close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 306: opvoerpomp vervangen / types uitwisselbaar

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: DW10TD

Opvoerpomp van m'n peug is dood. Nu wil ik een nieuwe bestellen maar zie dat voor dit type/model auto 2 verschillende in omloop zijn:

- artiklnr. 700468910 - fabrikant Pierburg
- artikelnr. 228-222-012-005Z - fabrikant Siemens-VDO

heb die van mij er nog niet uit maar ben benieuwd of deze uitwisselbaar zijn?

moet ik nog ergens rekening mee houden of is het gewoon een kwestie is van leidingen en stekker los, afdichtring afdraaien - pomp eruit en de nieuwe erin? alle tips zijn welkom.

Geplaatst door

bitbyter (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoi bitbyter,

in mijn 306 2.0 HdI (dus de DW10TD motor, meen ik) van 2000 zat een pompje van VDO. Typenummer was iets anders dan wat jij noemt, zoals je kunt zien op de foto.

[url=http://postimage.org/image/iwlja8u5n/][img]http://s17.postimage.org/iwlja8u5n/opvoe...[/img][/url]

Weet niet meer welk type ervoor in de plaats gekomen is toen hij de geest gegeven had. Ik heb de auto inmiddels niet meer.
In principe zou het vervangen niet veel moeten voorstellen dan wat jij beschrijft. Maar in mijn geval liep het niet zo gesmeerd.

Het vervangen was voor de garage trouwens een groot drama, omdat het gat in de tank, waarin het pompje hangt, verschoven zat ten opzichte van het gat in de vloer onder de achterbank. Dit had tot gevolg dat ze de grote zwarte kunststof ring er niet terug op geschroefd kregen. Er kwam nog bij dat ik de tank net tjokvol gegooid had, dus dat was ook lekker werken. Omdat ze geen trek hadden de tank leeg te halen en vervolgens uitlaat en tank te demonteren, hebben ze uiteindelijk de ring ingezaagd en met een grote slangklem vastgezet.

O ja, misschien komt het pompje met een tik van de hamer weer (even) tot leven. Tip van de wegenwacht om weer thuis of bij de garage te komen. Werkte bij mij uitstekend.

LuckyMe 0

12 jaar

luuk, dank voor je reactie.

Tikje met de hamer had ik reeds geprobeerd. pomp kwam 5 minuten weer tot leven maar begaf het daarna definitief.
Ik heb die van mij inmiddels vervangen met ook de nodige dramatiek ;). De typenummers/merken zijn uitwisselbaar. In de autodatabases staan welke types er geschikt zijn voor het voertuig. Als er een VDO in zat mag er ook bijv ook één van het merk Pierburg of Bolk in.

In ieder geval kreeg ik de ring er niet weer op, nadat ik deze een paar dagen later er weer op wilde schroeven. Kon hem met moeite een halve slag vast draaien met de hand en heb de rest met een hamer en brede platte schroevendraaien geduldig vastgetikt. Het verwijderen van de pomp duurde 5 minuten, de nieuwe weer vastzetten 3 uur ;). Dat de pomp niet recht onder het gat bevindt en de aansluitingen van de brandstofslangen in de weg zitten, maakt het er niet eenvoudiger op. De Franse sukkel die deze constructie heeft bedacht verdient de doodstraf.

bitbyter 0

12 jaar

Nee hoor , die fransen zijn veel handiger dan wij nederlanders , zij krijgen die auto s wel in elkaar.

kaleido 1 6565
badge vip badge

12 jaar

Het meest lastige is om de eerste gang van de grote ring er goed/recht op te krijgen, mede door het omhoog veren van het tankelement. Een nieuwe zwarte ring werkt vaak nog moeilijker als de oude ring dus, mits in orde, kun je het best de oude ring gebruiken, maar wél eerst schroefdraad van zowel ring als tank reinigen en eventueel een weinig vet aan schroefdraad van de ring. t'Is te doen, maar inderdaad.....bij 306 zit het bodemgat net niet mooi boven het tankelement.

hans4074 0
badge

12 jaar

[quote=kaleido 1]Nee hoor , die fransen zijn veel handiger dan wij nederlanders , zij krijgen die auto s wel in elkaar.[/quote]
Wij Nederlanders krijgen ze uiteindelijk ook wel inelkaar ;) Punt is dat je met zo'n Fransoos veel langer bezig bent dan een gemiddelde Duitser. Rekening houden bij het ontwerp dat sommige onderdelen geen autoleven lang mee gaan en daarom ooit vervangen dienen te worden, moet toch niet zo'n moeilijke opgave zijn. T' is maar dat die krengen zo lekker rijden...

bitbyter 0

12 jaar

Ach, we kunnen blij zijn dat het gat onder de er achterbank er überhaupt zit. Anders was het pas veel werk geweest! Misschien is dat niet bij alle merken zo. Dat de beide gaten verschoven zitten is ongetwijfeld een probleempje met de toleranties.

O ja, je kunt ook met de blikschaar het gat wat groter knippen om meer montageruimte voor de ring te creëren. Het plastic deksel past dan niet meer, maar duck-tape doet dan wonderen.

LuckyMe 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.