De koel fan slaat niet aan, heb de thermoschakelaar vervangen dat heeft het niet verholpen. Als ik hem direct aansluit op accu dan werkt de fan wel. Als ik de thermoschakelaar ertussenuit haal en de draadjes direct verbind met draaiende motor dan doet ie het niet? Ik meet wel 14V en 17A bij het draadje (dat uit chassis komt en normaal gesproken in de schakelaar gaat) maar bij direct aan de fan aansluiten dan slaat de fan niet aan?? Maar wel als ik het direct op de accu aansluit? Iemand een idee hoe dat kan?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het thermo contact bedient de relais en die op zijn beurt de fan.
Mogelijk is er iets mis met de relais of de dikke voeding ervan. Als je het thermo concact doorverbindt hoor je relais misschien tikken??? zo nee bediening er van of massa of defect relais, zo ja voeding of verbinding naar fan, of toch nog defect relais.
THanks ik heb nu de massa ook losgetrokken en deze op de - bevestigd, en als ik dan + op fan zet gaat ie aan. Iets interessants gemeten, als ik de draad die er normaal op gaat ---> meet ik 14V, maar als ik deze nu aan sluit op de fan dan zakt het voltage naar 0,5 V -->> is dat het relais dat raar doet?
Waarom zit hier eigenlijk een relais tussen.. de schakelaar (thermoschakelaar) kan dit voltage toch aan.. of kan ik dit uberhaupt niet op deze manier doorverbinden zonder dat daar een thermoschakelaar tussen zit?
12 jaar
Die 14 V is onbelast zogauw je hem belast , door hem aantesluiten , stort het vermogen in elkaar , vermoed ergens een slechte verbinding.
Dat relais zit er tussen om vermogen te kunnen schakelen en componenten te beschermen.
Meet eens op de hoofdvoeding van het relais , 30+ of daar wel 14v blijft staan of dat deze ook in elkaar zakt .
Oke dat makes sense. Hoe kan ik de relais vinden? Ik heb alle relais onder mn stuur eruit getrokken maar er bleef spanning op de draad staan. Heb ook de thermoschakelaar gemeten, deze schakelt door tegen de 90graden.
12 jaar
de relais zit onder de motorkap. ik dacht op de linker chassisbalk...kijk eens waar de dradrn van het thermocontact heen gaan. ergens in aan de kabelboom moet hij te vinden zijn. Ik weet niet of de relais via het thermocontact naar de massa geschakeld wordt. Als dat het geval is de bedrading voor de bediening van de relais ok. Je zult dan de dikke voeding van de relais en de bedrading naar de fan moeten controleren...
Als de andere aansluiting op het thermocontact geen + en ook geen massa is. dan dan is dan maakt die draad slecht contact.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Relais
op bovenstaande site kun je begrijpen hoe een relais werkt.
kijk bij schematisch...
vergeet voor het gemak even aansluiting NC
C1 en C2 zorgen ervoor dat de relais gaat werken eentje + en de ander - een kleine stroom (meestal) via het contact
C en NO zorgen ervoor dat de verbinding tussen de + en de Fan wordt gerealiseerd. de grote stroom voor de Fan rechtstreeks van de Accu via een zware zekering.
Dit is gedaan om het thermocontact te ontlasten, daar hoeft geen grote stroom doorheen te gaan..
OKe bedankt voor de uitleg. Zoals ik het heb losgehaald lijkt me dat er wel een grote stroom door thermoschakelaar gaat. (draad in, draad uit gaat direct naar fan)
Ik heb ook geen idee waar die relais zit. Ik heb wat fotos gemaakt van de situatie, er zitten naast de accu wat relais maar ik weet niet welke waar bij hoort? Er staat dat dat kleine zwarte plaatje bij de remmen hoort en dat grote zwarte kistje geen idee, daarnaast kan er aan gesleuteld zijn. Kan je er iets uit opmaken?
De draadjes: groen geel gaat op groen (aarde) en rood gaat op geel. Zie http://imgur.com/a/OaWyL
12 jaar
als er een draad van het thermocontact direct naar de fan loopt wordt er geen gebruik gemaakt van een relais.
OKe geen relais. Als ik de plus pool van de accu loshaal en dan de weerstand meet van de plusdraad naar de losgehaalde pluspool, meet ik 240.000 ohm, dit zou ongeveer 0 moeten zijn. Betekend dat een draadbreuk?
Dat ik wel 14V meet, maar zodra je de fan aansluit dat ding het minste weerstand circuit pakt en er dan dus voor kiest om via chassis het rondje te maken ipv door de fan?
12 jaar
Als je nu met aangesloten ohm meter aan de kabelbundel en stekkers rommelt vind je hopelijk de plek van de slechte verbinding...
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar