stabiel.
Heb naar aanleiding van diverse topics op dit forum eerst het gasklephuis gereinigd (zonder resultaat) en heb zojuist de stappenmotor gereinigd en teruggeplaatst.
Toerental blijft nu hangen op ca. 2000RPM en dat blijft nu zo.

Probleem 2:
Soms als het stationair-toerental blijft hangen op 1500 - 2500RPM en als je het gaspedaal intrapt stort het toerental in elkaar en laat je je gaspedaal dan los dan stijgt het toerental weer.
Als je het gaspedaal een stukje ingetrapt houd stort het toerental in elkaar en valt de motor uit.
Als je de motor direct weer wilt starten slaat hij niet meer aan en komt er een vreemde lucht uit de uitlaat.
Als je daarna wacht totdat het rode lampje van de startonderbreker begint te knipperen en je dan opnieuw je pincode intoetst dan slaat hij vaak weer aan.

Heeft iemand deze bovenstaande problemen ook wel eens gehad en hoe is dat uiteindelijk opgelost?
Kan probleem 2 ook ontstaan door een defecte stappenmotor?

Jeroen1978

Geplaatst door Jeroen1978 (50) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

jan T (20) PRO, 15 jaar geleden

wat ik niet lees bij je is dat je het storinggeheugen uit hebt laten lezen en daar moet je toch mee beginnen.
ik kan me nu voorstellen dat er een rij storingen instaan omdat je bezig geweest ben dus eerst zal dat geheugen leeg gemaakt moeten worden en later weer uitgelezen moerten worden zodat je weet in welke hoek je het moet zoeken.

groetjes jan.

Jeroen1978 (50), 15 jaar geleden

Zoals het er nu naar uit ziet heb ik het probleem eindelijk opgelost en heb ik 2 vliegen in 1 klap geslagen.

Oorzaak: Een defecte gaskleppositiesensor (potmeter).

Had in het verleden ook regelmatig last van een hoog stationair toerental (2000RPM) en het toerental werd weer normaal als ik aan de stekker van de bovenstaande sensor rommelde.
De laatste tijd kon ik aan die stekker rommelen wat ik wilde maar dat haalde niets meer uit.

jan T (20) PRO, 15 jaar geleden

nou ja ben je er zou uitgekomen en voor elkaar gekregen of het je het via de zelf diagnose gevonden.

groetjes jan.

Jeroen1978 (50), 15 jaar geleden

Hoi Jan,

Ben net nog even met de auto weggeweest en ik heb zoals sommige mensen op dit forum te vroeg gejuicht.
Probleem 2 (zie hierboven) is dus nog niet opgelost.

Ik zou nu niet meer weten wat de oorzaak kan zijn dus ik denk dat er niets anders op zit dan de auto uit te lezen.

Heb ik zelf ook al met een led geprobeerd volgens de beschrijving in het "ATH Kluwer autotechnisch handboek" en een andere vraagbaak van "Autodata" maar ik krijg de led niet aan het knipperen.

Heb jij misschien nog tips voor het uitlezen van de ECU of voor het oplossen van probleem 2?

Gr. Jeroen

Squirrel (0), 15 jaar geleden

Controleer eens je MAP sensor. Als ik die bij mijn 406 1.8-16v (dus een heel andere motor) losneem krijg ik precies de verschijnselen die jij beschrijft. Bij mij zit dat ding aan het inlaatspruitstuk op de plek waar je het slechtste bij kunt komen.

Het LED diagnose verhaal heb ik ook gelezen, lijkt me een beetje tricky maar misschien werkt het. Je hebt de LED toch wel de goede kant op aangesloten en met een voorschakelweerstand? Er komt nl. de volle 12V op te staan als hij moet branden!

Maar het is beter als je het storingsgeheugen bij de dealer laat uitlezen. Als mijn vermoeden omtrent de MAP sensor juist is, moet je die dan ook in de lijst kunnen weervinden.

Jeroen1978 (50), 15 jaar geleden

Hoi Squirrel,

Heb inmiddels het mysterie rondom het uitlezen van de ECU opgelost.
Het aansluitschema wat in beide vraagbaken staat klopt van geen kant en er zitten meerdere fouten in.
Alles op een andere manier aangesloten, ECU uitlezen en resetten ging prima.
En ja, had inderdaad een voorschakelweerstandje geplaatst.

Ben daarna een rondje gaan rijden (zonder problemen) maar er kwam wel een errorcode 31 in de errorbuffer.
Iets met het gasmengsel was niet goed maar dat heeft volgens mij niets met het afslaan te maken.

Zal de ECU nogmaals resetten en hopen dat de klacht zich nog een keer voordoet en als er dan een errorcode behalve errorcode 31 in de ECU staat dan weet ik waar ik het moet zoeken.

Je hebt best de kans dat de klacht er nu uit is want ik heb nadat de klacht er vanmiddag in zat (klacht trad 2 keer achter elkaar op) aan diversen stekkers van diverse sensoren gerommeld en de klacht is tijdens de laatste testrit niet meer opgetreden.

Gr. Jeroen

Jeroen1978 (50), 15 jaar geleden

Ik juich nog niet te hard maar ik denk dat het probleem nu toch eindelijk opgelost is.

Na het resetten van de ECU en nogmaals een rondje gereden te hebben verscheen er behalve de errorcode 31 ook een errorcode 13 in de errorbuffer.
Errorcode opgezocht in de tabel, inlaatluchttemperatuursensor zou defect zijn.

Had eerder die dag al met een draaiende motor de stekker van deze sensor losgekoppeld en het viel mij op dat de motor niet anders ging lopen, vond ik al een beetje vreemd.
Ook had ik daarna met een multimeter de ohmse waarde gemeten en die was oneindig.
'S avonds de vraagbaak nog maar eens bekeken wat de sensor door zou moeten meten en dat was alles behalve oneindig.

Vandaag naar de autosloop gereden (div. onderdelenleveranciers hadden de sensor niet op voorraad), voor de deur van de autosloop de ECU nog eens uitgelezen (alleen errorcode 13) en gereset, sensor van de autosloop erin gezet, naar huis gereden (20 km), ECU opnieuw uitgelezen en GEEN errorcodes meer in het geheugen.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.