close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 306: Electrisch drama.

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.400

Hey

Ik heb enkele maanden geleden een peugot 306je gekocht.

Heb deze helemaal terug in orde gebracht, groot onderhoud etc.

6 maanden later, door toeval (denk ik) kreeg ik kortsluiting achteraan aan de rechter gordelkant (vermoed door regen).

Dit hebben we opgelost, door de kabel die doorgebrand was van achter naar vanvoor te vervangen.

Nu is de rook opgeklaard, maar nu zijn er nog kleinere problemen dat ik niet goed begrijp waarom of hoe.

De acculamp brand NIET tijdens het rijden, maar vanaf ik het contact afzet gaat deze branden ( ik vermoed dat het een melding is, van stroomverlies?)

Wanneer ik zekering 28, uit de zekeringkast haal..gaat deze uit...maar zonder deze zekering wil de auto ook niet starten.

Daarboven op werkt de bezinemeter niet meer, maar dit was vanaf de kortsluiting en vind het probleem hier niet echt van.

De kilometerteller, werkt sporadisch..namelijk hij werkt voor enkele kilometers, maar na een tijdje begint deze te trillen en even later houd die er mee op.

De deurluidsprekers werken blijkbaar ook niet meer (Heb geprobeerd op te zoeken of deze zekering kapot was, maar heb enkel een boekje in het frans, en dat is niet me beste vak :D)

Hopelijk lurkt er hier een electrisch genie rond..want ik ben stilaan wel aan het einde van men geduld.

Bedankt voor alle hulp die geboden word;

Geplaatst door

Mike De Wachter (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Kortsluiting heb je als een + draad onbedoeld met de massa in aanraking komt.. Als de + draad gezekerd is zal de zekering stuk gaan en de schade blift beperkt...

Ik denk dat in dit geval bv door interferentie 12 volt spanning is komen te staan op draden waar een veel lagere spanning is toegestaan. electronica kan daar meestal niet tegen. en gaat stuk.. Omdat het meestal om heel kleine onderdelen gaat merk je niets anders dan dat het compoment niet meer werkt... ik ben bang dat je in ieder geval de tankvlotter en de spanningsregelaar op de dynamo moet vervangen. Ook ben ik bang dat de speakers ter ziele zijn. Bij de teller heb je hopelijk met een slechte verbinding te maken richting opneem element..

Experts als Cor hebben ongetwijfeld gelijk, maar ik waag het toch een balletje op te gooien dat je huidige probleem misschien lost staat van de reeds opgeloste kortsluiting.

Als aanvulling op het bovenstaande zou ik als leek en ervaringsdeskundige nog aanbevelen de kabeldoorvoer naar het bestuurdersportier te controleren op breuken. Door die manchet gaan de kabels voor centrale vergrendeling, elektrische ramen + spiegels en speakers.
Als jou auto het VANBUS systeem heeft kan kortsluiting aldaar zich op nogal onvoorspelbare manieren manifesteren. In mijn geval vertoonden el. ramen en cv kuren alsmede de STOP lamp, die tijdens het rijden regelmatig aanging, maar alleen als de airco ook aan was.

Misschien heb je er iets aan om er eens naar kijken. Succes!

LuckyMe 0

12 jaar

Ja, jij hebt je naam mee. `LuckeyYou!!!!Ik zou in ieder geval eerst meten of de bedrading nu ok is. daarna de componenten enz enz, [quote=LuckyMe]Experts als Cor hebben ongetwijfeld gelijk, maar ik waag het toch een balletje op te gooien dat je huidige probleem misschien lost staat van de reeds opgeloste kortsluiting.

Als aanvulling op het bovenstaande zou ik als leek en ervaringsdeskundige nog aanbevelen de kabeldoorvoer naar het bestuurdersportier te controleren op breuken. Door die manchet gaan de kabels voor centrale vergrendeling, elektrische ramen + spiegels en speakers.
Als jou auto het VANBUS systeem heeft kan kortsluiting aldaar zich op nogal onvoorspelbare manieren manifesteren. In mijn geval vertoonden el. ramen en cv kuren alsmede de STOP lamp, die tijdens het rijden regelmatig aanging, maar alleen als de airco ook aan was.

Misschien heb je er iets aan om er eens naar kijken. Succes![/quote]

Bedankt voor de antwoorden tot hiertoe,

Dit weekend er een dagje aan gewerkt, en het dashbord er afgehaald.

De draad even bekeken die doorgesmolten was, en gemerkt datdeze verder door nog doorgesmolten was.

Na deze draad te vervangen te hebben,blijkt wel dat het acculampje niet meer brand met de sleutel uit het contact.

De kilometerteller heb ik nog niet controleren,aangewien het sporadisch was..dit merk ik wss morgen wanneer ik 150km moet rijden.

De benzinemeter werkt nog steeds niet,alhoewel de indicator van een lege tank wel brand...vermoed dat dit iets met de vlotter ofzo te maken heeft? Aangezien hij toch stroom krijgt, anders zou die helemaal niets meer doen.

De luidsprekers waren blijkbaar gwn toeval, vermoedelijk een stekker die een beetje losgekomen was.

Dus kortom...alles is bijna opgelost, enkel de benzinemeter nog.

En in verband van de reactie, van Cor : Er zat idd een zekering tussen, maar de draad die tot de zekering liep was gesmolten..en de zekering dus ook tot op de zekering kast.

Zekering 28 is idd lage stroom denk ik namelijk : accu indicator,centrale vergrendeling, achterruitwisser en remlichten dacht ik.

Zou je me kunne vertellen, waar het opneem element zou zich bevinden van de teller?

De tankvlotter hebben we nagekeken..en deze leek nog in orde te zijn (geen benzine in de vlotter - de sensor een beetje dichter geduwt, voor beter contact maar geen succes hiermee).

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.