de adapter van m'n slotbouten was dolgedraaid. Deze zijn van merk OZ racing. Doordat ik de code niet heb , heb ik deze niet kunnen nabestellen.
Vervolgens heb ik op 3 van de 4 bouten, een 12 kantige dop nummer 21 overheen geslagen en zijn eruit gekomen maar 1 lukt niet. Dit is de bout waarop de adapter op was dolgedraaid en daarom was de kop ook dolgedraaid. een kleiner maatje dop gaf ook geen grip.
Een moer of bout erop lassen heb ik overwogen maar was geen optie omdat de gaten verzonken zitten, is er nagenoeg geen ruimte. Dan maar de boormachine pakken en de kop eraf boren, zou je zeggen maar dat valt effe vies tegen zeg! Het is volgens mij gehard staal of van een ander idioot sterke materie. Na uren klooien met eerst een kleine metaal boor en daarna grotere steenboor(!) heb ik nu eindelijk een gat van ong. 4 mm dik in het hart van de bout maar de bout geeft geen krimp. Ik had gedacht dat door dat gat de spanning er wel af zou zijn maar nee. Hamer en beitel gepakt en lopen houwen als een bezetene, maar de de kop van de bout blijft lekker op z'n plek. Wie heeft nog tips? Als de kop er eenmal af is en de velg eraf kan pakken, kan ik het restant er zou uitdraaien omdat er verbreders tussen zitten zal de schroefdraad van de naaf ook niet snel vernaggeld worden, maar ik krijg die k*#@! kop er niet af!
Wie heeft er nog tips of hier ervaring mee?
[url=http://postimage.org/image/5v51g2vk5/][img]http://s18.postimage.org/5v51g2vk5/slotb...[/img][/url]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik weet niet hoe diep ze zitten, maar ik probeer er in zo'n geval toch een pijpje voor zo goed en zo kwaad als het gaat op te lassen en hier een grote tang op te zetten. verder kan ik je alleen maar sterkte wensen.
Ondingen! :-((
Rvs boren gaat het mee lukken , de boor het werk laten doen en koelen met boorolie.
Verder klinkt het raar , maar draai de andere bouten iets los , en ga een rondje rijden , je hebt kans dat hij zich los werkt .
zeg dat wel Hans. Waar ik me vooral over heb zitten verbazen is dat tijdens het boren er geen slijpsel zichtbaar was maar alleen stof. Dit zal zo zijn omdat het gehard metaal is . Nu meen ik dat gehard metaal normaal gesproken broos is en zich sneller laten splijten dan zacht metaal, waar normaliter een rek in zit. De kop zal er toch met geweld afgespeleten/afgeboord moeten worden maar als het op dit tempo gaat zal zeker nog 15 tot 20 uur duren met veel afgebroken metaalboortjes. Ik zoek eigenlijk dus tips mbt boormachine/ type boortjes /beitels waarmee het allemaal wat sneller gaat. :)
12 jaar
[quote=kaleido 1]Rvs boren gaat het mee lukken , de boor het werk laten doen en koelen met boorolie.
Verder klinkt het raar , maar draai de andere bouten iets los , en ga een rondje rijden , je hebt kans dat hij zich los werkt .[/quote]
Rvs boren zijn toch gewoon HSS boren? Het gaat wel maar ontzettend traag. een kwartier boren voor 1mm schiet niet op. de kop heeft een totale lengte van 2 cm!
Je andere tip zal ik zsm uitproberen. :) Bedankt.
12 jaar
Wij hebben er destijds een speciaal doppensetje voor aan laten rukken die zich in de rand van de verminkte boutkop "vastbijten" = juiste dop uit het setje pakken, dop erop slaan en dan maar hopen dat de dop grip krijgt, maar dat lukt ook niet altijd.
wat ik wel eens heb gedaan is een goedkope pisbakken pijpsleutel er overheen slaan en vervolgens net boven het gat waar je je een pen in stopt afslijpen.
Binnenin kun je dan redelijk veilig een lasrupsje leggen.
Als het gat wat je boort redelijk groot is kun je er ook een flinke linkse tap in draaien.
luchtgereedschap doet nu ook vaak wonderen.
los/vast/los/vast draaien..flink schrikken laten..
Velg dus niet de bout rondom gat watr warm stoken enz..
Ook idd drie wielmoeren niet vast zetten en even 500 meter blokje om zodat de slechte bout zich los wil wurmen.
Succes !
[quote=hans4074]Wij hebben er destijds een speciaal doppensetje voor aan laten rukken die zich in de rand van de verminkte boutkop "vastbijten" = juiste dop uit het setje pakken, dop erop slaan en dan maar hopen dat de dop grip krijgt, maar dat lukt ook niet altijd.[/quote]
Als dit doppen zijn met een linkse schroefdraad aan de binnenkant, heeft m'n bandenboer dit al geprobeerd. De schoefdraad in de dop raakte vernaggeld en de bout bleef op z'n plek ):
12 jaar
Er zitten een stuk of 6 snijdertjes/vasthappertjes in zo'n dop. Dop vernaggelen hebben we nog niet meegemaakt, dus wellicht kwaliteits-verschil? Bij de originele peugeot-slotbouten breekt eerst het voorste rondje eraf en ben je dus gelijk een stuk steun kwijt. Het dan overblijvende randje met het antidiefstal-patroon is niet zo hoog en dat mol je dus vrij snel omdat er eigenlijk niet genoeg "vlees" overblijft voor die dop.
Rvs boor is absoluut geen hss boor , kobaltboren zijn nog beter.
Hss boren zijn zwart van kleur, rvs/kobalt chroom kleurig.
Met de juiste boortjes is het in een half uurtje gepiept.
Kaleido, wat voor boormachine gebruik je hiervoor? gewoon een klopboormachine tussen de 650 watt - 900 watt genoeg ? klopstand/normale stand?
12 jaar
stukje pijp wat ongeveer 2cm langer is als de bout/kop van de bout binnen goed vastlassen dan stuk vierkant of moer iets wat je vast kan pakken en losdraaien tijdens los draaien op bout slaan
(misschien komt hij al los tijdens lassen)
12 jaar
Gelukt! Het wegboren van de kop werd geen succes. Nadat ook de duurdere cobalt en titanium boortjes de geest gaven uiteindelijk een lange 12 kant dopsleutel maat 19 om de vernaggelde bout heen kunnen slaan en door op een lang wringijzer te gaan staan met m'n volle gewicht, is de bout losgekomen. :) De clou zat 'm in de lengte van de dopsleutel.
Ik had eerder een korte 12 kant dop19 geprobeerd, maar omdat ik dan gebruik moest maken van een verlengstuk (omdat de bouten diep verzonken zitten) gaf dit te veel speling en schoot de dop ieder keer los. Hieronder een afbeelding van dit magische stuk gereedschap:
[url=http://postimage.org/image/fjbjtcegl/][img]http://s18.postimage.org/fjbjtcegl/dop_1...[/img][/url]
12 jaar
Goed man! Wij zijn afgelopen week ook weer aan het martelen geweest met 2 slotbouten. (eigenaar wilde zelf winter/zomer wielen wisselen met een slotdopje waar al een palletje uit was)
Nu snel 4 gewone bouten aanschaffen en die ellendige slotbouten de prullebak in!
voor de nieuwere slotbouten weet ik het wel
geef me 15-30minuten ongeveer
en zijn allemaal eruit
pak me laskar en las er m12 bout op en heb ik in een keer eruit
je moet wel eerst de paddestoel van de slotbout aan de wielbout vastlassen en dan pas de m12 bout erop lassen
hij breekt wel eens af, maar als dat buiten de velg is, dan is dat fijner. kan ik een m12 moer op lassen
dit is wel alleen als ze met luchtsleutel te vast hebben gezet.
met moment dan haal ik ze in iets meer dan 15minuten met gemak alle 4 eruit
als alleen de dop niet goed is. dan pak ik boor 5mm en zaag ik stukjes af en die stop ik in de slotdop en op die manier gebruik ik hem om alle 4 los te halen
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar