Peugeot 306: fusee kogel/ stuurkogel links

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: xr 1.4 select

Geachte forum leden,

Ik zit met het volgende, mijn vriendin haar peugeot 306 uit 1997 heeft bij de Apk het advies gekregen om de Fuseekogel rechts voor en de Stuurkogel links te vervangen. Tevens bonkt het linksvoor als ik op (bv) een klinkerweg rij..

Mijn vragen; Moet ik beide fuseekogels tegelijk vervangen of volstaat alleen de geadviseerde rechterkant, dezelfde vraag voor de stuurkogel links.
En kan dat gebonk rechtsvoor verholpen zijn met het vervangen van de stuurkogel of is dat eerder een draagarmrubber(opgezocht op dit forum).

Zijn deze klussen redelijk te doen zonder brug en hoe kan ik dit het beste aanpakken en waar moet ik op letten, ik las ook ergens dat ik dan het beste gelijk de stuurhuishoes vervang?

Het zijn veel vragen, hopelijk heeft iemand een antwoord.

Groeten, Robbert

RobbertH

Geplaatst door RobbertH (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

C.Jonker (0) PRO, 11 jaar geleden

Als de stuurhoes geen scheurtjes vertoont dan mooi laten zitten of je moet het al zelf willen.
Is wel te doen zelf want je hoeft niet echt onder de auto maar meer opzij in de wielkast.
Stuurkogel is het gemakkelijkst.. wiel eraf..stuur uitdraaien totdat je er lekker bij kan en moer er af onder de kogel in de fusee ( geborgd ? ).
Met een stuurkogeltrekker de draadeind uit het fusee trekken en indien niet aanwezig een fikse klap met een hamer voor op de fusee tot dat deze losschrikt.
Dan borgmoer los ( de achterste moer achter de stuurkogel ).
Nu opletten en het aantal slagen tellen dat je moet draaien om de kogel van de stang af te schroeven, dat scheelt weer uitlijnproblemen bij montage.
Nieuwe er met hetzelfde aantal slagen er weer op en bormoer weer vast.
Terug in de fusee, moer er weer op en klaar.. wel de uitlijning laten kontroleren.

fusee weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar je kunt er weinig fout aan doen.
goed kijken is het halve werk, zie met welke bouten de boel vast houdt, ondersteun je werk met een extra krik enz.
De boel kan muurvast zitten en goed roestig zijn.

En nee alleen vervangen wat stuk is , beide kanten is niet nodig.
Een goede droge werkplek en een luchtsleutel zou wel prettig zijn omdat de moeren gemakkelijk ronddraaien met gewoon gereedschap.

RobbertH (0), 11 jaar geleden

Bedankt voor je reactie, ik heb de onderdelen besteld + het Haynes Handboek, dus ik ga het maar eens proberen...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.